اخباراخبار ویژه

سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران 1401 برگزار شد/ اقتصاد ایران همانقدر آشفته است که فکر می کنیم و بیشتر!

بسپار/ ایران پلیمر صبح امروز همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران 1401 به همت انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و با حمایت مالی 35 بنگاه در هتل المپیک تهران برگزار شد در میان استقبالی که می توانست پررنگ تر باشد. جای بسیاری از مدیران صنعت پلیمر در این رویداد خالی بود. دست کم برای آشنایی با مفاهیم اقتصادی که ضروری به نظر می رسد، هر چند شاید در وضعیت پیچیده اقتصاد ایران نتواند در تصمیم سازی ها چندان کمک کند.

همایش یاد شده، روز نخست را با عناوین سخنرانی هایی که در انتها به آنها اشاره شده است، گذراند (عناوین سخنرانی های روز دوم هم برای علاقه مندان آورده شده است). با حضور اقتصاددانانی که طیف ها و نظرات متفاوت و بعضا متضاد و متناقضی داشتند. عمده پیش بینی ها به یک “اگر بشود یا نشود” وابسته بود: نتیجه بخشی مذاکرات برجام!

قیمت دلار در سخنرانی ها و پیش بینی ها از 15 هزارتومان تا 45 هزارتومان چکش خورد!  نرخ تورم در حالت خوشبینانه و “اگر بشود”، 20 تا 25 درصد پیش بینی شد و در غیر آن بالای 50 درصد، برای مسکن روند رکورد و کاهش و در حالت بدبینانه ی برجامی رشدی کمتر از تورم. بازار سرمایه تنها جایی بود که اقتصاددانان این همایش نگاه نسبتا مثبتی به آن داشتند و هم متفق القول معتقد بودند که “تولید” در هر شرایطی و اتفاقا در صورت “اگر بشود” روزگار سخت تری پیش رو خواهد داشت.

رشد اقتصادی کشور در سال 1401 از پیش بینی 4 درصدی بانک مرکزی، دو درصدی صندوق بین المللی پول، 2.4 درصدی بانک جهانی تا هدف گذاری 8 درصدی بودجه هم متغیر بود!

دقت پیش بینی نرخ تورم از سوی موسسات داخلی و خارجی، نکته دیگری بود که جلب توجه می کرد: مرکز پژوهش های اقتصادی مجلس تورم مورد انتظار برای سال 1401 را 15 تا 33 درصد!، صندوق بین المللی پول آن را 37.5 و بانک جهانی 39.5 درصد پیش بینی کرده اند.

از اقتصاددانی که به صنعت پیشنهاد کرد “تا می توانید وام بگیرید” تا دیگری که صراحتا معتقد بود برجام هم جلوی خونریزی پیکر زخم خورده اقتصاد رو به احتضار کشور را نخواهد گرفت تا دیگران، صحبت ها آنقدر یاس آلود بود که صدای مجری مراسم را که خود دکترای اقتصاد دارد، درآورد، هر چند تلاش هایش برای اینکه سخنرانی های بعدی و بعدی کورسویی امیدوارکننده داشته باشد، بی نتیجه بود. (او در آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به رییس جمهور فعلی رای داده است.)

این همایش قرار بود به سوالاتی چند درخصوص اقتصاد ایران و اقتصاد صنعت پلاستیک ایران در سال 1401 پاسخ دهد ولی واقعیت این است که نشد، و شدنی نبود.

در اقتصادی که در کلان نه برنامه ای دارد و نه اراده ای برای ایجاد زیرساخت، و عین 40 و چند سال کشور را به شیوه “از این ستون به آن ستون فرج است” اداره کرده، و در اقتصادی منزوی و محدود به لحاظ دستیابی به فناوری های روز پربازده، که تعداد مولفه های متغیر و وابسته آن هم، آنقدری هست که هیچ اقتصاددانی جرات با قطعیت اظهار نظر کردن درباره آینده آن را نداشته باشد، احتمالا اداره کردن واحدهای صنعتی، هنر مدیران بخش خصوصی، تورم و اندکی چیزهای دیگر از جمله انرژی ارزان است.

اما شخصا یک امید دارم. امید وجود متغیر یا متغیرهایی که هیچ کس آن را پیش بینی نکرده است! زمان در بستر تاریخ معنا پیدا می کند.

 

همایش سوم اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران 1401 در روز اول یک سخنرانی مختص این صنایع نیز داشت. در این سخنرانی میزان کل فروش صنایع پلاستیک در سال قبل 233 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده که رشدی 77 درصدی را به لحاظ ارزش نسبت به سال 1399 نشان می دهد. سهم ارزش افزوده صنایع پلاستیک از تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1400 معادل 1.5 درصد و سهم تولید ناخالص صنایع پلاستیک از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت ایران در همین سال 6.8 درصد بوده است.

در این ارایه صادرات صنایع تکمیلی پلیمری 1 میلیارد و 250 میلیون دلار و صادرات غیرمستقیم زنجیره به عنوان زیرساخت اصلی توسعه صادرات کمی کمتر از دوبرابر عدد اول اعلام شد.

نقش و سهم ارزآوری صنعت پلاستیک با توجه به رشد صادرات سال 1400 نسبت به سال قبل با افزایش 23 درصدی و سهم ارزی آوری از کل صادرات کشور در این سالها بیش از 70 درصد اعلام شد.

ارایه دهنده این سخنرانی همچنین فقدان شفافیت و رقابت سالم در عرضه و فروش مواد اولیه، بحران دسترسی به منابع کارآمد و پایدار و مشکلات مربوط به تامین انرژی خصوصا برق را از چالش های تولیدکنندگان صنایع پلاستیک برشمرد.

راه حل های پیشنهادی او به دولتمردان نیز تسهیل مبادلات ارزی، امکان دستیابی به تکنولوژی روزآمد و بازنگری در موافقت نامه های تجاری در راستای بهره مندی از فرصت های جدید صادراتی بود.

(صرفا یک آمار جالب توجه در سخنرانی فرهاد نیلی … در حال حاضر 554 استارت آپ بالای یک میلیارددلاری در امریکا به عنوان اقتصاد اول دنیا فعال هستند، رتبه دوم در اختیار چین، اقتصاد دوم دنیا با 180 استارت آپ و رتبه بعدی در اختیار هند با 64 استارت آپ است. الگوی اقتصادی هر دو ابرقدرت اقتصادی دنیا در حال تغییر عنوان شد.)

 

برگزاری این دست همایش ها از سوی تشکل های صنعت پلیمر برای ایجاد فضای گفت و گو در حوزه اقتصاد تخصصی حتما شایسته قدردانی است. امیدواریم انجمن ملی صنایع پلیمر در این راه ثابت قدم باشد و چنانکه آمارهای ارایه شده در این همایش رشد تولید و صادرات صنایع پلاستیک را در سال 1400 نسبت به سال 1399 افزایشی نشان می داد، در سالهای آینده نیز همچنان شاهد این روند باشیم. 

 

سخنرانی های روز نخست

 

سخنرانی های روز دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا