اخبار

سد لاستیکی صومعه سرا در آستانه بهره برداری

بسپار/ ایران پلیمر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اعلام پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی سد لاستیکی تولم شهر صومعه سرا گفت: در حال آماده‌سازی برای تست آبگیری آزمایشی هستیم.

وحید خرمی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان امروز، ۱۹ آذرماه در بازدید از کارگاه سد لاستیکی تولم شهر صومعه سرا، از مراحل پایانی این سد در جهت خدمات رسانی به مردم منطقه خبر داد و اظهار کرد: عملیات اجرایی این سد در مراحل پایانی است و در حال آماده سازی برای تست آبگیری آزمایشی هستیم.

وی با اشاره به اتمام عملیات نصب لاستیک در سد لاستیکی توام شهر صومعه سرا عنوان کرد: احداث سد لاستیکی تولم، باعث بهبود آبیاری ۸۴۰ هکتار از اراضی پایین دست این منطقه خواهد شد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان درخصوص مشخصات سد لاستیکی تولم شهر صومعه‌سرا گفت: سد لاستیکی توام شهر واقع در منطقه بازار جمعه(تولم شهر) شهرستان صومعه سرا و بر روی رودخانه شاخرز با ارتفاع لاستیک سه متر و طول لاستیک در تاج آن ۶۶ متر و حجم مخزن ۱۱۰ هزار مترمکعب و حجم تنظیمی سالیانه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در حال تکمیل است.

خرمی درخصوص اهدف ساخت سد لاستیکی تولم شهر صومعه سرا نیز ادامه داد: بهبود وضعیت آبیاری اراضی کشاورزی منطقه، تغذیه آب زیر زمینی، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه، افزایش سطح تراز آب به جهت پمپاژ آن به اراضی حاشیه رودخانه و بهره‌برداری تفریحی و گردشگری از مهمترین اهداف اجرای این سد لاستیکی است.

به گزارش ایسنا، سدهای لاستیکی از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده‌اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می‌شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می‌پذیرد و از مولفه‌های کاربردی مهم سدهای لاستیکی کنترل ساده آن با اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ جهت عبور ایمن سیلاب از محل سازه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا