اخبار

صادرات ایران به امارات 21 درصد افزایش داشت

بسپار می نویسد، صادرات ایران به امارات متحده عربی در سال گذشته نسبت به سال قبلش، به لحاظ ارزش دلاری 21.11 درصد و به لحاظ وزنی نیز 40.1 درصد رشد را تجربه کرد.


امارات متحده عربی به نوعی یکی از دروازه های تجارت خارجی ایران است. بر اساس آمار مقدماتی تجارت ایران در سال 1394، صادرات ایران به این کشور به رقم چهار میلیارد و 922 میلیون دلار رسید که این رقم 13.77 درصد از کل تجارت صادراتی ایران به جهان را تشکیل می‌دهد که به لحاظ وزنی نیز صادرات به این کشور سهمی معادل 11.06 درصدی از کل تجارت ایران دارد و همچنان جایگاه سوم بازارهای هدف صادراتی ایران را در اختیار دارد.

این آمار در حالی است که 73 درصد از کل صادرات به امارات، معادل 3.31 میلیارد دلار را 10 قلم اول صادراتی به این کشور تشکیل می‌دهد.

در این میان 1.3میلیارد دلار از این رقم نیز در صدر جدول صادرات به گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده تعلق دارد و در مجموع به لحاظ ارزش دلاری و میزان وزنی مواد خام معدنی و مشتقات نفتی و گازی بیشترین محصولات صادرارتی به امارات هستند.

از میان 849 قلم گروه کالای صادراتی ایران به امارات متحده عربی در 11 ماه پارسال، 10 قلم کالای عمده به ترتیب ارزش دلاری شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش 1.3 میلیارد دلار، روغن پایه معدنی به ارزش 392 میلیون دلار، پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از 94 درصد به جز نوع پودری به ارزش 321 میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده ها به جز بنزین به ارزش 265 میلیون دلار، قیر نفت به ارزش 251 میلیون دلار، محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج تخت به ارزش 200 میلیون دلار، هیدروکربورهای حلقوی غیر از سیکلانیکها، سیکلنیکها یا سیکلوترپنیک‌ها، بنزن، تولوئن، اکسلین ها، استیرن، اتیل بنزن، کومن به ارزش 189 میلیون دلار، محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد غیر ممزوج به ارزش 118 میلیون دلار و سایر فرآورده هایی که دارای 70 درصد وزنی یا بیشتر نفت یا روغن های معدنی قیری دارند به ارزش 108.7 میلیون دلار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا