اخباراخبار ویژه

سیبور روسیه؛ سلطان بی چون و چرای بازار پلیمر ترکیه

بسپار/ایران پلیمز در حالی بازار پلیمر در سطح جهانی با مشکلات تقاضا و کاهش قیمت دست و پنجه نرم می کند، شرکت سیبور که در لیست تحریم اروپا و امریکا قرار گرفته است با اتخاذ استراتژی های بازار مینی بر تامین کالا در مقصد برای خریداران و فروش به لیر ترکیه عملا چتر حمایتی گسترده ای را برای فروش محصولات خود در ترکیه باز کرده است . اتفاقی که پیش تر در حوزه نفت در بازار ترکیه رخ داد، حالا برای بازار پلیمر در حال تکرار شدن است!

فروش فرآورده های نفتی و پلیمرها توسط روسیه در بازار ترکیه با لیر، ریسک انتقال پول با دلار را از بین می برد و آنها را برنده بازی این بازار می کند، چرا که این موضوع باعث جذب تجار بزرگ ترکیه شده و سود خوبی را نصیب آنها می کند؛ روسیه پلیمرها را در انبار سیبور در ترکیه ذخیره و آنها را با لیر به سه شرکت بزرگ میفروشد تا آنها بتوانند با کسب سود خوب و انگیزه بالا بازار ترکیه را تصاحب کنند ،  به این ترتیب برای تاجران از لحاظ فاینانس و پرداخت هم شرایط ارزشمندی به وجود می آید.

در مقابل پتروشیمی های ایرانی با فروش چند ماشینی به افراد غیر حرفه ای باعث شده اند که رقابت منفی در بازار پلیمر ترکیه شکل بگیرد و عدم تخصص آنها را به از دست رفتن این بازار هدایت کند. همچنین مهاجرت ایرانی های زیادی به ترکیه باعث شده اکثرا برای کسب درآمد یک شرکت ثبت کنند و شروع به خرید و فروش با چند کامیون کنند و این موضوع در سال های گذشته بزرگترین آسیب را به بازار پلیمر ایرانی در  ترکیه زده است. چرا که شرکت های بزرگ و تخصصی هستند که با برنامه فروش هم موجب ارزشمند شدن محصول و هم حفظ سهم بازار می‌شوند ، استراتژی که به زودی شرکت سیبور منافع بلند مدت ان را به دست خواهد آورد.

در همین حال در بازار پلیمر ترکیه؛ پلی پروپیلن فایبر، پلی اتیلن بادی و پلی اتیلن سبک روسیه در ترکیه به قیمت 18000 لیر یعنی در حدود 760 دلار به این سه شرکت به صورت بسکت واگذار میشود و این شرکت ها هم با سود خوبی به کارخانجات میفروشند.  قیمتی که پتروشیمی های ایرانی دیگر قادر به رقابت با آن نیستند.

برخی از تاجران می گویند: فروشندگان ایرانی در این شرایط تنها زمانی قادر به فروش پلیمر هستند که گریدی را عرضه کنند که سیبور نداشته باشد. با این حال گفته می شود برخی از تجار ایرانی که پیش تر محموله های پلیمر ایران را به امید فروش در بازار ترکیه حمل کرده اند با سیاست جدید روسیه در بازار پلیمر ترکیه با زیان های سنگینی مواجه شده اند.

پترو تحلیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا