اخبار

ساخت حسگر پوستی برای اندازه‌گیری جریان خون

بسپار می نویسد، محققان دانشگاه ایلینویز آمریکا موفق به ساخت نوعی حسگر پلیمری قابل انعطاف شدند که می‌توان به کمک آن فشار و جریان خون را بدون نیاز به تجهیزات خاص پزشکی اندازه‌گیری کرد. 


به گزارش ایسنا، گروهی از محققان دانشگاه ایلینویز با همکاری سازمان ملی بهداشت آمریکا موفق به ساخت اولین نمونه از حسگرهای پوستی دقیق و حساس شدند که می‌توان به کمک آن جریان و فشار خون را به صورت 24 ساعته کنترل کرد. 

پروفسور ریچارد چاد، مهندس علوم مواد از دانشگاه ایلینویز در مورد این دستاورد اظهار کرد: به کمک این فناوری، بیماران دیابتی می‌توانند به صورت 24 ساعته تغییرات ایجاد شده در جریان خون خود را اندازه‌گیری کنند و از وضعیت بدن خود آگاه شوند. 

وی در ادامه افزود: در بیشتر ابزارهای رایج برای اندازه‌گیری جریان خون از نمایشگر و تجهیزات جانبی استفاده می‌شود که نیازمند توجه کامل بیمار است، اما به کمک حسگر پوستی قابل انعطاف می‌توان بدون توجه بیمار وضعیت جریان خون و تغییرات آن را بررسی و ثبت کرد. 

محققان در مورد ویژگی‌های حسگر پوستی انعطاف‌پذیر اظهارکردند: پس از مطالعه بسیار در انتخاب مواد مناسب، سرانجام یک حسگر بسیار سبک و کاملا نازک طراحی و ساخته شد که بدون هیچ‌گونه اختلال و فشار بر روی پوست قرار گرفته و جریان خون را اندازه‌گیری می‌کند. 

حسگر پوستی جدید همچنین قادر است تا به کمک حسگرهای گرماسنج تعبیه‌شده بر روی آن، الگوهای حرارتی جریان خون را نیز اندازه‌گیری و ثبت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا