شیوه های نو در فروش/ ابزارهای بازاریابی دیجیتال: شناخت، انتخاب و بهرهبرداری (قسمت دوم)

بسپار/ ایران پلیمر همانطور که پیشتر در مقاله قبلی اشاره شد، روشهای بازاریابی دیجیتال به واسطه وابستگی به فناوری و سرعت توسعه آن هر روز در حال تحول هستند و هر سال روشهای جدیدتری برای هدفگیری بهتر و دقیقتر مشتریان و درگیر کردن آن در فرایند خرید در دسترس کسبوکارها قرار میگیرند.
در این دو مقاله تلاش کردیم مهمترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال را بررسی کنیم؛ این ابزارها ممکن است در قالب محصولات مختلف امکانات مختلفی را به مشتریان خود عرضه کنند اما هدف اصلی آنها تا حدود زیادی مشترک است. در مقاله قبل روشهای بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)، مدیریت محتوای بازاریابی، بازاریابی در شبکههای اجتماعی و تبلیغات کلیکی را بررسی کردیم. در این مقاله پنج روش دیگر را بررسی خواهیم کرد که برخی در مقالات آینده به تفصیل شرح داده خواهند شد.
5- نامههای دیجیتالی: سریع، بیدردسر و پربازخورد
ایمیل یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در دنیای امروز است. ایده استفاده از بازاریابی ایمیلی در واقع بهکارگیری این ابزار موثر برای ایجاد و حفظ ارتباط با کمترین هزینه با مشتریان است. ایمیلهایی که از جانب شرکت برای یک مشتری یا گروهی از مشتریان ارسال میشود میتواند محتواهای گوناگون را شامل شود:
• ارسال خبرنامه برای مشترکین
• ارسال ایمیل خوشامدگویی برای مشترکین جدید
• ارسال ایمیل پیگیری برای بازدیدکنندگان از وبسایت
• اطلاعرسانی از محصولات و خدمات جدید
• اطلاعرسانی جشنوارهها، تخفیفات، کوپنهای ویژه و …
بسیاری از شرکتها حتی e-Newsletter را جایگزین نسخه فیزیکی خبرنامههای ارسالی برای مشتریان خود کردهاند که از چند جنبه به نفع طرفین است. از یک سو ارسال ایمیل سبب کاهش هزینهها در چاپ و ارسال نامهها میشود و تضمین میکند نامه به دست مشتری رسیده است و مشتری میتواند در زمان دلخواهش آن را باز کند. از سوی دیگر امکان قرار دادن دکمهها/پیوندهایی در ایمیل وجود دارد که مشتری را مستقیماً به صفحه مورد نظرش (مثلا برای خرید محصول) هدایت کند و ابزارهایی وجود دارد که رفتار مشتری را نسبت به این ایمیل به صورت کامل رصد کرده و در اختیار شرکتها قرار میدهد تا بتوانند تصمیمات بهتری بر این اساس اخذ کنند. در نهایت صرفهجویی در مصرف کاغذ سبب خشنودی گروههای محیط زیستی نیز شده است.
با وجود ابزارهایی که امروز در دسترس است، فرایند بازاریابی به صورت کامل قابل خودکارسازی است. این ابزارها حتی کار را تا جایی ساده کردند که قالبهای از پیش طراحی شده و البته قابل سفارشیسازی را در اختیار شما قرار میدهند و نیازی به تخصیص هزینه اضافه برای طراحی ایمیلها ندارید. عمده ابزارهای بازاریابی ایمیلی برخی امکانات تحلیلی متداول مانند دستهبندی بازار بر اساس فهرست ایمیل نرخ باز کردن ایمیل و نرخ کلیک کردن بر روی پیوندهای داخل متن را نیز به شما میدهند و برخی نیز شاخصهای کاملتری مانند نرخ تبدیل، نرخ برگشت، نرخ به اشتراکگذاری ایمیل و … برای تحلیل در اختیار شما قرار میدهند. از معروفترین نمونههای این ابزارها میتوان به mailchimp (نمونه خارجی) و میلچی (نمونه ایرانی) اشاره کرد که برنامههای متنوعی به تناسب نیازمندیهای کسبوکارها در اختیار آنها قرار میدهند.
6- اجازه دهید دیگران معرف شما باشند.
استفاده از این ابزار بسیار ساده است. در واقع در این روش شما بازاریابی محصول خود را به شخص یا کسبوکار و یا حتی وبسایت دیگر میسپارید. این منابع مشخصاً مخاطبین خاصی دارند که مشتریان احتمالی محصول شما هستند و یا به صورت کلی میتوانند پیام شما را به خوبی به مخاطبین خود منتقل کنند. influencerهای شبکههای اجتماعی مثال بارزی از شیوه بازاریابی معرف هستند که بسیاری از کسبوکارها از آن استفاده میکنند. در واقع این شیوه یک تبلیغ غیرمستقیم توسط رسانهای است که از یک سو مخاطبین بسیاری دارد و از سوی دیگر این مخاطبین به انتخابهای این شخص اعتماد دارند و سعی میکند از سبک زندگی وی – در انتخاب محصول تبلیغ شده- پیروی کنند.
شیوه دیگر بازاریابی معرف، معرفی محصول یا انتقال پیام مورد نظر شما از طریق یک وبسایت پربازدید است. بسیاری از فروشگاههای آنلاین چنین تبلیغاتی را میپذیرند و جایگاههای ویژهای را برای نمایش محصولات تبلیغاتی دارند؛ هر چند در ظاهر این جایگاهها تبلیغاتی به نظر نمیرسد.
نویسنده: بیتا کاظمینژاد
(ادامه دارد…)
متن کامل این گفت و گو را در شماره 208 ماهنامه بسپار که درنیمه بهمن ماه منتشر شده است، بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.