اخبار

شرکت های پتروشیمی در صدر 500 شرکت برتر اقتصاد ایران

بسپار به نقل از ایرنا می نویسد، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی از انتخاب 500 شرکت برتر خبر داد و گفت: این شرکت ها بر اساس شاخص هایی از جمله فروش، صادرات، سودآوری رتبه بندی شده اند. براساس رتبه بندی امسال، گروه های صنعتی قدرتمند، به ترتیب شامل گروه های بانک ها و موسسه های اعتباری، فرآورده های نفتی، پتروشیمی، وسایط نقلیه و قطعات خودرو و همچنین فلزات اساسی است.


محمدعلی محمدی دیروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اضافه کرد: این شرکت ها بر اساس 28 شاخص مورد سنجش قرار گرفته اند که در این بین شاخص «فروش» اصلی ترین معیار بوده است.
وی هدف از انتخاب شرکت های برتر شفاف سازی فضای کسب و کار، مشخص کردن آرایش و جایگاه بنگاه های اقتصادی و همچنین ایجاد فضای رقابتی و گسترش رقابت بین بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور عنوان کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی دولت و حاکمیت، مدیران بنگاه های اقتصادی، سرمایه گذاران، محققان و پژوهشگران و همچنین مدرسان دانشگاه ها را از ذینفعان این طرح بیان کرد و گفت: براساس اطلاعات رتبه بندی شرکت های برتر، این گروه ها می توانند در حوزه فعالیتی خود برنامه ریزی و تصمیم گیری کنند.
وی اضافه کرد: به دنبال فراخوان سازمان مدیریت صنعتی، 800 بنگاه اقتصادی برای شرکت در این رتبه بندی ثبت نام کردند که شرط ورود آنها برای ورود به این طرح، داشتن درآمد بالای 200 میلیارد ریال در سال بوده است.
وی در مورد جایگاه این شرکت ها در اقتصاد کشور گفت: از مجموع 500 شرکت برتر انتخاب شده، 85 درصد درآمد کل این شرکت ها مربوط به 100 شرکت برتر بوده است.
درویش افزود: شرکت ها در این طرح براساس شاخص هایی از جمله فروش، ارزش افزوده، دارایی، رشد اشتغال، سودآوری، رشد سود، گردش دارایی، رشد صادرات، نسبت صادرات به فروش، نسبت بدهی و ارزش بازار رتبه بندی شده است.

** شرکت های پتروشیمی و فراورده های نفتی در صدر صادرکنندگان
مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر نیز در این نشست گفت: رتبه بندی امسال براساس بررسی اطلاعات سال مالی 93 بوده است. شرکت های برتر بهمن ماه امسال در همایشی معرفی خواهند شد.
مجید درویش اضافه کرد: در این رتبه بندی هر شرکت علاوه بر اینکه جایگاه خود را در کنار سایر شرکت ها می بینید، جایگاه شرکتش را در رشته صنعتی در مقایسه با شرکت های رقیب نیز مشاهده می کند.
وی اضافه کرد: با استفاده از این گزارش، یک سیاستگذار اقتصادی می تواند تصویری از کسب و کار و صنعت کشور به دست آورد.
درویش گفت: براساس رتبه بندی امسال، گروه های صنعتی قدرتمند، به ترتیب شامل گروه های بانک ها و موسسه های اعتباری، فرآورده های نفتی، پتروشیمی، وسایط نقلیه و قطعات خودرو و همچنین فلزات اساسی است؛ از مجموع فروش 500 شرکت، سهم هر کدام از این گروه ها به ترتیب 26، 16، 12، 6 و 5 درصد است.
به گفته وی، پتروشیمی، فرآورده های نفتی و شرکت های چند رشته ای صنعتی به ترتیب قویترین گروه ها از نظر صادرات ارزیابی شده اند.
وی افزود: در این ارزیابی، پراکندگی استانی این 500 شرکت نیز مشخص شده است که بر اساس آن بیشترین تمرکز در استان تهران (62 درصد) است و اصفهان با 11 درصد، هرمزگان با 6 درصد، خوزستان با 5.8 درصد و بوشهر با 5.6 درصد رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند؛ همچنین در این گزارش نشان داده می شود که تمرکز هر استان بیشتر روی چه بخش هایی است؛ بعنوان نمونه تمرکز بوشهر و خوزستان بیشتر مربوط به پالایشگاه ها و پتروشیمی هاست.
وی اضافه کرد: اطلاعات ما نشان می دهد که فروش این 500 شرکت از نظر ارزشی 19 درصد نسبت به سال قبل از آن (1392) رشد داشته است.
به گفته وی، این عدد نشان دهنده این نیست که لزوما تولید آنها افزایش داشته، نرخ تورم در سال گذشته 15.6 درصد بوده است بنابراین به نوعی می توانیم بگوییم رشد واقعی این بنگاه ها در سال گذشته نسبت به سال 1392، 3.5 درصد بوده است.
به گزارش ایرنا، سازمان مدیریت صنعتی بیش از 50 سال پیش با هدف توسعه ظرفیت مدیریت کشور ایجاد شد و فعالیت هایی در حوزه های آموزش و پژوهش را انجام می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا