اخبار

سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات و صادرات محصول به کشورهای ثالث

بسپار/ایران پلیمر رئیس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر اینکه امارات می تواند به شریک اول تجاری ایران تبدیل شود، گفت: تولید محصول مشترک از سوی تولیدکنندگان دو کشور می تواند منجر به صادرات به کشورهای ثالث شود.

به نقل از کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی در گردهمایی تجار ایرانی با رؤسای اتاق‌های بازرگانی امارات متحده عربی با اشاره به روابط دیرینه ایران و امارات و ارتباطات تجاری شکل گرفته بر این بستر گفت: روابط تجاری ایران و امارات همواره از اهمیت ویژه‌ای برای دو کشور برخوردار بوده و هم اکنون نیز مطابق با آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۴۰۱ امارات متحده عربی اولین شریک وارداتی و سومین شریک صادراتی ایران بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: از سوی دیگر، سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای از سوی فعالان اقتصادی و تجار ایرانی در امارات صورت گرفته و هم اکنون دو طرف به دنبال گسترش و توسعه روابط تجاری دوجانبه و سرمایه گذاری‌های مشترک جهت انجام صادرات به کشورهای ثالث هستند.

به گفته لاهوتی، نیروی کار ارزان و انرژی از جمله مزایایی است که سرمایه گذاران امارات متحده عربی در ایران می‌توانند به عنوان مزیت در این حوزه بر روی آن حساب کنند و با توجه به مزیت‌هایی که وجود دارد در حوزه‌هایی همچون اکتشاف و استخراج معادن با محوریت مس، روی، کشت گلخانه‌ای و تولید محصولات کشاورزی، پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی و ساخت هتل در ایران سرمایه گذاری جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه با توجه به شناختی که از مزیت‌های سرمایه گذاری در ایران داریم، امیدواریم بتوانیم همکاری‌های مناسبی را میان دو کشور رقم زنیم، تصریح کرد: تولیدکنندگان ایرانی طی سال‌های گذشته در حوزه تولید و صادرات مصالح ساختمانی گام‌های جدی برداشته و می‌توانند به صورت تولید مشترک یا صادرات محصول جهت استفاده در پروژه‌های ساختمانی امارات، همکاری مشترکی را رقم زنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به توانمندی تولیدکنندگان ایرانی در حوزه تولید و صادرات محصولات غذایی خاطرنشان کرد: در این حوزه نیز می‌توان سرمایه گذاری‌هایی به صورت جوینت ونچر میان شرکت‌های ایرانی و اماراتی شکل گرفته و محصول تولیدشده علاوه بر توزیع در بازار امارات، به سایر کشورهای دنیا نیز صادر گردد.

وی همچنین به توانمندی ایران در حوزه محصولات مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات اشاره و اظهار داشت: زمینه‌ها و پتانسیل‌های زیادی جهت همکاری مشترک در حوزه محصولات دانش بنیان، تولیدات مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال وجود دارد که می‌تواند از جمله فضاهای همکاری مشترک میان ایران و امارات باشد.

لاهوتی با بیان اینکه تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی ایران علاقمند به همکاری و سرمایه گذاری مشترک برای تولید محصول در امارات و صادرات به سایر کشورهای دنیا هستند، گفت: پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه داروهای نوترکیب و نیز داروهای مرتبط با بیماری‌های خاص در ایران صورت گرفته که قابلیت سرمایه گذاری مشترک از سوی سرمایه گذاران اماراتی دارد.

این فعال اقتصادی در ادامه به مشکلات پیش روی تجار و فعالان اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: محدودیت بر سر افتتاح حساب بانکی شرکتی با سهامدار ایرانی، عدم بهره‌مندی شرکت‌های ایرانی از مزایا و تسهیلات بانکی امارات و نیز محدودیت افتتاح حساب شخصی برای ایرانیان مقیم امارات در کنار موانع مرتبط با استخدام کارمند دارای پاسپورت ایرانی برای شرکت‌های ثبت شده در امارات وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با کمک دوستان خود در اتاق‌های بازرگانی امارات متحده عربی آنها را برطرف نمائیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح جایگاه کنفدراسیون صادرات ایران پرداخت و گفت: کنفدراسیون صادرات ایران با دارا بودن ۳۴ تشکل صادراتی که ۸۰ درصد از صادرات غیرنفتی ایران را راهبری می‌نماید که بر این اساس آمادگی فراهم سازی زمینه امضای تفاهم نامه جهت همکاری‌های مشترک میان شرکت‌های اماراتی با همتایان ایرانی را دارد.

وی با اشاره به ظرفیت بسیار مناسب ایجاد شده در قالب مرکز تجاری ایران در امارات با راهبری بخش خصوصی گفت: در این رابطه مرکز تجاری ایران در امارات نیز به نمایندگی از کنفدراسیون صادرات ایران آمادگی ارائه خدمات مشابه به تجار در کشور امارات را دارا می‌باشد.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا