اخبار

ساخت یک حسگر گرافنی برای تشخیص نقص‌های موجود در کامپوزیت ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققان طی پروژه ای با نام Graphosite در تلاشند تا حسگری را تولید کنند که قادر به تشخیص انواع نقص در چندسازه‌ها باشد. از این حسگر می‌توان حین تولید چند سازه و یا در طول عمر خدمات رسانی آن استفاده کرد. این پروژه در اوایل سال 2018 آغاز شده و در ژانویه‌ی 2021 به اتمام خواهد رسید.

از جمله نقص‌های معمول که حین فرایند ساخت به وجود می‌آید می‌توان به ایجاد حفره و تخلخل اشاره کرد. وجود این حفره‌ها برای خواص مکانیکی چند سازه بسیار بحرانی بوده و موجب ایجاد تنش برشی بین لایه ای (inter-laminar shear stress) می‌شود. در صورت وجود نقص حین کاربرد در اثر ایجاد ضربه، شکاف بین لایه ای ایجاد خواهد شد. این شکاف‌ها به ندرت قابل دیدن با چشم غیر مسلح هستند. وجود نقص‌ها روی سطوح محصول می‌تواند ظاهر نامناسبی را ایجاد کند.

در بسیاری از مواقع، زمانی که به چند سازه ضربه وارد می‌شود، به لطف انعطاف موجود در این مواد ضربه‌ی وارده اتلاف (Damp) می‌شود. در این صورت به ظاهر ممکن است مشکلی برای چند سازه ایجاد نشود ولی به مرور زمان استحکام فشاری آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. حسگر تولید شده به به انعطاف محصول تولیدی بسیار حساس است.

اهمیت این پروژه زمانی مشخص می‌شود که از چندسازه‌های تولیدی در صنایع گوناگونی نظیر خودروسازی، صنایع دریایی و هوافضا استفاده شود. استفاده از چندسازه‌ها در کاربردهای عمرانی نیز بسیار بحرانی خواهد بود.

پروژه روش تشخیص نقص در چندسازه‌ها روشی غیر مخرب خواهد بود. در این روش از ساختار معمول گرافن در ابعاد مولکولی استفاده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا