اخبار

ساحل عاج دروازه ورود به یک بازار ۱۰۰ میلیونی است

بسپار/ایران پلیمر سفیر ساحل عاج گفت: با توجه به ثبات اقتصادی موجود در ساحل عاج هیچ نگرانی برای سرمایه گذاری توسط فعالان اقتصادی ایرانی در ایگ کشور وجود ندارد.

تاماکولو واتارا ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۱ در نشست مشترک با فعالان اقتصادی استان مرکزی در اتاق بازرگانی اراک اظهار کرد: ساحل عاج ۲۸ میلیون جمعیت دارد و پول آن دارای ثبات است.

وی با بیان اینکه اقتصاد این کشور در حوزه کشاورزی است و عمده محصولات آن قهوه، کاکائو و بادام هندی است، گفت: سالانه دو میلیون تن کاکائو در ساحل عاج تولید می شود که ۴۰ درصد نیاز جهانی را تامین می کند.

واتارا با اشاره به اینکه این کشور از نظر صنعتی پیشرفته نیست و ۲۵ درصد پیشرفت آن در عرصه نفت و پتروشیمی است، افزود: شرکت های ارتباطی، جاده ای و امکانات بهداشتی و حمل و نقل نیز باقی اقتصاد ساحل عاج به شمار می رود.

وی تصریح کرد: ساحل عاج به همراه ۷ کشور دیگر در غرب افریقا عضو یک اتحادیه هستند که عمده درآمد بین این کشورها مربوط به ساحل عاج است و در واقع اگر دسترسی به یکی از این کشورها در غرب افریقا میسر شود، می توان به هفت کشور دسترسی داشت و جمعیتی حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در اختیار داشت و برای ایران بازار خوبی به شمار می رود.

سفیر ساحل عاج در ایران با بیان اینکه قدمت روابط سیاسی بین دو کشور به سال ۱۹۷۵ باز می گردد اما روابط اقتصادی در حد انتظار نیست، گفت: مبادلات اخیر طی دو سال اخیر بین دو کشور بالغ بر ۴۰ میلیون دلار است که می توان آن را توسعه بخشید. بندر ابیجان دومین بند مهم قاره افریقاست که امکان دسترسی برای مبادلات صادراتی و وارداتی از طریق آن فراهم است.

وی اظهار کرد: استان مرکزی می تواند در زمینه کشاورزی با ساحل عاج همکاری داشته باشد، کاکائو و بادام هندی بلافاصله پس از برداشت به فروش می رسد درحالی که می توان آن را فرآوری کرد و در این زمینه می توان همکاری داشت. ایده آل دولت ساحل عاج این است که کاکائو به صورت پودر یا کره صادر شود، اما در حال حاضر به شکل دانه صادر می شود و زمینه سرمایه گذاری در این عرصه برای شرکت های ایرانی فراهم است.

واتارا با اشاره به اینکه کشور ساحل عاج دارای معادن آهن، نیکل، طلا و الماس است که می توان در زمینه استخراج همکاری داشت و پذیرای سرمایه گذاران ایرانی هستیم، گفت: مشکل اکثر کشورهای افریقایی مسئله زیرساخت است، به عنوان مثال در زمینه فرودگاه کاستی های جدی در این کشورها وجود دارد و حتی می توان در زمینه توسعه زیرساخت ها از جمله زیرساخت های حمل و نقل با کشورهای افریقایی تعامل داشت. ۸۰ هزار کیلومتر جاده در ساحل عاج نیازمند آسفالت است، البته یک شرکت ایرانی در این زمینه فعال شده است، اما زمینه برای فعالیت شرکت های بیشتر وجود دارد.

وی اضافه کرد: طرح ها و پروژه های بسیاری برای احداث بنادر، راه آهن و فرودگاه در ساحل عاج وجود دارد که امکان ارائه لیست این پروژه ها به اتاق بازرگانی اراک برای همکاری و سرمایه گذاری فراهم است تا در زمان برگزاری مناقصه بتوانند، شرکت داشته باشند.

واتارا با بیان اینکه در زمینه انرژی نیز امکان سرمایه گذاری در ساحل عاج میسر است، گفت: این کشور با وجود آنکه زیرساخت های قوی در حوزه برق ندارد، اما صادرکننده برق به غنا نیجریه و مالی است.

وی بیان کرد: تولیدات نفت و گاز در این کشور بالا نیست، اما شرکت های ایرانی می توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند، همچنین بین وزارت بهداشت ایران و ساحل عاج تفاهم نامه امضا شده است، هلال احمر یک کلینیک فعال در ساحل عاج دارد که استقبال بسیاری خوبی از آن صورت گرفته و می توان این فعالیت ها را توسعه بخشید و با توجه به تولید لوازم پزشکی یکبار مصرف در استان مرکزی می توان از ظرفیت های این تفاهم نامه برای توسعه صادرات بهره مند شد.

واتارا با بیان اینکه در زمینه ساختمان سازی نیز نیازهای بسیاری وجود دارد که شرکت های ایرانی فعال شده اند، اما هنوز بازار برای حضور شرکت های دیگر باز است، افزود: در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ شرکت ایرانی در ساحل عاج فعالیت دارند که امیدواریم این رقم افزایش یابد و خوشبختانه طی جلسه ای با استاندار قرار شد که تفاهم نامه ای بین اتاق و سفارت امضا شود.

وی گفت: رشد اقتصادی کشور به ۷ درصد رسیده بود که پس از کرونا قدری کاهش یافت و در حال حاضر رشد اقتصادی به ۶ درصد رسیده است و شرایط پایداری دارد و جای نگرانی برای سرمایه گذاری در آن وجود ندارد. برای سرمایه گذاران خارجی نیز امکاناتی در حوزه های مختلف از جمله شرایط مالیاتی لحاظ شده است، به عنوان مثال در زمینه نفت و گاز و ساختمان سازی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

واتارا تاکید کرد: تجار ایرانی برای فعالیت در ساحل عاج نگران سرمایه گذاری هستند که امری طبیعی است، البته سفارت نمی تواند تضمین بدهد بلکه شرکت ها باید با حضور در این کشور بررسی میدانی داشته باشد و بازار را از نزدیک بسنجد و تصمیم نهایی را اتخاذ کند و سفارت تنها می تواند درخصوص نیازهای کشورمان اطلاعاتی را ارائه کند.

وی گفت: اگر شرکتی برای اولین بار به دنبال سرمایه گذاری در ساحل عاج است می تواند در گام نخست به کمک یک ساحل عاجی شرکتی تاسیس کند، حساب بانکی باز کند و تا ۵۰ درصد مشمول تخفیفات گمرکی می شود و برای سود سرمایه گذاری نیز مالیاتی متحمل نمی شود.

سفیر ساحل عاج در جمهوری اسلامی اضافه کرد: به دلیل تحریم ها مبادلات به سختی انجام می گیرد، اما شرکت های ایرانی فعال در ساحل عاج با داشتن حساب بانکی در کشور سوم جابجایی پول را انجام می دهند و از این طریق می تواند مبادلات مالی را در صورت سرمایه گذاری در ساحل عاج اجرایی کرد.

واتارا با بیان اینکه ساحل عاج سالانه ۳۰ هزار مسکن نیاز دارد و برای سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ طرح ملی فعال شده است که باید ۱۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود، گفت: کشورمان نیازمند سیمان است، هر تن سیمان ۱۵۰ دلار است و اگر ایران در این عرصه بتواند صادراتی داشته باشند، به ساختمان سازی در ساحل عاج کمک خواهد کرد، همچنین کشور نیازمند قیر است ۸۰ هزار کیلومتر جاده در این کشور نیازمند قیر و آسفالت است که تنها ۱۰ هزار کیلومتر آن آسفالت شده است و حتما در این راستا نیازمند همکاری با ایران هستیم.

وی اضافه کرد: تا سال ۲۰۱۲ نمایشگاه دائمی برای معرفی بازار ایران در ابیجان بدون هزینه های گمرکی فعال بود، اما به دلیل بحران سیاسی در ساحل عاج برگزاری نمایشگاه لغو شد و امیدواریم که در کمیسیون بازرگانی که در ۱۸ تا ۲۲ اکتبر برگزار می شود این موضوع مطرح و نمایشگاه مجددا برپا شود.

سفیر ساحل عاج در ایران گفت: فقط ۱۰ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود و باقی از هند، چین و اروپا وارد می شود و اگر امکان صادرات دارو از ایران مهیا باشد با کمال میل پذیرا هستیم و حتما از این همکاری استقبال می کنیم، همچنین در بحث تولید انرژی های خورشیدی کافی است که شرکت ها مکاتبه ای با سفارت داشته باشند تا بتوان همکاری را توسعه داد.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا