اخبار

شرکت اچ بی کامپوزیت، کامپوزیتی برای تولید آب‌شیرین‌کن‌های صنعتی در کشور عرضه کرد

بسپار/ایران پلیمر محققان یکی از شرکتهای فناور موفق به ساخت کامپوزیت‌های پلیمری با کاربرد در تولید محفظه نگهدارنده تحت فشار شدند که به گفته آن‌ها مهمترین کاربرد این محفظه‌ها در تولید آب‌شیرین‌کن‌های صنعتی است.

 سیدحمیدرضا هاشمی، مدیرعامل شرکت اچ بی کامپوزیت و تولیدکننده این محصول، گفت: کامپوزیت‌های زمینه پلیمری دسته‌ای از کامپوزیت‌ها هستند که از الیاف کوتاه یا بلند در زمینه پلیمری ساخته می‌شوند. این دسته از کامپوزیت‌ها برای انتقال بار از بین الیاف و ماتریس طراحی و ساخته شده‌اند.

وی با بیان این که یکی از کاربردهای مهم کامپوزیت در تولید محفظه نگهدارنده تحت فشار است، افزود: این محفظه‌ها که از آن ها تحت عنوان پرشر وسل نیز یاد می‌شود، در ساخت آب شیرین‌کن‌های صنعتی به کار می‌روند.

وی ادامه داد: مخازن تحت فشار ظروفی هستند که برای نگه داشتن مایعات، بخارها یا گازها در فشارهای بالا، معمولاً بالای ۱۰۰۰ psi طراحی شده‌اند. از آنجا که پرشر وسل‌ها تحت فشارهای زیاد کار می‌کنند، یک مخزن تحت فشار پارگی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به نشت گاز، آتش‌سوزی و حتی انفجار شود. به همین دلیل، ایمنی فشار در محفظه نگهدارنده تحت فشار ضروری است.

مدیرعامل این شرکت خاطرنشان کرد: در صنایع آب شیرین کن، پس از تصفیه اولیه که شامل جداسازی ضایعات و جامدات است، آب تحت فشار در محافظ کامپوزیتی پلیمری قرار گرفته و یون‌های نمک در این شرایط جدا می شوند.

وی افزود: در گونه ای دیگر از تصفیه‌خانه‌های آب نیز که آب تحت عنوان لب شور را تبدیل به آب قابل شرب می کنند، پرشر وسل کامپوزیتی نیز کاربرد دارد و محصولی کاملا طبیعی و فاقد سنگینی آب را تحویل می دهد. در این فرایند صرفا مرحله دوم تصفیه و شیرین کردن آب در مخازن تحت فشار کامپوزیتی پلیمری صورت می گیرد.

طبق برآوردهای انجام شده در یک سال با تولید محفظه های تحت فشار توسط این شرکت، مانع خروج ۲۰ میلیون دلار ارز از کشور شده‌اند. نمونه داخلی محفظه های تحت فشار یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد، با وجود این که از همان کیفیت خوب برخوردار است.

مدیرعامل این شرکت تصریح کرد: این شرکت موفق به ایجاد ۸۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم شده است و مشخصا با توجه به شرایط آبی کشورهای همجوار ایران می‌توان محفظه تحت فشار را به همسایگان جنوبی صادر کرد و تولیدات و فرصت‌های شغلی بیشتری داشت، زیرا دانش فنی تولید پرشر وسل در این کشورها وجود ندارد.

هاشمی با اشاره به توانایی علمی شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: امروز ضرورت دارد تا ظرفیت علمی بسیار زیادی که در کشور وجود دارد، به کار گرفته شود و از این طریق چالش‌های داخلی حل و فصل شود و مشخصا این امر با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان سرعت می‌گیرد.

 

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا