اخبار

سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود

بسپار / ایران پلیمر معاون فناوری وزیر علوم با اشاره به سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری گفت: راه اندازی این سازمان بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان است و آیین نامه آن به هیات وزیران ارسال شده است.

دکتر علی خیرالدین با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید، افزود: طبق ماده ۱۴ این قانون به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده است که شرکت‌های “سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری” ایجاد کنند و ماهیت این شرکت‌ها ۱۰۰ درصد باید دولتی باشند.

وی ادامه داد: اما از سوی دیگر یکی از مشکلاتی که در دانشگاه‌ها برای اجرای این بند قانونی داشتند این بود که دانشگاه‌ها به لحاظ قانونی نمی‌توانستند کار اقتصادی انجام دهند که خوشبختانه با این ماده قانونی، بستر فعالیت‌های اقتصادی این مراکز فراهم شده است.

خیرالدین اضافه کرد: بر این اساس دانشگاه‌ها می‌توانند سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کنند.

معاون فناوری وزیر، تحقیقات و فناوری در خصوص تدوین آیین‌نامه‌های این بند قانونی خاطر نشان کرد: قرار بود آیین‌نامه آن از سوی وزارت علوم و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه و ظرف ۳ ماه از سوی هیات وزیران مصوب شود که خوشبختانه در وزارت علوم این آیین‌نامه با همکاری وزارت بهداشت و معاونت علمی تهیه و به هیات دولت ارسال شده ‌است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این آیین‌نامه به زودی مصوب شود، گفت: پیشنهاد ما این بود که کارگروهی در دانشگاه‌ها تشکیل شود و این کارگروه‌ها برای این منظور به وزارت علوم مراجعه کنند و همچنین پیشنهاد می‌شود که دانشگاه‌هایی که قابلیت راه‌اندازی این سازمان را دارند، در اولویت قرار داده شودد.

وی پیشنهاد کرد: دانشگاه‌های کوچک اقدام به راه‌اندازی این سازمان نکنند.

خیرالدین “سازمان سرمایه‌گذاری و توسعه” را سازمانی دانست که محوریت فعالیت‌های آن اقتصادی در حوزه‌های دانش‌بنیان، فناوری و فروش محصولات است.

بنا بر ماده ۱۴ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، به هیأت امنای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش ­عالی و پژوهشی، جهاددانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود تا در راستای تحقق و توسعه اهداف و مأموریت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی از طریق توسعه منابع مالی و مدیریت متمرکز و یکپارچه سرمایه‌گذاری‌ها، دارایی‌ها، اموال و موقوفات (با رعایت موازین شرعی)، “سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری” وابسته به خود را در چارچوب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط تاسیس کنند.

طبق تبصره یک این ماده قانونی، سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری با تصویب هیأت امناء و زیر نظر رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کند و ۱۰۰ درصد مالکیت آن متعلق به آن دانشگاه، مؤسسه پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری است.

در تبصره ۲ این ماده آمده است: درآمد سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری با رعایت اصول پنجاه و دوم (۵۲) و پنجاه و سوم (۵۳) قانون اساسی منحصراً در راستای تحقق اهداف آن دانشگاه، مؤسسه آموزش عالی و پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری صرف خواهد شد.

بر اساس تبصره ۳، اساسنامه این سازمان شامل ارکان، وظایف، اختیارات، نحوه فعالیت، مدیریت و نظارت در چارچوب این قانون، حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا