اخبار

ساخت چسب های حساس به فشار با سیستم پخت UV از فلفل سیاه

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر دانشمندان موسسه‌ی POLYMAT از دانشگاه Basque Country موفق به طراحی چسب حساس به فشاری شدند که تا ۷۱٪ از مواد طبیعی تجدیدپذیر ساخته می شود. خواص این چسب قابل تنظیم با شدت‌‌ّهای مختلف نور فرابنفش است.

ساخت پلیمر از مشتقات روغن کرچک و فلفل سیاه

تیم تحقیقات از 2– اکتیل اکریلات مشتق شده از روغن کرچک و پیپرونال موجود در فلفل سیاه استفاده کردند. ساختار پیپرونال نشان میدهد طی دو مرحله و به سادگی قابل تبدیل به پیپرونال متااکریلات است که میتواند جایگزین خوبی برای سایر منومها با مراحل آماده‌سازی سخت باشد. همچنین پیپرونال درحال حاضر در مقیاس اقتصادی در دسترس بوده و به صورت صنعتی تولید میشود. بین ۷ تا ۱۰ درصد از پلیمرهای تولیدی دنیا (حدود سه میلیون تن) از جمله چسب‌های حساس به فشار (PSA) با استفاده از پلیمریزاسیون امولوسیونی تولید می شود.

هردو ماده‌ی خام تحت شرایط مناسب برای انجام پلیمریزاسیون امولوسیونی با هم ترکیب شده و سپس پلیمر تولیدی تحت تست‌های استاندارد چسب‌ها قرارمیگیرد تا ثابت شود کیفیتی درحد  PSAهای موجود در بازار دارند. محققان همچنین دریافتند می‌توان با قرار دادن این ماده تحت UV، قدرت، ضخامت و مقاومت برشی را تنظیم نمود.

تنظیم خوب خواص چسب با تابش UV

تنظیم کردن خواص ماده با استفاده از تابش UV فرصت‌های جدیدی در حوزه‌های مواد مربوط به دندان چسب‌های عامل‌دار و پوشش‌های محافظUV بوجود آورده‌است.

دانشمندان کارایی ابن چسب طبیعی جدید را مشخص کرده‌اند. مکانیزم ایجاد اتصالات عرضی به واسطه‌ی UV برای گرفتن خواص دلخواه از چسب کارآمد است. سامانه‌ی پخت UV چسبندگی چسب‌های حساس به فشار را از چسبندگی نسبتا خوب به سامانه‌ای با اتصالات عرضی و چسبندگی قوی، تغییر میدهند.

دانشمندان به دنبال روشی برای ساخت این چسب در آب هستند تا از این طریق بتوانند استفاده از ترکیبات ارگانیک فرار را کاهش و ایمنی کلی فرآیند را افرایش دهند و در هزینه‌ی نهایی نیز صرفه جویی کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا