اخبار

ساخت دست مصنوعی با بطری آب معدنی!

بسپار/ایران پلیمر یک مهندس که تنها با یک دست متولد شده است، با بطری‌های پلاستیکی یک پروتز به قیمت ۸۰۰ دلار ساخته است.

یکی از فعالیت‌های مورد علاقه “انزو رومرو” نواختن گیتار است که به دلیل متولد شدن با یک دست، قادر به انجام آن نبود، اما اکنون به لطف دست پروتزی که با بطری های پلاستیکی ساخته بدون زحمت این کار را انجام می‌دهد. وی حالا با انگشتان این دست مصنوعی می‌تواند بدون درد موسیقی بنوازد.

همه چیز در ذهن “انزو” با یک فیلم علمی-تخیلی ساخته ۱۹۸۰ آغاز شد. در اواخر آن فیلم، یکی از شخصیت‌های آن در نبرد با دشمن، دست راست خود را از دست می‌دهد. اما به یک پروتز مجهز می‌شود که نه تنها می‌تواند حرکت کند، بلکه احساس هم می‌کند.

“انزو” که عمرش را تا به حال با دوچرخه سواری یا بسکتبال بازی کردن فقط با استفاده از دست چپش گذرانده بود، با دیدن این فیلم ایده‌ای به ذهنش خطور کرد. اما او سوالات متعددی داشت که فقط با مهندسی می‌توانست به آنها پاسخ دهد.

“انزو” که در شهر “کوسکو” در کشور پرو به دنیا آمده است، برای تحصیل در رشته مکاترونیک به شهر “لیما” پایتخت این کشور نقل مکان کرد و بر خلاف زندگی در شهر “کوسکو” که در آن فقدان دست و پا موجب خیره شدن به او نمی‌شد، مردم در “لیما” به دلیل معلولیت وی به او خیره می‌شدند. بنابراین او همیشه سعی در پنهان کردن معلولیت خود داشت.

اکنون پس از گذشت سال‌ها، “انزو” دست چپی برای خود تهیه کرده که از یک بطری پلاستیکی آبی رنگ ساخته شده است. امروز او بنیانگذار شرکت “LAT Bionics” است و به دلیل تلاش‌هایش برای ساخت اندام‌های مصنوعی در دسترس و مقرون به صرفه برای هموطنان خود شناخته شده است.

“انزو رومرو” هنوز ترفند ساخت اندام‌هایی را که احساس داشته باشند را نیافته، اما امیدوار است که با استفاده از فناوری‌های جدید بتواند بازخورد لمسی را به پروتزهای تولیدی خود بیافزاید.

وی اوایل این هفته در یک سخنرانی TED در ونکوور کانادا گفت: ما ظرفیت توسعه فناوری خود را با در نظر گرفتن نیازهای مردم خود در اختیار داریم.

سه میلیون نفر در سراسر جهان دچار قطع عضو از ناحیه دست هستند که ۳۰ درصد از کل افراد قطع عضو را تشکیل می‌دهند و ۲.۴ میلیون نفر از آنها نیز در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. اندام‌های بیونیک بدون شک گران قیمت هستند و پروتزهای مکانیکی حدود ۴۰ هزار دلار یا بیشتر هزینه دارند.

این همان چیزی است که “رومرو” می‌خواهد در آن تفاوت ایجاد کند. شرکت او با استفاده از فناوری‌های کم‌هزینه و مؤثر، بیش از ۲۰ نفر را در پرو به اندام‌های جدید مجهز کرده است.

قیمت دست بیونیک تولیدی این شرکت از ۸۰۰ دلار برای یک مدل مکانیکی ساده تا ۲۵۰۰ دلار برای یک مدل مجهز به حسگر عصب و عضله(EMG) است که دست مصنوعی را از طریق حرکات ماهیچه‌های شخصی که آن را پوشیده است، کنترل می‌کند.

نوار عصب و عضله، الکترومیوگرافی یا برق‌ماهیچه‌نگاری (EMG) تکنیکی است برای محاسبه و ضبط حالات ماهیچه بدن در مواقع انقباض و انبساط که از دستگاهی به نام برق‌ماهیچه‌نگار  استفاده می‌کند که به نتایج آن برق‌ماهیچه‌نگاشت گفته می‌شود. ماهیچه‌نگاشت پالس‌های تولید شده از سلول‌های ماهیچه‌ای را در حالات انبساط و انقباض دریافت می‌کند.

دست‌های بیونیک “LAT Bionic” دارای یک موتور درون خود هستند که می‌توانند چندین کار مانند گرفتن، حمل و فشار دادن را انجام دهند. این اندام‌ها از رشته‌های ساخته شده با بطری پلاستیکی ذوب شده آب و نوشابه ساخته شده‌اند که یک ماده اولیه ارزان‌قیمت است.

البته این دست‌های مصنوعی ارزان‌قیمت هنوز نمی‌توانند روی موس کلیک کنند یا تایپ کنند.

بسیاری از مشتریان این شرکت، کسانی هستند که دست خود را بر اثر حوادث در هنگام کار از دست داده‌اند و می‌خواهند به کارهای فیزیکی بازگردند. به گفته “رومرو”، برخی از این افراد به پروتزهایی نیاز دارند که به آنها اجازه دهد کارهای کم‌خطرتر نظیر کار با رایانه انجام دهند.

راه‌حل‌های جدید شامل استفاده از دو موتور است که ممکن است این دست‌های مصنوعی را گران قیمت کند، اما “رومرو” معیار دیگری برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها در آستین دارد. وی در نظر دارد این دست‌های مصنوعی را به یک سوئیچ تجهیز کند تا مشکلاتی نظیر تایپ کردن را حل کند.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا