اخباراخبار ویژه

سرمقاله شماره 225 ماهنامه بسپار/ خام فروشی این بار در داده ها

بسپار/ ایران پلیمر  بالاخره همیشه که نباید رسانه ها فقط منتقد ساختارهای دیگر باشند. یک بار هم می خواهیم خود را نقد کنیم.

سالهاست در سطح خرد و کلان کشور از خام فروشی منابع می گوییم. از اینکه چگونه باید در زنجیره های ارزش آفرین حرکت کرد و برحسب توانمندی ها و زیرساخت های کشور، مثلا به جای صادرات محصولات پتروشیمی و تازه دادن جوایز صادراتی و تسهیلات خاص، این مواد اولیه را با توسعه صنایع پایین دستی به کار گرفت و با دادن ارزش افزوده به آن، چندین و چند هدف اقتصادی و اجتماعی را نشانه گرفت.

اما خام فروشی داده ها چیست و رسانه ها – خصوصا نگاه ما به رسانه های تخصصی است – چگونه در راستای ارزش بخشیدن به اطلاعات خام ناکام شدند؟

این روزها بیش از هر زمان دیگری در جامعه با پدیده “اینفودمی” روبرو هستیم. انتشار انبوه داده هایی از هر دست و توسط هر کسی، تک تک ما را با بحرانی مواجه کرده که می توان آن را تشخیص سره از ناسره قلمداد کرد. اعتمادپذیری رسانه ای به شدت در معرض تهدید قرار گرفته و از سوی دیگر تحدیدهای سلیقه ای اعمال شده، عملا کارکرد رسانه های داخلی را زیر سوال برده است. دوران دنیاگیری ویروس کووید19 چالشی اساسی در این حوزه بود که به طور ملموسی همه اقشار جامعه را نیز درگیر خود کرد و نشان داد که هر کجا علم مشروعیت بیشتری داشته، کنترل پذیری به شکل بهتری پیش برده شده است.

اما رسانه های تخصصی هم از آنچه گفته شد، بری نیستند. تولید محتوا و داده های خام هر چند یکی از پایه ای ترین فعالیت های رسانه و به خودی خود دارای اعتبار است، اما صحت سنجی علمی اخبار منتشر شده، یکی از اقدامات تکمیلی و انتظاری است که از رسانه های تخصصی می رود.

علاوه بر آن، تهیه گزارش های تحلیلی مبتنی بر آمار و اطلاعات سازمان ها و نهادهای مربوط و ایجاد فضای بحث و گفت و گو از دیگر مصادیق رویکردی رسانه ای است که در چند سال اخیر به رغم شعارهایی دایر بر شفافیت، عدم انتشار آمارهای تفکیکی از سوی مراکز حاکمیتی تولید، صادرات، واردات و … عملا امکان خروجی های مناسب و بسترسازی برای تصمیم گیری های مستند و مستدل را برای رسانه ها از میان برده است.

این موارد البته نافی تعهد و تلاش خبرنگاران و اعضای موثر تحریریه ها نیست. ارزش آفرینی داده های خام هم مثل هر کار دیگری در دنیای امروز، نیازمند تخصص و تجربه است که ما خود در گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر، گاهی آن را داشته ایم و خیلی وقت ها هم نه.

برای همین است که دعوت می کنیم از دوستان و خوانندگان همیشگی که در این مسیر ما را همراهی کنند و در بخش یا بخش هایی که می توانند در کنار تیم تحریریه ما برای تولید گزارش های تحلیلی و کارآمد در صنعت پلیمر ، بایستند، دریغی نداشته باشند.

این مقالات و گزارش های با ارزش افزوده است که می تواند تصمیم سازی ها، سرمایه گزاری ها و راهبردهای علمی و اقتصادی کشور را که موضوع توجه ماست، جهت بدهد و نویدبخش نتیجه آفرین بودن باشد.

تبسم علیزادمنیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا