اخبار

سهم صنعت پلیمر در تجارت خارجی در 4 ماه اول سال چقدر بوده است؟

بسپار می نویسد، جزئیات عملکرد تجارت خارجی کشور در چهارماه نخست امسال منتشر شد.

به گزارش مهر، گمرک ایران گزارش تکمیلی عملکرد تجارت خارجی کشور در چهار ماهه نخست سال‌جاری را منتشر کرد.

براساس آمار تجارت خارجی کشورمان در مدت یادشده در صادرات کالاهای پتروشیمی شاهد رکوردشکنی سهم این کالاها از کل صادرات کشورمان بوده‌ایم، به‌طوری که با افزایش ۴۱ و ۵۱ صدم درصدی صادرات این کالاها در سال‌جاری سهم این کالاها از کل صادرات غیرنفتی به ۴۱ و ۵۱ صدم درصد افزایش یافته است.

در این مدت ۶ میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلار انواع کالای پتروشیمی به وزن ۱۳ میلیون و ۶۸۴ هزار تن از ایران به سایر کشورها صادر شد. سهم کالاهای پتروشیمی از کل صادرات کشورمان در چهار ماهه نخست سال گذشته ۳۵ و ۵۲ صدم درصد بود.

همچنین شاهد رشد صادرات سایر کالاها در مدت یادشده بوده‌ایم به نحوی که صادرات سایر کالاها از مرز ۶ میلیارد و ۶۲۷ میلیون دلار فراتر رفت و با افزایش ۲۰ و ۷۱ صدم درصدی سهم ۴۰ و ۶۴ صدم درصدی را از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان به خود اختصاص داد.

بنابراین گزارش با وجود افزایش صادرات پتروشیمی و سایر کالاها، شاهد کاهش صادرات میعانات گازی در چهار ماهه نخست سال‌جاری بوده‌ایم، به طوری که در این مدت، صادرات میعانات گازی ۸ و ۷۷ صدم درصد کاهش داشت و به مرز ۲ میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار رسید و سهم میعانات گازی از کل صادرات کشورمان به ۱۷ و ۸۶ صدم درصد کاهش یافت و جای خود را به محصولات پتروشیمی و سایر کالاها داد.

واردات چین، ترکیه و جمهوری کره از ایران در مدت یادشده به ترتیب ۸ و ۸۱ صدم درصد، ۱۰ و ۲۶ صدم درصد و ۲۴۳۹ درصد افزایش یافت و این در حالی است که صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای امارات متحده عربی و عراق به ترتیب ۸ و ۶۱ صدم درصد و ۴ و ۶۱ صدم درصد کاهش یافته است. با این وجود صادرات غیرنفتی کشورمان به سایر کشورها با رشد قابل‌توجهی همراه بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲ و ۶۱ صدم درصد افزایش داشته است.

اقلام عمده صادراتی

در چهار ماهه نخست سال‌جاری به ترتیب میعانات گازی با ۲ میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۷ و ۸۶ صدم درصد، گازهای طبیعی مایع شده با یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۱ و ۸۹ صدم درصد، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۵۷۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۵۲ صدم درصد، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۵۱۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۱۳ صدم درصد و پروپان مایع شده با ۴۹۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۳ صدم درصد عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان بوده‌اند.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

در چهار ماهه نخست سال‌جاری واردات کشورمان از کشورهای عمده طرف معامله کاهش داشته است، به‌طوری که در این مدت ارزش واردات کشورمان از چین ۱۶ و ۴۷ صدم درصد، امارات متحده عربی ۳۰ و ۹۶ صدم درصد، جمهوری کره ۲۶ و ۲۲ صدم درصد، ترکیه ۱۸ و ۴۶ صدم درصد و هند ۳ و ۹۲ صدم درصد کاهش داشته است. با این حال واردات ایران از سایر کشورها ۲۶ و ۶۶ صدم درصد افزایش داشته و به ۵ میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار رسیده است.

اقلام عمده وارداتی

براساس این گزارش در این مدت کالاهای اساسی همچنان جایگاه نخست را در میان اقلام عمده وارداتی به خود اختصاص داده‌اند، به نحوی که چهار قلم نخست عمده کالاهای وارداتی کشورمان به این کالاها اختصاص دارد و به ترتیب برنج با ۴۷۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۷۰ صدم درصد، ذرت دامی با ۳۳۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲ و ۶۰ صدم درصد، لوبیای سویا با ۳۱۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲ و ۴۵ صدم درصد، کنجاله سویا با ۲۴۰ میلیون دلار و سهم ارزشی یک و ۸۷ صدم درصد اختصاص دارد و قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با ساخت داخل به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی یک و ۷۷ صدم درصد جایگاه بعدی را به خود اختصاص داده است.

این گزارش حاکی است در مجموع در چهار ماهه نخست سال‌جاری ۱۶ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار انواع کالا از ایران به سایر کشورها صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱ و ۱۱ صدم درصد افزایش داشته است. در مدت یادشده واردات کشورمان به ۱۲ میلیارد و ۸۶۵ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷ و ۱۲ صدم درصد کاهش داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا