اخبار

شرط معدل برای استفاده فعالین دانش بنیان از تسهیلات سربازی حذف شد

بسپار/ایران پلیمر  رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری گفت: شرط معدل برای استفاده فعالین دانش بنیان از تسهیلات سربازی حذف شد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و بنیاد ملی نخبگان به منظور پشتیبانی از فعالیت‌­های تخصصی دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی که به فعالیت‌­های فناورانه اشتغال دارند، تسهیلات نظام ­وظیفه تخصصی را برای افراد فعال در شرکت‌های دانش بنیان، مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در نظر گرفته است.

در راستای افزایش اثر بخشی خدمت سربازی و نیز حمایت از نهادهای فناورانه شیوه‌­نامه ای در چارچوب قوانین و مقررات کشور، برای بهره مندی از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی نگاشته شد.

در این شیوه نامه آمده است؛ زمان دوره خدمت نظام‌وظیفه تخصصی حداقل برابر با نیمی از دوره رسمی نظام‌وظیفه سایر مشمولان هم‌تراز پس از کسر خدمت‌های قانونی دیگر است که براساس مدت زمان اجرای طرح تعیین می‌شود.

مشمولان این شیوه‌نامه مجازند قبل از دریافت کارت پایان خدمت و پس از طی دوره آموزش نظامی، در دستگاه‌های غیر نظامی به استخدام درآیند.

پرداخت حقوق دوره نظام‌وظیفه تخصصی، حداقل مطابق مقررات ستادکل نیروهای مسلح صورت می‌پذیرد.

سید محمد صاحبکار در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طرح نظم وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم‌وفناوری و شرکت‌های فناور از بهمن ماه ۹۵ آغاز شده است، خاطر نشان کرد: بدین واسطه افرادی که در شرکت های دانش بنیان هستند و زمان سربازی آنهاست می توانند از این تسهیلات بهره ببرند.

وی افزود: دانش‌آموختگان دوره‌های «دکتری حرفه‌ای» و نیز دوره‌های «تخصص بالینی، تخصص پزشکی و فوق تخصص» مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ به ترتیب معادل با دانش‌آموختگان دورة «کارشناسی ارشد» و دوره «دکتری تخصصی» محسوب می‌شوند و می توانند از تسهیلات سربازی تخصصی استفاده کنند.

به گفته دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، تا کنون در این بازه کمتر از دو سال، هزار نفر از این خدمات استفاده کرده اند.

 

بهره مندی کارکنان برتر شرکتهای دانش بنیان از تسهیلات سربازی

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان و ستاد کل نیروهای مسلح، از بهمن‌ماه سال گذشته تغییراتی در شیوه‌نامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان فناور از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی اعمال شد که بر مبنای آن، شرکت‌های مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های خلاق و شرکت‌های معرفی‌شده از سوی نهادهای توسعه فناوری و نوآوری، می‌توانند کارکنان برتر خود را برای استفاده از این تسهیلات معرفی کنند.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: با توجه به جلسات برگزارشده با نهادهای توسعه فناوری ازجمله شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و همچنین بازخوردهای دریافت شده از استارتاپهای فعال معرفی‌شده از سوی این نهادها، تلاش کرده ایم تا شرایط استفاده افراد کلیدی فعال در استارتاپها را از این شیوه‌نامه تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه شرط معدل دانشگاهی برای افراد متقاضی استفاده از این تسهیلات در نظر گرفته نمی شود، خاطر نشان کرد: در این شرط حداقل معدل در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حذف‌شده است.

وی با بیان اینکه یکی از شرایط دریافت این تسهیلات، دارا بودن میزان فروش شرکت بوده است، عنوان کرد: اما اکنون این شرط برای دریافت تسهیلات نظام وظیفه تخصصی حذف شده است.

صاحبکار در خصوص مهلت استفاده برای شرکت‌های خارج شده از فهرست شرکت‌های ‌بنیان گفت: شرکتهای دانش بنیانی که از تاریخی معین معیارهای مربوط به آیین نامه ارزیابی شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان را احراز نمی کنند به مدت شش ماه فرصت بهره مندی از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی نخبگان فناور را خواهند داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا