اخبار

سهم بیشتر فناوری اطلاعات در جذب دانش بنیان‌ها/ صنایع خلاق و فرهنگی کمترین تعداد

بسپار/ایران پلیمر مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی بیشترین تعداد شرکت های فعال را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمترین آنها را در زمینه حوزه صنایع فرهنگی دانست و گفت: ما برای ورود محصولات حوزه های دانشی به سایر کشورها حمایت هایی چون حضور در نمایشگاه های بین المللی را به این شرکت ها اعطا می کنیم.

مرضیه شاوردی در بیست و هشتمین یکشنبه های صادراتی با موضوع پذیرش هیات تجاری و فناوری از کشور ارمنستان در حوزه تجهیزات پزشکی و دارویی که به صورت آنلاین در محل صندوق نوآور و شکوفایی برگزار شد، افزود: ایران در رده بندی جهانی در شاخص نوآوری در سال ۲۰۲۱ در رده شصتم جهان قرار گرفت و ما برای دستیابی به این جایگاه زیر ساخت هایی را از بعد از انقلاب اسلامی ایجاد کردیم.

وی مهمترین این زیر ساخت ها را دانشگاه ها دانست که به امر تربیت نیروی انسانی توانمند و ماهر در راستای توسعه فناوری و نوآوری مشغول هستند.

شاوردی با بیان اینکه در حال حاضر هزار دانشگاه دولتی و خصوصی در کشور راه اندازی شده است، اظهار کرد: در کنار آنها مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به منظور ایجاد شرکت های زایشی در درون دانشگاه ها شکل گرفتند که در حال حاضر ۴۵ پارک علم و فناوری و ۲۰۰ مرکز رشد در ایران ایجاد شده است.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطر نشان کرد: با ایجاد این زیرساخت ها، در حال حاضر ۶۶۰۰ شرکت که در ایران به نام شرکت های دانش بنیان از آنها یاد می شود، راه اندازی شده است و برای آنکه این شرکت‌ها بتوانند فناوری های پیشرفته تولید کنند، اقدام به ایجاد نهادهای مالی در کشور شد.

وی بیشترین تعداد شرکت های دانش بنیان را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری با تعداد ۱۵۴۱ شرکت دانست و ادامه داد: بعد از آن ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته با ۱۴۵۳ شرکت، برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم های خودکار با ۱۳۶۳ شرکت، مواد و محصولات پیشرفته مبتنی بر فناوری های شیمیایی با ۹۱۹ شرکت، داروها و محصولات پیشرفته در زمینه تشخیص و درمان با ۴۰۲ شرکت و خدمات تجاری سازی با ۳۲۳ شرکت قرار دارند.

به گفته وی در حوزه بیوتکنولوژی، کشاورزی و صنایع غذایی ۲۷۱ شرکت، تجهیزات، لوازم و تجهیزات پزشکی ۲۳۴ شرکت و در حوزه صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و علوم انسانی و اجتماعی ۱۱ شرکت ایجاد شده است.

وی مهمترین نهاد مالی در حوزه دانش بنیان ها را صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد و یادآور شد: در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق های پژوهش و فناوری شکل گرفت که این صندوق ها در سراسر کشور پراکنده هستند.

شاوردی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی را شامل ۴ دسته تسهیلات و اعطای وام های کم بهره، ضمانت بانکی، صدور ضمانت نامه بانکی و مشارکت با نهادهای مالی دانست و اضافه کرد: ما به منظور حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های بین المللی و معرفی محصولات خود، حمایت های بلاعوض اعطا می کنیم تا از این طریق بتوانند با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به اقدامات این صندوق برای ورود محصولات دانش بنیان ایرانی به بازار ارمنستان، توضیح داد: اعزام و پذیرش هیات های تجاری از جمله این اقدامات است که رویدادهای یکشنبه های صادراتی که امروز آخرین جلسه آن در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، در این راستا برنامه ریزی شده است. برگزاری نمایشگاه دائمی یک ساله از شرکت های دانش بنیانی ایرانی در ارمنستان و ایجاد پاویون شرکت های دانش بنیان در ارمنستان از دیگر اقدامات ما برای ورود به بازار ارمنستان به شمار می رود.

در این جلسه همچنین هایک ایگ‌هایتان، نماینده هیات ارمنستانی با اشاره به بازدیدی که از چند شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی و دارویی داشته است، فناوری های تولید شده از سوی آنها را شگفت انگیز توصیف کرد.

وی با تاکید بر اینکه کشور ارمنستان یه همه حوزه های تجهیزات پزشکی نیاز دارد، خاطر نشان کرد: کشور ارمنستان پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری دارد و شرکت های مستقر در این کشور راهی برای ورود به بازار کشورهای اروپایی خواهند داشت.

ایگ‌هایتان ادامه داد: ما برای توسعه، اقدام به راه اندازی مناطق آزاد کردیم و شرکت های مستقر در آن از مزایایی چون معافیت های مالیاتی برای تولید و صادرات برخوردار خواهند شد.

وی در این زمینه توضیح داد: بر اساس قوانین ارمنستان، هر شرکتی که موفق به صادرات شود، مالیات خود را به صورت اقساطی و در دراز مدت می تواند پرداخت کند.

نماینده گروه تجاری ارمنستان تاکید کرد: شرکت هایی که در حوزه تجهیزات پزشکی فعال هستند، می توانند در این کشور حضور یابند؛ نمونه آن یکی از شرکت های ایرانی در حوزه تجهیزات پزشکی است که در کشور ما اقدام به راه اندازی مرکز پرتودرمانی کرده است.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا