اخبار

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین: صادرات را دو برابر نکنیم، با مشکل ارزی مواجه می‌شویم/ خرج‌مان متناسب با دخل‌مان نیست

بسپار/ایران پلیمر مشکل ارزی یکی از مشکلاتی است که این روز ها کشور ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما مشخص نیست دولت برای این مساله چاره‌اندیشی کرده است یا خیر؟

مجیدرضا حریری در رابطه با این مساله گفت: در حال حاضر شرایط به شکلی رغم خورده که دولت به دو دلیل نمی‌تواند کاری از پیش ببرد؛ نخست تحریم و کاهش فروش نفت و دیگری کرونا که مزید بر علت شده تا صادرات غیرنفتی هم نسبت به سال‌های گذشته افت داشته باشد. البته در صورتی که صادرات غیرنفتی هم افت نداشت، باز با کمبود ارز مواجه بودیم.

وی ادامه داد: در سال‌هایی که درآمد ارزی مناسب و خوب داشتیم؛ نزدیک به 120 میلیارد دلار فروش سالانه نفت و 30 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، یعنی در مجموع 150 میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور می‌شد، اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم نفت و پایین آمدن قیمت آن، درآمد نفتی ما هم کاهش چشمگیری پیدا کرد.

حریری در مورد میزان احتمالی درآمدهای ارزی در سال پیشرو گفت: پیش‌بینی می‌‌شود درآمد نفتی ما در سال جاری و در بهترین حالت 5 میلیارد دلار باشد و آمار شش ماهه هم نشان می‌دهد تا پایان سال احتمالا 30 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی داشته باشیم، در صورتی که این رقم در سال گذشته به 40 میلیارد دلار می‌رسید. در نتیجه در سال جاری و در بهترین حالت 35 تا 40 میلیارد دلار درآمد ارزی خواهیم داشت در صورتی‌که مصارف ارزی ما در صرفه‌جویانه‌ترین حالت بالای 50 میلیارد دلار است.

رئیس اتاق بارزگانی ایران و چین تصریح کرد: از همین روی شرایط ایجاب می کند سیاست‌های صرفه جویانه در پیش بگیریم تا با درآمدهای ارزی موجود و به هر طریقی ممکن تا پایان سال امور مدیریت شود، اما متاسفانه دخل با خرج‌مان همخوانی ندارد. باید توجه داشت که بخشی از طلب‌های پیشین دولت وصول و از آن استفاده می‌شود و هنوز امیدواریم ارزهای حاصل از صادرات‌ سال‌های گذشته نیز برگردانده شوند و سال جاری را به این شکل پشت سر بگذاریم. اگر نتوانیم برای سال‌های آتی تغییری در صادرات ایجاد و دو برابر رقم کنونی داشته باشیم، با بحران ارزی مواجه می‌شویم.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌ها دولت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. اگر در همه امور در اختیار دولت بود می‌توانستیم از دولت انتظار داشته باشیم ما در شرایطی هستیم که تصمیم‌گیری‌های سیاسی در کشور ما به تنهایی در اختیار دولت نیست  و مجموعه نظام تصمیم می‌گیرد. اگر سال جاری را با همین شرایط  پشت سر بگذرانیم، سال آینده سخت‌تر خواهد شد.

ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا