اخبار

سرپرست سازمان توسعه تجارت خبر داد: ثبت ۵ میلیارد دلار تجارت مشترک میان ایران و هند

بسپار/ ایران پلیمر سرپرست سازمان توسعه تجارت می‌گوید با وجود آنکه هنوز برخی مشکلات در سطح اجرا و سیاست‌ها میان ایران و هند باقی مانده، اما میزان تجارت مشترک میان دو کشور در سال گذشته به پنج میلیارد دلار رسیده است.

مهدی ضیغمی در همایش فرصت‌های حضور در بازار هندوستان اظهار کرد: دولت سیزدهم در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده که توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه را به عنوان یک اولویت مهم دنبال می‌کند و آمارهای ثبت شده در ماه‌های گذشته نیز این موضوع را نشان می‌دهد. در این میان تجارت مشترک با هند نیز رشد قابل قبولی داشته است.

وی با بیان این‌که توسعه تجارت با هند یکی از اولویت‌های مهم ایران است بیان کرد: تا پیش از تحریم‌ها رابطه تجاری میان دو کشور بسیار گسترده بود اما در سال‌های گذشته محدودیت‌هایی در این مسیر به وجود آمده است. این در حالی است که ظرفیت قابل توجهی در حوزه‌هایی مانند بندر چابهار یا حمل و نقل دریایی و هوایی وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به لزوم تسهیل برخی شرایط در صادرات محصولات ایرانی به هند توضیح داد: تعرفه واردات برخی کالاها به هند از سوی برخی کشورها صفر شده و همین موضوع برای ما در ورود به بازار این کشور دشواری‌هایی به وجود آورده، از سوی دیگر برخی استانداردهای اعلامی برای محصولات کشاورزی نیز به مانعی جدید در این حوزه بدل شده است.

ضیغمی افزود: دولت سیزدهم در ماه‌های گذشته تلاش کرده با تسهیل این شرایط و کمک به صادرکنندگان ایرانی فرصت حضور در بازار هند را افزایش دهد و امیدواریم در آینده موانع مالی و بانکی در تبادلات دو کشور نیز برطرف شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست ایرج الهی – سفیر ایران در هندوستان – نیز با بیان این‌که هند جزو پنج شریک اصلی تجاری ایران به حساب می‌آید تشریح کرد: در سالی که گذشت حدود ۴۸۰ میلیون دلار صادرات با پایه نفتی و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی به هند داشته‌ایم و معتقدیم ظرفیت این کشور برای کالاهای ایرانی بسیار بیشتر از این عدد خواهد بود.

وی اضافه کرد: در دوره‌ای که تحریم وجود نداشت میزان تبادلات دو کشور به ۱۸ میلیارد دلار می‌رسید، اما این رقم کاهش یافت هر چند در سال گذشته با افزایش سطح همکاری‌ها بار دیگر شاهد تجارت پنج میلیارد دلاری میان دو کشور بودیم. مذاکرات برای حوزه‌هایی مانند تبادلات بانکی و مالی ادامه دارد و بانک مرکزی هندوستان نیز با همکاری بانک مرکزی ایران به دنبال برقراری سازوکاری است تا روابط دو کشور در این حوزه تسهیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا