مقالات

ستون جدید در بسپار/ از قافله بازاریابی دیجیتال عقب نمانید!

بسپار/ ایران پلیمر ده سال پیش، زمانی که اینترنت آن‌قدر فراگیر نبود و اصولا ابزارهای زیادی نیز برای دسترسی به آن در اختیار افراد نبود، خرید محصولات یا خدمات در بازار انجام می‌شد؛ یک محل فیزیکی برای عرضه کالا که احتمالا یک فروشنده در آن منتظر است تا مشتری را راهنمایی کند. اما ظهور فضای آنلاین همه مفاهیم فروش را اگر نگوییم یک شبه، دست کم در مدت بسیار کوتاهی برای همیشه تغییر داد. اینترنت اساسی برای ساخت فروشگاه‌های 24 ساعته آنلاین در اختیار کسب‌وکارها قرار داد که می‌توانستند با حذف بسیاری از هزینه‌ها و حتا واسطه‌ها، محصولات و خدمات خود را مستقیماً به دست مشتری برسانند و در نتیجه حاشیه سود بالاتری نسبت به روش‌های فروش سنتی داشته باشند. با گسترش شبکه‌های اجتماعی، این کانال‌های فروش و ارتباط با مشتری بیش از پیش گسترده شده است و امروز حضور در فضای دیجیتال، به یک امر حیاتی برای ادامه حضور کسب‌وکارها در بازار رقابتی تبدیل شده است. فضایی که مخاطب‌هایی به وسعت کل جمعیت روی کره زمین دارد و به تناسب آن، فرصت‌های فروش هر کسب‌وکار را بی‌نهایت خواهد کرد.

در این دسته مقالات تلاش خواهیم کرد مفاهیم ابتدایی بازاریابی دیجیتال، روش‌ها و ابزار پیاده‌سازی آن را بررسی کنیم و سپس کاربردهای آن را برای کسب‌وکارهای فعال در صنعت بسپار تشریح کنیم تا بتوانند از فرصت‌های موجود به بهترین شکل استفاده کنند.

 

بازاریابی آنلاین یا آفلاین؟

حتما تعجب خواهید کرد اگر بشنوید که استفاده از اینترنت در میان یک جمعیت ثابت در سه سال گذشته 5% افزایش داشته است! در واقع دلیل آن است که این افراد زمان استفاده خود را – یا به بیان دیگر زمان آنلاین بودن خود را – افزایش داده‌اند. بنابراین این طور که به نظر می‌رسد شیوه‌های سنتی بازاریابی دیگر آن چنان جذابیتی ندارند زیرا مشتریان شما عمده زمان خود را در فضای اینترنت سپری می‌کنند، و از آن جایی که بازاریابی همیشه به معنای ارتباط با مخاطبین هدف درست در زمان و مکان درست بوده است، حضور در این فضا ضروری به نظر می‌رسد.

با فراگیر شدن ابزارهای مختلفی از لپ‌تاپ و تلفن‌های هوشمند گرفته تا ساعت مچی و گجت‌های پوشیدنی که همه به اینترنت متصل‌اند، به نظر می‌رسد کسب‌وکارها چاره‌ای جز برقراری ارتباط با مشتریان خود در اینترنت ندارند. به بیان دیگر، کسب‌وکارها برای جذب مشتریان از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند: هر شیوه‌ای از بازاریابی که در فضای آنلاین اتفاق می‌افتد و از فناوری‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، رایانامه (ایمیل) و … برای بازاریابی محصول یا خدمات بهره می‌برد.

برای پیاده‌سازی بازاریابی دیجیتال، گزینه‌ها و راهبردهای بسیاری دارید، می‌توانید خلاقیت زیادی داشته باشید و به تناسب بودجه خود از روش‌های مختلفی استفاده کنید. از طرفی، طی این مسیر احتمالا داده‌های ارزشمند بسیاری درباره مشتریان خود به دست می‌آورید؛ مسئله‌ای که در روش‌های سنتی بازاریابی امکان‌پذیر نبود. این داده‌ها می‌توانند مبنای بسیار خوبی برای تحلیل رفتار خرید، تقاضای مشتری و … باشند تا بر اساس این تحلیل‌ها تصمیمات دقیق‌تری اتخاذ شود. ابزارهای بسیاری در حوزه تحلیل داده به صورت رایگان یا با هزینه اشتراک به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا بر اساس داشبوردهای تحلیلی وضعیت کسب‌وکار خود را از جنبه‌های مختلف در لحظه پایش کنند.

 

بازاریابی دیجیتال در چه حوزه‌هایی به شما کمک می‌کند؟

تا اینجا مشخص شد که آنلاین بودن کسب‌وکارها و حضور آن‌ها در فضایی که مشتریان بیشتر زمان خود را سپری می‌کنند، لازمه ادامه حیات یک کسب‌وکار است. البته واضح است که سطح تمرکز کسب‌وکارهای B2B و B2C بر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال باید متفاوت باشد؛ چه زمانی که از حضور مشتریان در فضای اینترنت صحبت می‌کنیم، منظورمان مصرف‌کنندگان نهایی است و نه کسب‌وکارها. بنابراین کسب‌وکارهایی که با مصرف‌کننده نهایی سر و کار دارند، می‌توانند از گستره وسیع‌تری از روش‌ها استفاده کنند. با این حال اینکه کسب‌وکارها مشتریان شما هستند به این معنا نیست که نمی‌توانید از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. به هر حال در نهایت افراد هستند که تصمیم‌گیرنده هستند و می‌توانند از فعالیت‌های دیجیتال شما متاثر شوند.

به صورت کلی بازاریابی دیجیتال – چه در کسب‌وکارهای B2C و چه B2B– به شما کمک می‌کند مشتریان جدیدی بیابید. ضریب نفوذ اینترنت در ایران، طبق آخرین آمار در سال 97 به بیش از 90% رسیده است و علاوه بر اینکه درصد بالایی از مشتریان شما احتمالا در اینترنت هستند، یافتن مشتریان هدف به واسطه ابزاری که برای بخش‌بندی مشتریان و بازار در فضای آنلاین وجود دارد بسیار ساده‌تر و کارآمدتر است. به همین ترتیب تبلیغات نیز هدفمندتر خواهند شد و تحلیل رفتار کاربران به راحتی انجام می‌شود. از طرفی افزودن وبسایت به عنوان یک کانال فروش می‌تواند جریان درآمدی جدیدی برای شما ایجاد کند.

 

بازاریابی دیجیتال چگونه برای یک کسب‌وکار تعریف می‌شود؟

بازاریابی دیجیتال با استفاده از تاکتیک‌های دیجیتال و کانال‌های جدید برای ارتباط با مشتری تعریف می‌شود، به ویژه کانال‌های آنلاین که مشتریان عمده زمان خود را در آن می‌گذرانند. از وبسایت یک کسب‌وکار گرفته تا سایر دارایی‌های دیجیتال مانند تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و … همه طیف وسیعی از تاکتیک‌ها هستند که زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرند.

بهترین متخصصین بازاریابی دیجیتال می‌توانند تصویر شفافی میان کمپین‌های بازاریابی دیجیتال و اهداف کسب‌وکار خود نشان دهند و بسته به این که اهداف تعریف شده در راهبرد بازاریابی چه باشد، این متخصصین می‌توانند کمپین‌های بزرگ‌تری را از طریق کانال‌های رایگان یا غیررایگان راه‌اندازی کنند.

تیمی که راهبرد بازاریابی دیجیتال را پیاده‌سازی می‌کند عموماً شامل افرادی می‌شود که تخصص‌های متنوعی دارند. البته بسته به اندازه تعریف‌شده برای پروژه، ممکن است از افرادی استفاده شود که این توانمندی‌ها و تخصص‌ها را به صورت همزمان دارند اما ممکن است هر بخش را متخصص مربوط بر عهده گیرد. برای نمونه، یک متخصص تولیدکننده محتوای بازاریابی می‌تواند دسته‌ای مقاله‌ با هدف جذب مشتریان بالقوه برای وبلاگ بنویسد و در آن‌ها کتاب الکترونیک جدیدی را معرفی کند که به تازگی توسط شرکت تولید شده است. به همین ترتیب یک متخصص شبکه‌های اجتماعی می‌تواند با بازنشر این مقاله‌ها در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی شرکت و یا استفاده از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی کمک کند که بیشتر دیده شوند. شاید در این میان یک متخصص بازاریابی ایمیلی نیز یک کمپین ایمیلی ایجاد کند و در صورتی که افراد اطلاعات تماس خود را در اختیار این کسب‌وکار قرار دهند و یا در اشتراک خبرنامه ثبت نام کنند، ایمیلی با امکان بارگیری این کتاب الکترونیک برای این افراد ارسال کند. روش‌های بسیار متنوعی برای یادگیری چنین تخصص‌هایی در دسترس است که در مقالات بعدی به جزئیات آن اشاره خواهیم کرد.

 

مهندس بیتا کايمی نژاد

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره  205  ماهنامه بسپار در نیمه آبان منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق کتابخوان فیدیبو در دسترس است. 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا