اخبار

سوئد هدف 2030 خود در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را امسال محقق می‌کند!

بسپار/ ایران پلیمر در شرایطی که احداث پروژه‌های زیرساختی در بسیاری از کشورها به کندی پیش می‌رود، سوئد توانسته است به تحقق هدف 2030 خود در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر کاملاً نزدیک شود.

در حالی که روند کند راه‌اندازی پروژه‌های زیرساختی در برخی کشورها به امری عادی بدل شده است، کشور سوئد می‌تواند یکی از اهداف زیرساختی مهم خود در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر که قرار بود در سال 2030 به سرانجام برسد را حتی تا پایان سال جاری میلادی محقق سازد.

در سال 2012 سوئد و نروژ تفاهمنامه‌ای امضا کردند که به‌موجب آن دو کشور متعهد شدند تا سال 2020 مجموع تولید برق خود از منابع تجدیدپذیر را 28.4 تراوات ساعت در سال افزایش دهند. در ادامه سوئد تصمیم گرفت تا در افق 2030 تولید برق از منابع تجدیدپذیر را 18 تراوات ساعت دیگر (علاوه بر رقم تعهد شده در تفاهمنامه با نروژ) افزایش دهد؛ اما با توجه به تعداد توربین‌های بادی نصب‌شده تا به امروز و توربین‌های دیگری که به‌زودی به مرحله نصب خواهند رسید، سوئد به احتمال زیاد قادر خواهد بود همین امسال به ظرفیت مورد نظر خود در افق 2030 دست پیدا کند. با احتساب پروژه‌های در دست احداث، در سال 2018 سوئد 3681 توربین با ظرفیت 7506 مگاوات نصب خواهد کرد و به کمک این توربین‌ها 19.8 تراوات ساعت به تولید برق خود خواهد افزود.

 مارکوس سلین، تحلیل‌گر آژانس انرژی سوئد، در این رابطه می‌گوید: «پس از آن‌که ما تصمیم گرفتیم تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را فراتر از اهداف گذشته دنبال کنیم، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در این زمینه انجام دادیم، توربین‌های زیادی ساخته و نصب شدند و توربین‌های زیادی نیز در آینده تکمیل خواهند شد. ما اکنون توربین‌هایی با ظرفیت 15.2 تراوات ساعت در دست ساخت داریم که بخش عمده آنها با ظرفیتی معادل 11.6 تراوات ساعت را توربین‌های بادی تشکیل می‌دهند. بدین ترتیب ما حدود 10 تراوات ساعت از هدف 28.4 تراواتی خود که با نروژ مشترک بود، فراتر خواهیم رفت و 8.7 تراوات تا رسیدن به هدف 2030 خود فاصله خواهیم داشت که البته آن هدف نیز در آینده‌ای نزدیک برای ما کاملاً در دسترس است».

اهداف سوئد در حوزه انرژی

سوئد اهداف بزرگی در این حوزه خاص در سر می‌پروراند و قصد دارد در افق 2030 دست‌کم 50 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی نموده و در افق 2040 نیز 100 درصد برق مورد نیاز خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر تأمین نماید. از طرفی سوئد می‌خواهد در افق 2045 خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند.

با توجه به توافقنامه آب و هوایی پاریس، اتحادیه اروپا کشورهای عضو را موظف ساخته است که در افق 2020 حداقل 20 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کنند؛ هدفی که اکثریت قریب به اتفاق اعضای اتحادیه اروپا مشکلی برای تحقق آن ندارند و گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته‌اند.

جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان

از سال 2010 تاکنون ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر در جهان به‌طور متوسط سالانه 8 الی 9 درصد رشد داشته که این رقم بیش از 2 برابر متوسط نرخ رشد سالانه تولید برق از منابع تجدیدناپذیر است.

تنها در سال 2017 ظرفیت جهانی تولید برق از منابع تجدیدپذیر، 167 گیگاوات افزایش یافت؛ ظرفیتی که برای تأمین برق کشور بزرگ و پرجمعیتی مانند برزیل کفایت می‌کند. در این میان نیروگاههای بادی و خورشیدی بیشترین سهم را از ظرفیت‌های جدید احداث‌شده با تکیه بر منابع تجدیدپذیر داشته‌اند.

در بین مناطق مختلف جهان، قاره آسیا بیشترین نرخ رشد را در تولید برق از منابع تجدیدپذیر به خود اختصاص داده است و اکنون بیش از 42 درصد از کل ظرفیت نیروگاهی متکی به منابع تجدیدپذیر را در اختیار دارد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا