اخباراخبار ویژه

سهم زنان از حوزه دانش‌بنیان‌ها

بسپار/ ایران پلیمر رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ۷۰۶ نفر از مدیران عامل شرکت‌ها یعنی ۱۲ درصد بانوان و ۲۵۸۲ نفر معادل ۲۲ درصد از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان بانوان هستند.

محمدصادق خیاطیان گفت: کشورها به دو دلیل در حوزه مالکیت فکری قانونگذاری می‌کنند؛ دلیل اول اینکه سعی می‌کنند از صاحبان ایده حمایت کنند تا از حقوق خود مطلع شوند و دلیل دوم، توسعه و ترویج خلاقیت و نوآوری است؛ از این رو در این حوزه قانونگذاری می‌کنند تا خلاقیت و نوآوری توسعه یابد.

خیاطیان وجود نظام مالکیت فکری مؤثر و کارآمد در هر کشور را موجب توجه به دارایی های فکری در رشد اقتصادی آنها دانست و یادآور شد:  خوشبختانه در سالیان گذشته این اتفاق در کشور افتاده است و از جنبه قانونگذاری، اجرا و حقوقی و قضایی به این موضوع به خوبی توجه شده است.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به نقش بانوان در توسعه کشورها، اظهار کرد: علی‌رغم همه فضاسازی‌ها در حوزه زنان، به طور قاطع می‌توان گفت در اغلب زمینه‌های علمی، زمینه فعالیت زنان و بانوان وجود دارد.

وی با اشاره به دستاوردهای زنان در زیست‌بوم دانش‌بنیان، گفت: ۷۰۶ نفر از مدیران عامل شرکت‌ها یعنی ۱۲ درصد بانوا  و ۲۵۸۲ نفر معادل ۲۲ درصد از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان بانوان هستند.

به گفته وی، ۱۷ درصد از سهام شرکت‌ها متعلق به زنان است و ۳۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند.

خیاطیان با بیان اینکه این آمارها حضور زنان در عرصه‌های علمی را نشان می دهد، ادامه داد:  من از بانوان سرزمین می‌خواهم یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های خود را دانش‌بنیانی بگذارند، چرا که امروز موضوع دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان یک انتخاب نبوده، بلکه یک ضرورت است.

خیاطیان با  تأکید بر اینکه اهتمامی که از بالاترین مقامات، به موضوع دانش‌بنیان شده، بی‌نظیر است؛ گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سهم GDP اقتصاد دانش‌بنیان بایستی به ۵ درصد برسد و ما نیز امیدواریم بتوانیم به عنوان یک نهاد تأمین مالی در کنار معاونت علمی، این هدف را تحقق ببخشیم.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا