اخباراخبار ویژه

سرمقاله شماره 253 ویژه نامه پوشرنگ در آبان/ در نمایشگاه های معتبر دنیا به دنبال چه هستیم؟

بسپار/ ایران پلیمر نمایشگاه ChinaCoat 2023 همزمان با نمایشگاه SFChina2023 در مرکز نمایشگاهی شهر شانگهای از ۲۴ تا ۲۶ ابان ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه رنگ و پوششهای سطح در آسیاست که به صورت یک سال در میان در شهرهای شانگهای و گوانگژو برگزار می شود. این دوره، بیست و هشتمین دوره برگزاری این نمایشگاه بود که با استقبال بی نظری از سوی شرکتهای غرفه‌گذار و بازدیدکنندگان مواجه شد.
به موازات نمایشگاه، یرنامه های فنی از قبیل کارگاههای آموزشی و سمینارهای تخصصی نیز در محل نمایشگاه برگزار گردید.
یکی از نکات بارز این نمایشگاه، استقبال دوباره شرکتها از نمایشگاه پس از پایان محدودیتهای کرونایی بود.‌ هر چند سال گذشته نیز نمایشگاه گوانگژو پس از پایان محدودیتها برگزار شد اما با توجه به اینکه بسیاری شرکتها زمان کافی برای برنامه ریزی و شرکت در آن را نداشتند، نمی توان آن را دوره‌ای موفق در جمع دوره های برگزاری این نمایشگاه دانست. اما در این دوره،  شرکت بسیاری از بزرگان صنایع رنگ و رزین، از کشورهای مختلف و شمار زیادی از شرکتهای چینی در نمایشگاه، نوید بازگشت آن به دوران شکوفایی خود را می داد.
برنامه ریزی دقیق برگزاری و نظم سالنهای برگزاری یکی دیگر از نکات بارز این نمایشگاه بود. هفت سالن بخش شرقی و سه سالن کوچکتر این بخش نمایشگاه که با حرف E نشان داده می شوند، برای برگزاری این‌نمایشگاه اختصاص داده شده بود. یکنواختی فضای سالنها، تهویه مطبوع و نحوه چیدمان غرفه ها، فضایی جذاب را برای تبادل اطلاعات و دید و بازدیدهای تجاری فراهم آورده بود. این مرکز نمایشگاهی ۱۷ سالن با فضای مسقف و بدون ستون بالغ بر ۲۰۰ هزار متر مربع و فضای باز بالغ بر ۱۰۰ هزار مترمربع را داراست.
یکی از نکات بارز نمایشگاه رنگبندی موکتهای کف سالنهاست که برای هر بخش صنعت، به صورت مجزا اختصاص داده شده بود، به گونه ای که با عبور از یک رنگ به رنگ دیگر، تغییر در بخش صنعتی مورد نظر، گوشزد می شد.
امسال شرکتهای چینی بسیاری در نمایشگاه حاضر بودند و تعداد شرکتهای محلی که غرفه های وسیعی در اختیار داشتند، نسبت به سالهای قبل بیشتر به نظر می رسید. شاید بتوان مهمترین مشخصه این شرکتها را، تمرکز آنها بر روی زمینه ای خاص دانست. به گونه ای که شرکتهای فراوانی تنها با یک گروه محصول پا به نمایشگاه گذاشته بودند. هر‌چند شرکتهای بسیاری نیز به عنوان توزیع کننده محصولات شرکتهای چینی دیگر، در نمایشگاه حاضر بودند و محصولات متنوعی را ارائه کرده بودند.
در مجموع می توان بیست و هشتمین دوره نمایشگاه ChinaCoat را دوره ای موفق دانست هر‌چند که این روزها، اقتصاد چین دوران چندان موفقی را در حفظ سرمایه های خارجی سپری نمی کند.
بازدیدکنندگان ایرانی در بازدید از این نمایشگاه، می توانند با منابع جدید مواد اولیه و نیز مواد اولیه جدید تولیدی توسط گستره وسیعی از عرضه گران فراملی و چینی آشنا شده و در شرایط حاضر، خطرات تامین مواد اولیه خود را کاهش دهند.
روند شکل گیری و رشد شرکتهای چینی جوان نیز می تواند برای جوانان و مدیران صنایع ایران بسیار آموزنده باشد.

دکتر سعید رستگار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا