مقالات

سازگاری پلیمرهای مختلف را بشناسید

بسپار/ ایران پلیمربعضی مواد هنگام اختلاط، با هم مخلوط نمی ­شوند. بنابراین بهتر است آن­ها را با هم مخلوط نکنید. در این مقاله، برخی از دستورالعمل­های مرتبط آورده شده است.

با توجه به رشد صنعت پلاستیک، در طول چند سال اخیر، تعداد افراد استخدام شده برای فراورش پلاستیک­ها افزایش یافته است. با کارکنان جدید، نه تنها در مورد آموزش، بلکه برای ایمنی نیز چالش وجود دارد. موضوع اختلاط پلیمرهای مختلف در سیلندر، راه­گاه­ ها (runner) و سَری­های (tip) گرم است. در حقیقت این موضوعی است که اکثر ما تمام جزئیات موردنیاز را نداریم. جستجو در اینترنت نیز کافی نیست.

این مسئله هر زمان که در یک قالب جدید بسپار را تغییر دهید، وجود دارد. آیا دو بسپار سازگار هستند یا با یکدیگر واکنش نشان می­دهند؟ مهم نیست چقدر سعی می­کنید که بسپار قبلی را از سامانه تخلیه کنید، باز هم مقادیر کمی در پره­های ماردان باقی می­ماند. تخلیه آمیزه ممکن است کمک کند، اما حتی یک مقدار باقی مانده کم از بسپار قبلی می­تواند اثر یاریگری (catalytic) ایجاد کند. برای مثال، اگر به طور اتفاقی استال (POM) با PVC را مخلوط کنید، شما و بقیه افراد حاضر در سالن کارخانه تجربه حسی و فیزیکی بسیار ناخوشایندی را خواهید داشت. مقدار کمی از هر دو بسپار، موجب تجزیه بسپار دیگر به گاز می­شود که بوی ناخوشایندی ایجاد می­کند. کسی را پیدا کنید که تجربه فراورش PVC یا استال داشته باشد، درباره تجارب وی بپرسید.

شما داستان واقعی قیف­هایی را خواهید شنید که باد کرده­اند. گازهایی که پس از تجزیه بسپار تولید می­شوند، فشارهای شدیدی ایجاد می­کنند که می­توانند سیلندرهای دستگاه قالب­گیری تزریقی را به صورت یک گلوله انفجاری باد کنند. شکل 1، ناحیه جلوی یک سیلندر را نشان می­دهد که به قطعات ریز منفجر شده است. تصور کنید که اگر این آسیب به کسی ضربه وارد کند چه رخ می­دهد! این ممکن است اغلب اتفاق نیافتد، اما اگر اتفاق بیافتد، باید از احتمال وقوع آن مطلع شوید. سوال مربوط به سازگاری بسپارها به خوبی آشکار نیست و به ندرت در محیط کارخانه پرسیده می­شود. بنابراین، هر زمان که بخواهید بسپارها را تخلیه کنید، باید این سوال را بپرسید که آیا این بسپارها با هم سازگار هستند یا مانند PVC و استال واکنش نشان می­دهند؟

در ادامه فهرستی از پلاستیک­هایی را که می­توانند با یکدیگر واکنش نشان دهند، آورده شده است:

  • استال با PVC یا CPVC.
  • یونپار (ionomer) با استال، PVC یا CPVC.
  • TPV با استال، PVC یا CPVC.

اگر سیلندر و ماردان یک دستگاه باید هر دوی این بسپارها را فراورش کند، قبل از شروع مجدد فراورش، آن­ها را به طور کامل جدا و پاکسازی کنید. حتی مقدار کوچک بسپار باقی مانده می­تواند خطرناک باشد.

البته بحث ایمنی در قالب­گیری تزریقی فراتر از سازگاری مواد با یکدیگر است. دماها و فشارهای زیاد از psi 20،000 تا psi 45،000 برای ذوب و تزریق پلاستیک به شکل­های پیچیده موردنیاز است. با این­که این ماشین­آلات به طور محکم ساخته شده­اند تا بتوانند این دماها و فشارها را کنترل کنند، بهتر است به طور منظم نگاهی به این تجهیزات انداخته شود و فرض نکنید که همه چیز درست کار می­کند. آیا دستگاه یا قالب را پس از راه­اندازی یا در حین تولید بررسی می­کنید تا مطمئن شوید که این فشارها و دماها خارج از حد مجاز نیستند؟ برای مثال، آیا سَری افشانک (نازل) به درستی به پوسته (bushing) مخروطی (sprue) چسبیده است؟ آیا ناحیه دمایی خارج از محدوده نیست؟ آیا مطمئن هستید که همه چیز درست کار می­کند پیش از این­که به قیف نگاه کنید؟ شما مسئول امنیت خود هستید.

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار

[email protected]

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره 194ام ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا