اخبار

عباس غلامی، مدیر توسعه صنایع پایین دستی NPC: فروش اعتباری برای رونق تولید

بسپار/ ایران پلیمر مدیر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم برای نخستین بار دو رویکرد مهم را در حوزه توسعه صنایع پایین دستی و تکمیلی دنبال کرد. گام اول شناسایی بزرگ‌ترین مشکل صنایع تکمیلی و گام دوم ارائه راهکار فروش اعتباری در جهت رونق واحدهای تولیدی بود.

عباس غلامی، مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به نقش صنعت پتروشیمی در تکمیل زنجیره ارزش، گفت: از دیدگاه قانون، وظایف و اختیارات، تولید انواع محصولات پتروشیمی به عهده وزارت نفت است و از منظر وزارت نفت تکمیل زنجیره ارزش یعنی فرایند تولید محصول پتروشیمی زمانی به اتمام می رسد که محصول از طریق بازار بورس کالا در اختیار صنایع تکمیلی قرار گیرد و بعد از فرآوری تبدیل به محصول نهایی یا کالا شود.

وی با بیان اینکه تولید و فروض محصولات پتروشیمی، چندین گام از خام‌فروشی فاصله گرفته است، افزود: راهبرد اجرایی تبدیل محصولات پتروشیمی به کالاهای نهایی، سبب افزایش ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و رونق صادرات شده است.

غلامی اضافه کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم برای اولین بار دو رویکرد مهم را در حوزه صنایع پایین دستی و تکمیلی دنبال کرد. اول شناسایی بزرگ‌ترین مشکل صنایع تکمیلی و ارائه راهکار فروش اعتباری در جهت رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی بود.

مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: در حال حاضر تأمین سرمایه در گردش بزرگ‌ترین مشکل صنایع تکمیلی کشور است، زیرا تولیدکنندگان نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه ندارند و تسهیلات مورد نیاز نیز از سوی بانک‌ها به‌سختی پرداخت می‌شود.

وی با بیان این که راهبرد اجرایی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای احیای واحدهای تولیدی نیمه فعال یا متوقف، تشویق شرکت های پتروشیمی‌به فروش اعتباری محصولات در بورس کالا بود، ادامه داد: بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی در حوزه متانول عرضه اعتباری نداشتند که با پیگیری های انجام شده برخی از شرکت های تولیدی اقدام به فروش اعتباری کرده اند.

غلامی با تاکید بر اینکه سیاست فروش اعتباری برای نخستین بار در کشور با راهبری شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شده است، گفت: ما برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی در حوزه صنایع پایین دست پتروشیمی اقداماتی را از سال گذشته آغاز کردیم که به همین منظور در ایران پلاست سال گذشته یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، بانک‌ها و انجمن‌ها به امضاء رسید.

وی خاطر نشان کرد: قبل از انعقاد این تفاهم‌نامه اعداد عرضه‌های اعتباری در بورس‌ کالا بسیار پایین بود. اما از دی ماه پارسال آمارهایی که از سمت شرکت های پتروشیمی و بورس کالا دریافت شد گواه این امر بود که ارزش عرضه های اعتباری در بورس کالا از زیر هزار میلیارد تومان، در مرداد ماه امسال به بالای 7 هزار میلیارد تومان صعود کرد.

مدیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اقدامات نوید بخش شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای احیای واحدهای اقتصادی و تولیدی، تفاهم نامه سه جانبه با معاونت های وزارت صمت است که به زودی به امضاء می رسد.

وی با بیان اینکه راهبرد ایجاد ارزش افزود و تکمیل زنجیره تولید محصولات به صورت جدی در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، افزود: یکی از فعالیت های ما شناسایی محصولات مازاد نیاز بازار داخل است که در این خصوص کمیته مشترکی میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان شهرک ها ایجاد شده است که با شناسایی این محصولات، بنا داریم تا با تعریف بسته های فرصت های سرمایه گذاری توسعه صنایع تکمیلی ،آنها را طی برگزاری همایش های استانی و ملی به سرمایه گذاران معرفی کنیم.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا