اخبار

سود ۱۱۶۶ میلیاردی پتروشیمی شازند در سه ماهه سال جاری/ صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری در سال گذشته

بسپار/ایران پلیمر مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: سود سه ماهه پتروشیمی شازند در سال جاری هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، این افزایش نسبت به دو سال گذشته ۳۴ درصد و نسبت به سه سال گذشته ۳۰۰ درصد بوده است.

علیرضا خلیلی نیا ۲۳ مرداد در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حال حاضر پتروشیمی شازند بیشترین تنوع تولیدات را در سطح صنایع پتروشیمی کشور دارد و بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات میانی و نهایی شامل اتیلن، پروپلین، برش ۴ کربنه، هیدروکربن های هیدروژنه شده و انواع محصولات پلیمری و شیمیایی در گرید و درجه بندی های مختلف در ۱۷ واحد فرآیندی و ۶ واحد یوتیلیتی این مجتمع تولید می شود.

وی با بیان اینکه مصارف تولیدات مجتمع بسیار متنوع و دارای طیف گسترده ای است افزود: در بخش پلیمری، پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن سنگین، پلی پروپیلن و پلی بودتاین رابر تولید می شود که این مواد پلیمری در تولید محصولاتی چون گریدرهای مخصوص تولید سرنگ یک بار مصرف، کیسه سرم، بدنه باتری، گونی آرد، الیاف و همچنین مواد اولیه ساخت بشکه های بزرگ به روش دورانی و نیز گرید مخصوص تولید لوله های فاضلاب، آب، گاز و… کاربرد دارند.

مدیرعامل پتروشیمی شازند تصریح کرد: در بخش تولیدات شیمیایی نیز اکسید اتیلن، اتیلن گلیکل ها، اسید استیک، وینیل استات، دواتیل هگزانول، بوتانل ها، اتانول امین ها و اتوکسیلات ها، بوتن یک و بوتادین تولید می شود که نیاز صنایع مهمی در کشور را تامین کرده و مازاد آنها به خارج صادر می شود.

خلیلی نیا اضافه کرد: اولویت مصرف فرآورده‌های مجتمع، تامین نیاز صنایع داخل کشور است و تولیدات مجتمع سهم بسزایی در تامین نیاز صنایع پایین دستی دارد به نحوی که نیاز بالغ بر ۵ هزار واحد پایین دستی در کشور را تامین می کند.

وی ادامه داد: این مجتمع نخستین پتروشیمی هوشمند کشور و تنها تولیدکننده گرید ملی پلیمری خالص پزشکی در کشور است و اخذ رتبه های سوم تحقیقات از جشنواره بین‌المللی خوارزمی به خاطر اجرای طرح جایگزین حلال تولوئن به جای بنزین در واحد PBR و تولید کلرو استیل کلراید به روش مستقیم از اسید استیک و پذیرفته شدن در بازار بورس به عنوان اولین مجتمع در سطح صنایع پتروشیمی ایران از دیگر دستاوردهای این مجتمع محسوب می شود.

مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: سود سه ماهه پتروشیمی شازند در سال جاری هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، این افزایش نسبت به دو سال گذشته ۳۴ درصد و نسبت به سه سال گذشته ۳۰۰ درصد بوده است. رتبه اول صادرات به کشور افغانستان است و البته صادرات به کشورهای دیگر نیز انجام می شود.

وی با بیان اینکه نقش صنعت پتروشیمی در رشد تولید و ارزآوری نقش بسیار ممتازی است، گفت: پتروشیمی شازند به عنوان تولیدکننده متنوع‌ترین محصولات پتروشیمی کشور شناخته می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی شازند افزود: در این واحد صنعتی حدود چهار ناحیه و بالغ بر ۲۴ واحد فعال است و نزدیک به ۱۸ محصول در دو دسته پلیمری‌ها و شیمیایی‌ها تولید می‌شود که بعضی از محصولات به ویژه در شیمیایی‌ها محصولات منحصربه فردی هستند.

خلیلی نیا تصریح کرد: نگاه ویژه این شرکت به موضوع صادرات سبب شده است که محصولات تولید شده این مجتمع عظیم صنعتی به اقصی نقاط دنیا صادر شود و این واحد صنعتی در سال های متمادی به عنوان صادرکننده برتر استان و کشور معرفی شود، به همین جهت نقش پتروشیمی شازند در ارزآوری کشور بسیار قابل ملاحظه است. این شرکت در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار صادرات داشته و نسبت فروش به صادرات آن ۷۰ به ۳۰ است و هدف این است که امسال صادرات به بالای ۳۰۰ میلیون دلار برسد.

وی افزود: ۶۰ درصد از فروش محصولات شرکت پتروشیمی در بورس کالا عرضه می شود و در بخش داخلی به فروش می رسد و مابقی آن به مقاصد صادراتی مختلف ارسال می شود.

مدیرعامل پتروشیمی شازند ادامه داد: مهمترین چالش پیش روی شرکت، موضوع تامین خوراک است. قریب به ۸۲ درصد از هزینه های شرکت پتروشیمی شازند و بهای تمام شده محصولات به هزینه های تامین خوراک مربوط می شود. این شرکت از معدود شرکت های پتروشیمی در سطح کشور است که خوراک آن، خوراک مایع یعنی نفتای سبک و سنگین است و بر اساس طراحی اولیه می بایست خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی شازند از طریق پالایشگاه های امام خمینی(ره) شازند و اصفهان تامین شود.

خلیلی نیا بیان کرد: در گذشته تنها خوراک برای سه روز موجود بود، اما اکنون ذخیره به یک ماه رسیده و میزان تولیدات افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند اضافه کرد: یکی از برنامه های شرکت پتروشیمی شازند در قالب پیشگامی در تحقق مسئولیت های اجتماعی و تاثیرگذار بر محیط پیرامونی خود، تاسیس یک باشگاه فرهنگی و ورزشی است. پیگیری دو سیاست ورزش همگانی و قهرمانی از تاسیس این باشگاه مدنظر است و اهداف در ورزش همگانی با اصلاح زیرساخت های ورزشی شهر مهاجران پیگیری می شود.

وی افزود: در حوزه قهرمانی نیز هدف بر این است که لیگ های رده پایین تر جهت سرمایه گذاری خریداری شود تا بتوان به سودآوری رسید.

ایسنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا