اخبار

ستون ثابت موسسه خیریه مهرسهیلا/ دکتر نکوییان، عضو هیات مدیره: ژنتیک سرطان و پزشکی شخصی، دغدغه ی همه ی کشورهای دنیا است

بسپار/ ایران پلیمر خط آغاز … تا پایان، تاریخ های حک شده به روی سنگ مزار و کتاب های زندگینامه ها در دیباچه خود همواره اشاره به آمدن و رفتن دارند.

چه بسیار کسانی که در خط تیره میان آغاز و پایان زندگی خود شاهکاری از انسانیت را به یادگار می گذارند.

“بانو سهیلا زمانی” که خود نیز درد آشنای بیماری سرطان بود در زمان زیستن خود تصمیمی زیبا می گیرد تا عاقبت به خیر و نیکونام بماند. او تصمیم می گیرد موسسه ای را بنا بگذارد که در آن دستان حامی، دستان بیماران نیازمند مبتلا به سرطان را به گرمی بفشارند.

اینگونه بود که موسسه خیریه مهرسهیلا به همت همسر او ناصر امینی، مدیرعامل شرکت ساپل و از افراد شناخته شده صنعت پلاستیک کشور بنا نهاده شد. خوانندگان بسپار در این رسانه، از گلریزان سالانه این موسسه و حمایت های آن از بیماران مبتلا به بیماری سرطان بارها خوانده و شنیده اند. این بار اما در فصلی جدید و در ستونی تازه و مستمر، هر شماره  از زبان پزشک یا پزشکان متخصص این موسسه خیریه بیشتر با نکات پیشگیری و غربال گری این بیماری آشنا خواهیم شد.

شما هم می توانید با مراجعه به سایت این موسسه خیریه https://mehresoheila.com/ در حمایت از یک بیمار نیازمند سهم و نقش داشته باشید.

 

دکتر نکوییان: زمینه ی فعالیت ما ژنتیک سرطان است. در این حوزه افراد مبتلا به بیماری سرطان بر اساس ژنتیک، دسته داروی مختص خود را دریافت می کنند. در گذشته داروهای شیمی (درمانی) به صورت عام برای درمان افراد سرطانی به کارگرفته می شد اما درحال  حاضر با تشخیص دقیق محل سلول های سرطانی و دسته بندی آن ها برای هر نوع، داروهای اختصاصی را تجویز می کنیم. این امر برای سرطان های دستگاه گوارش، سرطان پستان در بانوان و سرطان روده ی بزرگ اجرایی شده است. به این نوع نگاه و تشخیص پزشکی شخصی (Personalized Medicine) گفته می شود. حسن این نگاه جدید درمان های قطعی تر نسبت به گذشته است و شخص پس از درمان برای سالیان  طولانی می تواند، بدون سرطان به زندگی خود ادامه دهد. تحقیقات در این حوزه ادامه دارد و تلاش می کنیم تا هر چه سریع تر برای سرطان های دیگر نیز این روش درمان را اجرایی کنیم.

پزشکی شخصی، دغدغه ی همه ی کشورهای دنیا است. در این نوع درمان، قیمت دارو بالاست و کشورها باید بخشی از بودجه را به شخصی سازی تشخیص ها، نوع درمان و داروها  اختصاص دهند اما درمان های قطعی افزایش بیمارستان ها خلوت تر و آمار مرگ و میر کاهش خواهند یافت که مزایای زیادی برای یک کشور به همراه دارد. در این حوزه نیازمند فرهنگ سازی هستیم تا در رابطه با انواع سرطان و راه های تشخیص آن توضیحاتی را در اختیار جامعه قرار دهیم. افراد باید بدانند که از نظر ژنتیکی یکسان نیستند و در نتیجه از نظر ابتلا به سرطان نیز تفاوت هایی دارند.  دو نفر می توانند در محیط یکسانی زندگی کنند و حتی مبتلا به یک نوع سرطان شوند اما سرطان های آنان از نظر ساختاری با یکدیگر متفاوت باشد. داروها برای افراد مختلف نتایج مختلفی را به همراه دارند و این امر به تجربه نیز ثابت شده است. مطلب دیگر که باعث به وجود آمدن سرطان با درجات و شدت های متفاوت می شود، نحوه ی زندگی افراد است و به هیچ عنوان مطلب کوچکی نیست. متاسفانه در فرهنگ ایرانی کباب کردن روی ذغال امری متداول است، اما باید بدانیم که طبخ غذا به این نحو، باعث ایجاد سرطان دستگاه گوارش می شود. زندگی در شهر های شلوغ  با هوای آلوده و زندگی پر استرس، امکان ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. باید بدانیم که نرخ  ابتلا به سرطان در جوامع مختلف نزدیک به هم ابوده و معمولا”  سرطان در جایگاه دوم و یا سوم علت مرگ و میر قرار می گیرد اما می توان این شرایط را مدیریت و سرطان را از رده ی دوم علت مرگ و میر حذف کرد.

یکی از مواردی که به راحتی قابل کنترل است و نسبت به آن بی توجه هستیم مصرف بالای آنتی بیوتیک هاست.  این حجم از بالای آنتی بیوتیکی که مصرف می کنیم پس از دفع از بدن ما وارد محیط زیست شده و قشر مفیدی از باکتری های ضروری برای محیط زیست را از بین می برند و در عین حال باکتری هایی که بیماری زا هستند مقاوم می شوند. در کشور ما افراد به محض ابتلا به بیماری سرماخوردگی به مصرف آنتی بیوتیک ها روی می آورند! حال آن که این بیماری منشاء ویروسی داشته و مصرف آنتی بیوتیک اثری بر آن ندارد. متاسفانه در حال حاضر از انتی بیوتیک های بسیار قوی برای درمان سرماخوردگی استفاده می کنیم. این چالشی جدی برای محیط زیست خواهد بود. این مقاومتی که در میکروب ها در اثر مصرف انتی بیوتیک ایجاد می شود نقش به سزایی در مرگ و میرهای ناشی از سرطان دارد. در درمان  بیماری های سرطانی یکی از داروهایی مورد مصرف کورتون ها هستند. این مواد قدرت دستگاه ایمنی را کاهش می دهند. شیمی درمانی نیز چنین است. حال بیماری که  قدرت دستگاه ایمنی آن به ناچار کاهش پیدا کرده با میکروب هایی قوی مواجه می شود! نتیجه ی این امر عفونت ثانویه در بیمار است، که در اغلب اوقات ما بیماران سرطانی را به همین خاطر از دست می دهیم.

 

(ادامه دارد …)

 

 

متن کامل این مطلب را در شماره 209 ماهنامه بسپار که درنیمه اسفند ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا