اخبار

سایت نمایشگاه ایران پلاست دقیقا چه امکاناتی دارد؟

بسپار/ ایران پلیمر خبرنگار بسپار در خصوص امکانات و بخش های مختلف وبگاه ایران پلاست با محمدمقاره مدیر اجرایی سیزدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست به گفت و گو نشست. او معتقد است این وبگاه از وبگاه های دیگر نمایشگاه های تخصصی معتبر دنیا چیزی کم ندارد. می خوانید: 

 

آقای مقاره سایت نمایشگاه در واقع ویترین نمایشگاه است. در جستجوی گوگل با تایپ فارسی و انگلیسی “ایران پلاست” نخستین نتیجه به طور طبیعی سایت رسمی نمایشگاه ایران پلاست است. برای اینکه این سایت از نظر بصری و فنی کارآمد باشد چه تدابیری داشته اید؟

همانطور که فرمودید، سايت نمايشگاه درگاه ورود به نمايشگاه ايران پلاست است. در دوره های گذشته سامانه سایت نمایشگاه و سامانه ثبت نام از هم مجزا بودند که مشکلاتی را به وجود می آورد و یکپارچگی لازم وجود نداشت. امسال خوشبختانه موفق شدیم كه سايت نمايشگاه و سامانه ثبت نام را به صورت يك پارچه اجرا كنيم، این ویژگی به ما امکان می دهد كه سايت نمايشگاه را به صورت پايدار در تمام طول سال داشته باشیم و اطلاعات به روز در آن قرار بگيرد. بنا داریم در طول سال، اطلاعات مفيدي از صنعت لاستيك و پلاستيك را به طور مستمر بر روی سايت بارگذاری کنیم. البته هر دوره نمایشگاه سایت مخصوص به خود را دارد که مشاركت كنندگان هر دوره مي توانند وارد سایت همان سال بشوند و اطلاعات مورد نظر خود را استخراج کنند.

چیزیکه برای سال آینده در نظر داریم که انجام بشود، افزودن بخش تقاضامحوری در سایت هست. در حال حاضر نمايشگاه هاي ما صرفا عرضه محور هستند و مشاركت كنندگان، محصول و خدمات خود را ارایه مي كنند. براي سال آينده در نظر داريم با ایجاد امکان جدید، به شركت ها فرصت بدهیم که نیازهای خود را در حوزه تكنولوژي، محصول، خدمات و تجهيزات بتوانند اعلام کنند.

در واقع هم عرضه و هم تقاضا اتفاق بیفتد. این رویکرد جدید، فکر می کنیم به توسعه حضور در نمایشگاه و رفع مشکلات احتمالی موجود منجر شود.

 

“کسب و کار جهانی با ایران پلاست” امسال هم شعار نمایشگاه است …

بله شعار نمايشگاه ايران پلاست در دوره های اخیر “كسب و كار جهاني” بوده و براي تحقق آن، ما همه ي تلاش خود را مي كنيم كه حضور بازدیدکنندگان از بازارهاي بين المللي تسهيل شود. به همين دليل چند سالي است كه ما بازرگانان و تجار خارجي را دعوت مي كنيم كه از نمايشگاه بازديد کنند و چه بسا قرارداد هاي خوبي هم با مشاركت كنندگان منعقد شده است.

در روند حضور تجار خارجي بازخورد بسيار مثبت و مفیدی داشته ايم. به ويژه در حوزه مواد اوليه و محصولات نهايي. اما متاسفانه در بخش ماشين آلات هنوز آنچنان كه بايد موفق نبوده ايم، شاید به این دلیل بوده که این گروه خودشان هم خيلي تمايلی به فعالیت در حوزه صادرات نداشته اند و یا بخش واردکننده ماشین آلات و تجهیزات حضور در بازارهای منطقه برایشان جذاب نبوده است. اما امسال با تقویت سازندگان داخلی و حضور پر رنگ در نمایشگاه ایران پلاست، امیدواریم حضور بازرگانان خارجي باعث رونق بیشتر اين بخش شود.

ما در پنل اختصاصی هر شرکت بخشی تحت عنوان “مدعوین ویژه” پیش بینی کرده ایم تا شرکتها مشتریان بالقوه خود را معرفی کند و ما بتوانیم آنها را برای بازدید از نمایشگاه دعوت کنیم.

 

در بخش نمایشگاه مجازی غرفه گذاران چه دستاوردی دارند و بازدیدکنندگان چه بهره برداری می توانند داشته باشند؟ (آیا بهتر نبود محل غرفه هر شرکت روی نقشه مشخص بود یا شماره غرفه ها به اسامی شرکت ها دست کم لینک بودند؟)

بخش دیگری که از چند دوره قبل روی سایت فعال بوده، بخش نمایشگاه مجازی است. ما در هر دوره از کل فضای نمایشگاه، عکاسی سه بعدی 360 درجه انجام می دهیم و دو هفته پس از پایان روی سایت بارگذاری می شود. شرکت کننده ها می توانند لینک مربوط به غرفه خود را روی سایت شرکت خود قرار بدهند و بازدیدکنندگان می توانند به مدت یکسال از این نمایشگاه مجازی بازدید کنند. روی هر غرفه  اطلاعات پایه هر شرکت از جمله اطلاعات تماس وجود دارد. ضمن اینکه به زودی اطلاعات مربوط به بروشور ها و محصولات هم اضافه خواهد شد. در حال حاضر منوی نمایشگاه مجازی وجود دارد. کاربران می توانند با انتخاب سالن ها فهرست شرکت های حاضر را ببینند و طبیعی است پس از برگزاری نمایشگاه و انجام عکاسی سه بعدی، لینک به تصاویر غرفه ها و اطلاعات تکمیلی برقرار می شود.

 

سامانه کتاب الکترونیکی تعاملی نمایشگاه چیست؟ چه کارکردی دارد و تا چه حد از سوی غرفه گذاران از آن استقبال شده است؟

برای سامانه کتاب الکترونیکی امسال از یک پیمانکار خوش ذوق پیشنهادی دریافت کردیم که کتاب تعاملی برای نمایشگاه منتشر کنند و اطلاعات شرکت ها را به صورت رایگان در اختیار مشارکت کنندگان قرار دهند. پیشنهاد جذابی بود و استقبال کردیم. اولین سال هست و شرکت ها ممکن است خیلی آشنا نباشند و استقبال زیادی نبوده ولی خوشبین هستم که این کتاب در دوره های آتی جای خود را در نمایشگاه باز کند و اطلاعات شرکت ها بر روی آن قرار بگیرد. 

در این مجموعه هدف حضور شركت ها در نمایشگاه، بحث سرمایه گذاری، اینکه نیاز به جذب سرمایه دارند یا خیر و … پیش بینی شده، در واقع بر اساس کلمات کلیدی قابل تعریف ما این امکان را پیدا می کنیم که ارتباط و وصل کردن غرفه گذار با بازدیدکننده را بسیار هدفمندتر انجام دهیم. این گروه در تلاش هست تا با همکاری نهاد رياست جمهوري و دعوت از شركت هاي دانش بنيان در حوزه هاي مختلف برای بازدید از نمایشگاه ایران پلاست، نیازهای دانشی احتمالی واحدها را پوشش بدهند. بگروه های سره دنبال  بازدید و نیازهای دانشی رو پوشش بدهند. گروه های سرمایه گذاری را از بورس برای بازدید از نمایشگاه فراخوانده اند و براساس اعلام نیاز واحدها به جذب سرمایه این لینک را برقرار می کنند. با بانک ها و بیمه ها نشست هایی داشته اند برای جلب تسهیلات برای غرفه گذاران. به هر حال سال اول هست و ممکن است این روند به بلوغ نرسیده باشد ولی امیدواریم از دوره های آتی موفق تر عمل کند.

 

بخش لینک اخبار شرکت ها امسال به سایت اضافه شده. این بخش دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ آیا کنترلی بر روی آن هست یا خیر؟ (اخبار مستقیما می توانند توسط دیگران بارگذاری شوند در این بخش؟) چرا شرکت ها از این امکان استفاده نمی کنند؟

بله، از جمله بخش هايی كه این دوره به سایت نمايشگاه اضافه شده بخش اخبار شركت هاست. هر شرکت می تواند در پنل خود اخبار مربوط به شرکت خود را آپلود کند و پس از تایید سردبیر بخش مربوطه در سایت منتشر می شود و در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد. این بخش کمک می کند به فعالیت اطلاع رسانی شرکت ها نه فقط در زمان نمایشگاه، بلکه در طول سال (این خدمات رایگان است).  اگر حداقل اصول خبرنویسی را رعایت کنند و تیتر و عکس مناسب داشته باشند و مشخص باشد که معرفی روی چه محصول یا خدماتی انجام شده، قطعا برای کاربران مفید خواهد بود و در صورت نیاز به آنها مراجعه خواهند کرد. ضمن اینکه در بلند مدت منبع اطلاعاتی خوبی برای رسانه های تخصصی خواهد بود تا از نوآوری های مجموعه های مختلف در صنعت پلیمر مطلع شوند.

 

در سایت نمایشگاه های دنیا بخش های پیش ثبت نام بازدیدکنندگان، بخش مطبوعات و تولید محتوا به منظور خوراک دهی به رسانه های تخصصی (دو طرفه)، امکان معرفی آژانس های مسافرتی برای بازدیدکنندگان خارجی و سایر شهرها و البته تولید محتوای دایمی (از یک نمایشگاه تا نمایشگاه دیگر) وجود دارد … اینها در سایت ایران پلاست قابل پیش بینی نبود؟ آیا برنامه ای برای آن دارید؟

من فکر می کنم شاید اطلاع رسانی ما کافی نبوده و بعد از اینکه فشار نمایشگاه از روی ما برداشته شد، می توانیم امکاناتی را که به طور مرتب به سایت اضافه می شود، برای کاربران معرفی و تشریح کنیم.

سايت نمايشگاه ايران پلاست امكان ثبت نام بازديد كنندگان را دارد ولی دقت کنید که در سایر نقاط دنیا معمولا یک سایت (مجموعه) نمایشگاهی هست که تمام نمایشگاه های برگزار شده در آن را مدیریت می کند با اصول ثابت، اینجا اینطور نیست و ما باید فضا را از شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی اجاره کنیم. در دوره دهم این ثبت نام از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی انجام شد و متاسفانه با محدودیت های زیادی که از طرف شرکت سهامی نمایشگاه ها وجود داشت خیلی سخت توانستیم کار را پیش ببریم. این پروژه به نتیجه دلخواه ما نرسید. این کاریست که باید توسط شرکت سهامی نمایشگاه ها انجام شود. آنها اینکار را می کنند ولی چون با برگزارکننده هماهنگ نیستند، نتیجه مطلوب معمولا حاصل نمی شود. این نقصی است که وجود دارد و از عهده ما خارج است. ما صرفا این امکان را برای بازدیدکنندگان خارجی ارایه می کنیم. پیش ثبت نام می کنند و کارت نمایشگاه در اختیارشان قرار می گیرد.

در بخش خارجی که روی سایت پیش بینی شده، ارایه خدمات ویزا و مسافرت با قیمت مناسب به علاقه مندان پیشنهاد شده، هرچند استفاده از آن الزامی نیست ولی آژانس مسافرتی معرفی شده، مورد تایید نمایشگاه هست و خدمات استانداردی را ارایه می کند.

يكي از انتقاداتي كه به نمايشگاه ايران پلاست وارد هست بحث اين است كه ما در فاصله بين دو نمايشگاه توليد محتوا نداريم. اين انتقاد را مي پذيرم اما همواره در تلاش برای پيشرفت و حركت رو به جلو هستیم. سامانه هایي را در سيستم پيش بيني كرده ايم كه بتوانيم از طريق ايميل و پيامك اطلاع رساني کنیم و این قابلیت را دارند که در طول سال فعال باشند.

اگر بتوانيم با مشاركت كنندگان تعامل خوبی داشته باشیم و آنها اطلاعات و اخبار خود را در اختیار ما قرار دهند، می توانیم به صورت خبرنامه جمع بندی و برای طیف بزرگی از مخاطبان نمایشگاه ارسال کنیم. این جزو برنامه های ماست. زیر ساخت های آن در سایت نمایشگاه پیش بینی شده، هر چند نیاز به توسعه دارد و خوشحال می شویم از نطرات کارشناسی رسانه های تخصصی استفاده کنیم.

 

و در پایان؟

ما در نمايشگاه همواره براي توسعه اطلاع رساني نيازمند حضور مطبوعات و حاميان رسانه اي هستیم. سال هاست از رسانه هاي مستقل و تخصصي در پیشبرد اهداف نمایشگاه کمک گرفته ایم. امسال هم این رسانه ها در نمایشگاه حضور دارند و غرفه های اختصاصی در اختیار خواهند داشت و متقابلا اطلاع رسانی نمایشگاه را بر عهده دارند. بدیهی است که از نقطه نظرات تخصصی این دوستان هم برای توسعه نمایشگاه استقبال می کنیم.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا