اخباراخبار ویژه

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران اعلام کرد: هدف‌گذاری صادرات ۵۰ میلیون دلاری اسباب بازی

ایران پلیمر/ بسپار سرپرست مرکز ملی خلاق و فرش ایران گفت: صادرات اسباب بازی سال ١٣٩٩ زیر٣٠ میلیون دلار بود که در سال ١۴٠١ به ٣٨ میلیون دلار رسید و هدفگذاری امسال حدود ۵٠ میلیون دلار است.

محمدرضا زارع در رویداد توسعه و تبادل فناوری در صنعت اسباب بازی با بیان اینکه پنج ماه قبل تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی امضا شد تا سند راهبردی در صنعت اسباب بازی که نیاز صنعت است تدوین شود، گفت: در این تفاهم‌نامه رویدادهای هم‌افزا، مانند رویداد امروز هم دیده شد که تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران به شرکت‌های خلاق و دانش بنیان متصل شوند.

وی همچنین از رونمایی از برنامه پنج ساله صنعت اسباب بازی در رویداد امروز خبر داد و گفت: این برنامه چهار هدف کلان فرهنگ‌سازی، حمایت از تولید، مدیریت بازار قاچاق و توسعه صادرات را دنبال می‌کند.

به گفته این مقام مسئول بر اساس آمار ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۹، قاچاق اسباب بازی حدود ۳۷۶ میلیون دلار بود که از این مقدار فقط ۱۵۲ میلیون دلار فقط کشف کالاهای الکترونیک بوده است. این عدد بزرگی نسبت به اقتصاد صنعت اسباب بازی در کشور است. البته با ٢۴ نهاد که در حوزه قاچاق مسئولیت دارند در این رابطه هماهنگی‌هایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال ١۴٠٠ بالغ بر ۱۷.۴ میلیون دلار سهم واردات این صنعت بود که در سال ١۴٠١ به ١۵.٣ میلیون دلار رسید، تصریح کرد: بیشتر واردات در حوزه اسباب بازی، تجهیزات و مواد اولیه است، اما در مواردی که تولید داخل نداریم، محصول نهایی نیز وارد می‌شود.

زارع در ادامه درباره صادرات نیز اظهار کرد: صادرات اسباب بازی سال ١٣٩٩ زیر ٣٠ میلیون دلار بود که در سال ١۴٠١ به ٣٨ میلیون دلار رسید و هدفگذاری امسال صادرات حدود ۵٠ میلیون دلار است.

همچنین سرپرست مرکز ملی خلاق و فرش ایران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس تفاهم این مرکز با معاونت علمی ریاست جمهورری، قرار است شرکت‌های خلاق و دانش بنیان هر رشته فعالیت با تولیدکنندگان آن جلسات مشترک برگزار کنند تا ایده‌ها و محصولاتی حوزه صنایع خلاق به سمت تولید انبوه و صنعتی حرکت کند. اولین رویداد هم امروز در حوزه اسباب بازی برگزار شده است.

به گفته وی بعد صدور مجوز صنعتی، در حوزه تامین مواد اولیه و زمین در شهرک‌های صنعتی، تسهیلات و تسهیل حضور در بازارهای خارجی از جمله وظایف وزارت صمت است.

زارع با بیان اینکه صنعت اسباب بازی در مقیاس صنعتی، صنعتی کوچکی است و نیاز به تغییرات دارد، اظهار کرد: در حال حاضر زنجیره‌ای در این صنعت تعریف شده و حالا قرار است به حوزه ایده و خلاقیت وصل شود. همزمان با افزایش تولید هم آمار واردات و قاچاق کاهش می‌یابد.

به گفته این مقام مسئول آخرین آمار ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق نزدیک به ۳۸۰ میلیون دلار است، اما در محاسبه عدد اختلاف نظرهایی وجود دارد. معمولا شکاف عرضه یا قاچاق از اعداد تولید، واردات، صادرات و سرانه مصرف محاسبه می‌شود، اما در این صنعت تاکنون بیشتر تولیدات به صورت زیرپله‌ای و بدون مجوز انجام می‌شده، در آمار تولید وجود نداشت و این باعث شده بخشی از آمار قاچاق مربوط به کالاهایی باشد که به صورت تقلبی تولید شده است. اما در مجموع با باز شدن برخی تعرفه‌ها که تولید داخل نداشتند، واردات مواد اولیه و شناسه‌دار کردن واحدهای تولیدی، پیش‌بینی می‌شود در آمارهای بعدی میران قاچاق اسباب بازی به حدود ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یابد.

گفتنی است؛ رویداد توسعه و تبادل فناوری در عرصه صنعت اسباب بازی با هدف رفع نیازهای فناورانه تولیدکنندگان اسباب بازی و ارائه توانمندی‌های شرکت‌های خلاق و دانش بنیان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا