اخبار

صادرات از مرز شلمچه ۵ درصد کاهش یافت

بسپار به نقل از مهر می نویسد،  رییس اداره صنعت، معدن تجارت خرمشهر گفت صادرات از مرز شلمچه به کشور عراق پنج درصد کاهش یافته است.

عبدالامیر ربیهاوی عصر یکشنبه در نشست هم اندیشی مسئولان بخش دولتی و خصوصی با موضوع بررسی مشکلات مرز شلمچه که در سالن جلسات اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار شد، از تعرفه های صادراتی کشور عراق به عنوان یکی از مشکلات صادرات کالا به این کشور یاد کرد و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی عراق، شاهد افزایش میزان تعرفه ها هستیم که می توان مانند سایر کشورها از تعرفه های ترجیحی استفاده و این مشکل را تا حدود زیادی رفع کرد.

وی افزود: این موضوع توسط رایزن بازرگانی مطرح شده و انتظار می رود در کارگروه صادرات کالاهای غیر نفتی به عنوان یک مصوبه به تصویب برسد و از سوی اتاق مشترک ایران و عراق پیگیری شود.

رئیس اداره صنعت، معدن تجارت خرمشهر با بیان اینکه ظرف سه ماهه پایانی سال ۹۴ وآغازین سال ۹۵ مرز شلمچه شاهد کاهش  پنج درصدی میزان صادرات بوده است، اعمال نابرابر قوانین در مرزهای مختلف را علت این اتفاق دانست.

وی توضیح داد: در مرز شلمچه از تاجر خواسته می شود قوانین را اعم از داشتن BV و گواهی از مبدا رعایت کند و این در صورتی است که این قوانین در سایر مرزها اعمال نمی شود. از دیگر موارد می توان به صدور مجوز صادرات برخی مواد همچون مواد لبنی در سایر مرزها از جمله مهران و ندادن این مجوز به مرز شلمچه نیز اشاره کرد.

ربیهاوی در ادامه بر لزوم قیمت گذاری کالاهای صادراتی تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه پیشنهاد قیمت گذاری و ارزش گذاری بر کالاها به مراتب داده شده است اما همچنان عراق برای کالاها قیمت گذاری می کند که همین امر در برخی مواقع باعث افت قیمت کالا می شود که باید این اقدام را نیز در دستور کار قرار داد.

وی همچنین به موضوع صارات یونجه پرداخت و خواستار دادن امتیاز ویژه از نظر عوارض صادرات به بازرگانان مرزهای خوزستان شد.

رئیس اداره صنعت، معدن تجارت خرمشهر، داشتن مدیریت و نظر واحد و در نتیجه ارائه آماری یکسان از مرجع واحد را از دو بخش دولتی و خصوصی تاثیر گذار در صادرات از مرز شلمچه را نیز در جلسه درخواست کرد.

وی به تشکیل اتاق مشترک ایران و عراق اشاره و عنوان کرد: راه اندازای این اتاق و منصوب شدن رئیس اتاق بازگانی اهواز به عنوان نائب رئیس این اتاق می تواند فرصتی ارزنده  برای رفع مشکلات و توسعه ارتباطات باشد که باید از این فرصت  به خصوص در مورد دو استان همجوار بصره و میسان نهایت استفاده را برد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا