اخبار

سهم ایران از بازار سوریه، ۳ درصد، ترکیه ۳۰ درصد!

بسپار/ایران پلیمر  باید روش‌های سنتی صادرات اصلاح شود و تلاش شده که بازارهای جدید را باز کنیم که این خود موتوری برای توسعه صنایع هر استانی می‌شود، این عبارتی است که روز جمعه رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در سفر به استان فارس و بازدید از واحدهای صنعتی اعلام کرد.

علیرضا پیمان پاک معتقد است که بازارهای تخصصی براساس‌ نیازمندی‌های جهانی باید تعریف شود و عدم آشنایی واحدهای صنعتی با فرصت‌های بین‌المللی یکی از دلایل مشکلات این واحدها است.

معاون وزیر صمت همچنین به نقش دولت اشاره و تصریح کرد که ما به عنوان دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا ظرفیت‌های جدید شناسایی شود.

تعریف بازارهای جدید برای صادرات موضوعی است که دغدغه فعالان بخش خصوصی استان نیز است و در همان سفر در یک نشست 4 ساعته با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به بیان مشکلات خود پرداختند، حال سهراب شرفی به عنوان رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس ظهر امروز در نشست خبری به تشریح آمادگی برای حضور در بازارهای جهانی و الزامات آن پرداخت.

وی بیان کرد: در این موقعیت بحرانی که هجمه زیادی به اقتصاد ما از درون و بیرون می‌شود روشن نگه داشتن چراغ یک واحد صنعتی و اقتصادی کاری مهم است که باید حمایت از این واحدها در دستور کار دولت و بخش دولتی نیز قرار گیرد.

سهم ایران از بازار سوریه 3 درصد و ترکیه هم 30 درصد؟!

رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس با بیان اعلام آمادگی واحدهای صنعتی استان برای حضور در بازارهای جهانی گفت: خانه صنعت استان فارس حضور در بازارهای منطقه‌ای را دنبال می‌کند و آمادگی خود را برای حضور در عمان اعلام کردیم.

شرفی با بیان اینکه اقتصاددانان استان فارس آماده هستند تا توانایی خود را در عرصه اقتصادی به دنیا بیان کنند، از برگزاری یک نمایشگاه در ترکیه خبر داد و افزود: ارتباط با ترکیه می‌تواند زمینه ارتباط با دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران و به تبع آن استان فارس سهم خوبی از بازارهای جهانی ندارد، عنوان کرد: سهم ایران در سوریه 3 درصد و در ترکیه 30 درصد است و این نشان می‌دهد که در تجارت برون‌مرزی به خوبی کار نشده و در این میان نقش دولتمردان باید پررنگتر باشد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس با بیان اینکه درآمد نفتی باید به سمت تامین زیرساخت برود و از منابع دیگر کشور اداره شود، گفت: اگر دولت و بخش خصوصی در کنار هم باشند و هر دو ملزم به نتیجه باشند می‌توان موفق بود.

شرفی با بیان اینکه خانه صنعت و معدن تجارت تحول خوبی داشته، فعال شده و اکنون استان فارس رتبه سوم کشور را دارد، تصریح کرد: جداسازی وزارت صمت از بخش بازرگانی اتفاق خوبی است چون تجارت و بازرگانی اهمیت ویژه‌ای دارد و این بخش می‌تواند بازارهای جهانی را پیدا کند.

بازارداری مفهومی مشترک بین دولت و بخش خصوصی است 

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در حوزه بازارسازی کمک و ذهنیت را برای مصرف کالای ایرانی آماده کند، عنوان کرد: بازارداری مفهومی مشترک بین دولت و بخش خصوصی است و در مقابل عدم ثبات سیاست‌های اقتصادی می‌تواند بازار جهانی را از دست ما خارج کند بنابراین دولت با پرهیز از تصمیم خلق الساعه و بخشنامه‌های دستوری به بازارداری کمک کند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس با تاکید بر اینکه سوء مدیریت تنها چیزی است که در اقتصاد منجر به ایجاد مشکلات اساسی شده است، گفت: بازارهای بزرگی در اطراف ایران است که تا آفریقا ادامه دارد باید از این فرصت استفاده کرد دولت نیز باید حمایت کند.

شرفی همچنین با اشاره به برگزاری همایش تقدیر و تجلیل از صنعتگران و معدنکاران استان فارس در روز 5 مردادماه اظهارداشت: امسال تلاش شد که این همایش به صورت تخصصی‌تر برگزار شود و به همین دلیل 14 آیتم برای ارزیابی واحدها در نظر گرفته شد که در این میان دانش‌بنیان بودن یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اشتغال، کیفیت کالا، برندسازی صادرات کالا و اینکه چه سهمی از بازارهای جهانی دارد، افزایش نیرو در ایجاد اشتغال از جمله آیتم‌‌ها است گفت: برای ترغیب واحدهای صنعتی به افزایش بهره‌وری و اشتغال امسال در دو قالب تندیس طلایی و نقره‌ای از صنعتگران تقدیر می‌شود.

رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس عنوان کرد: همچنین جدا از تقدیر از واحدهای برتر از تعدادی از پیشکسوتان نیز به ویژه آنها که مثمرثمر در مسئولیت اجتماعی بودند؛ تجلیل می‌شود و همچنین تلاش شد که در ارزیابی‌ها از نظرات انجمن‌ها استفاده شود چون در این صورت یک ارزیابی تخصصی صورت می‌گیرد و شبهه‌ای ایجاد نخواهد شد.

شرفی با بیان اینکه از 190 واحدی که فرم مربوطه را پر کردند 69 واحد موفق به اخذ این لوح می‌شوند که 3 واحد نیز در سطح ملی رتبه برتر را کسب کرده‌اند، تصریح کرد: این همایش برای تقدیر از کسانی است که در این فضای سخت تلاش می‌کنند و با ایجاد اشتغال ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش می‌دهند.

شرفی در پاسخ به سوالات خبرنگاران و خام فروشی مواد معدنی استان تصریح کرد: در حوزه خام فروشی نمی‌توان تعمیم کلی داد چون در برخی موارد خام فروشی به نفع ماست؛ منابعی مصرف می‌شود که غیرقابل جبران است مانند آب؛ در فولاد هزینه مصرف آب بیشتر از فرآوری است چون آب قابل برگشت نیست.

در شهرک صنعتی شیراز با جنگلی از سوله‌های فلزی مواجهیم

وی درباره وضعیت صنعت در استان نیز عنوان کرد: در شهرک صنعتی تنها با جنگل سوله‌های فلزی رو به رو هستیم در حالی که باید به ظرفیت‌های کنونی استان توجه شود؛ در استان فارس داشته‌هایی داریم که دیگر استان‌ها کمتر دارند باید روی اینها تکیه کنیم.

رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس با بیان اینکه در جاذبه‌های زیارتی و تاریخی استان فارس باید سرمایه‌گذاری شود، گفت:  استان فارس و شیراز مرکز تجارت جنوب کشور است و به عنوان بارانداز 5 استان می‌تواند ورود کند.

این موضوع در حالی است که استاندار فارس نیز در طی چند ماه اخیر بارها از روند شهرک صنعتی انتقاد و اعلام کرده که این شهرک بزرگ تنها با یک هشتم ظرفیت خود در حال کار است. محمدهادی ایمانیه بر این نکته تاکید کرده که اگر شهرک صنعتی شیراز به صورت 100 درصد فعال شود هیچ نیروی بیکاری در استان فارس نخواهد بود.

وی در جلسات مختلف از دستگاه‌های اجرایی درخواست کرده که برای حل مشکلات واحدهای صنعتی این شهرک همکاری و هم افزایی کنند تا شهرک بزرگ صنعتی شیراز بتواند با تمامی ظرفیت خود کار کند.

بی‌بهره ماندن بخش خصوصی از الزام شهرداری شیراز به جذب سرمایه‌گذار 

در ادامه نشست امروز شرفی در پاسخ به سوالی درباره الزام شهرداری شیراز به ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری افزود: هیچ پکیجی از شورا ارائه نشده است اما با صرف بسته تعریف کردن نمی‌توان سرمایه جذب کرد و امنیت سرمایه‌گذاری با صدور بخشنامه‌های خلق الساعه تحت شعاع قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در ادامه چالش‌های سرمایه‌گذاری روند طولانی شدن فرایند اداری و ثبت شرکت است که امروز حداقل 4 ماه طول می‌کشد و  پنجره واحد تعریف شده نیز کمکی در این راستا نکرده است؛ بارها پیشنهاد دادیم که‌ این فرایند تسهیل و کوتاه شود اما نتیجه‌ای نداشته است.

این امر در حالی است که شهرداری شیراز با برگزاری همایش ملی در روزهای پایانی اردیبهشت ماه اعلام کرد که گام بزرگی برای سرمایه‌گذاری برداشته شده و شورای شهر نیز از الزام شهرداری به انعقاد قرارداد 15 هزار میلیارد تومانی با سرمایه‌گذاران خبرداد.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز با بیان اینکه شورای شهر نسبت به موضع مسائل سرمایه‌گذاری مصمم است و شهرداری شیراز نیز همراهی لازم را خواهد داشت، افزود: وضعیت کنونی اقتصاد کشور مورد رضایت هیچ کس از جمله مقام معظم رهبری نیست و بارها اعلام کردند که اقتصاد امروز مسئله اول کشور محسوب می‌شود.

محمد حسن اسدی با بیان اینکه قرار نیست از جیب عده‌ای پول در بیاوریم و به جیب عده‌ای دیگر بریزیم، عنوان کرد: اینجا این سوال مطرح است که اقتصاد و سرمایه‌گذاری باید به چه شکل باشد؛ سرمایه‌گذاری موتور محرکه و دارای ارزش افزوده است و مدل‌های مختلف دارد.

وی با بیان اینکه امسال شورای شهر تکلیف کرده که شهرداری نسبت به انعقاد 15 هزار میلیارد بین بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران اقدام کند، گفت: 15 پروژه نیمه تمام به ارزش 5 هزار میلیارد تومان در شیراز وجود دارد که می‌توان برای جذب سرمایه‌گذار استفاده کرد.

با این حال براساس گفته‌های رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس تاکنون از سوی شهرداری هیچ اعلامی برای جذب سرمایه‌گذار نشده است که جا دارد شورای شهر در این زمینه ورود جدی‌تری داشته باشد.

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا