اخبار

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با یک شرکت نروژی تفاهمنامه امضا کرد/ توسعه یک پلیمر در دستور کار

بسپار می نویسد، تفاهمنامه همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با شرکت نروژی نورنر به منظور اعطای فناوری برای توسعه دانش فنی پلی پروپیلن امضا شد.

 تفاهم نامه همکاری میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با شرکت نروژی نورنر یکشنبه 3 اردیبهشت ماه در حاشیه سیزدهمین همایش پتروشیمی ایران  به امضا رسید.

 در این تفاهمنامه توسعه و بهبود فناوری پلی پروپیلن و کاتالیست مرتبط با آن در تسهیلات شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است.
اهداف درنظر گرفته شده برای این واحد نیمه صنعتی ۲۴۰۰ تنی نظیر اجرای طرح‌های پژوهشی با هدف بومی سازی دانش فنی مرتبط، توسعه محصولات و بهینه سازی فرایندها، بومی سازی تجهیزات خاص، تست کاتالیست و مواد افزودنی، افزایش راندمان تولید و سودآوری، نوآوری و بهبود در فناوری، کمک به تربیت نیروی انسانی پژوهشگر و بهره بردار خواهد بود.
اسماعیل قنبری مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مورد این تفاهم‌نامه بین المللی  اظهار کرد: بعد از امضای این تفاهمنامه تیم‌های تخصصی دو شرکت برنامه همکاری مشترک را در قالب یک قرارداد پژوهشی _فناورانه نهایی و تهیه خواهند کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته با همت و پشتکار پژوهندگان و فناوران مرکز اراک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی واحد دمو فوق با اتکا به توان داخلی راه اندازی و برای اولین بار در کشور کاتالیست پلی پروپیلن با دانش فنی بومی ساخته و در این واحد با موفقیت تست گردید.
قنبری افزود: نتایج آنالیز های صورت گرفته بر روی پلیمر تولیدی بیانگر رفتار مناسب این کاتالیست و قابلیت های رقابتی آن با نمونه های وارداتی است. این کاتالیست دارای فعالیت و هیدروژن پذیری مناسب بوده و قابلیت تولید پلیمر با مشخصات مطلوب، مورفولوژی کاملا کروی و توزیع اندازه ذرات به مراتب بهتر از پلیمر تولیدی واحدهای صنعتی را داراست.
وی اظهارکرد: به منظور ارتقاء صنایع تکمیلی پتروشیمی در ایران و جبران کمبود پروپیلن ظرف 10 سال آینده، عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی پروپیلن محور خواهد بود در نتیجه صنایع تکمیلی تولید پروپیلن (پلی پروپیلن) توسعه خواهند یافت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در این راستا به دنبال کسب دانش فنی تولید این ماده استراتژیک بوده و امید است با فعالیت واحد نیمه صنعتی آن در مرکز اراک این شرکت بتواند به این مهم دست پیدا کند.

قنبری با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی تولیدپلی پروپیلن درکشور تا سال 92 حدود965 هزارتن بوده است گفت: افزایش ظرفیت تولید پلی پروپیلن کشور طی برنامه ششم توسعه درحدود 4 میلیون تن درنظر گرفته شده است و نظر به اینکه کل ظرفیت تولید پلی پروپیلن تا پایان برنامه هفتم توسعه به حدود 8 میلیون تن خواهد رسیدضرورت کسب دانش فنی بومی تولید پلی پروپیلن جهت طرح های آینده بیش از پیش احساس می شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در پایان خاطرنشان کرد: با هدف بهبود دانش و توسعه محصول و دسترسی به گریدهای پروپیلن این تفاهمنامه منعقد شده است و سر فصل خوبی برای توسعه دانش و فناوری در صنعت پتروشیمی ایران خواهد بود.

منبع: نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا