اخبار

صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری ایران به ونزوئلا/ آیا سفر رئیس جمهوری کلید ورود کالای ایرانی به نیکاراگوئه خواهد بود؟

بسپار/ایران پلیمر سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت می‌گوید که صادرات غیر نفتی ایران به ونزوئلا  در سال قبل با رشد ۴۱۶ درصدی به ۱۱۸ میلیون و ۱۰۲ هزار دلار رسید و امیدواریم ورود کالاهای ایرانی به نیکاراگوئه با سفر رییس جمهوری آغاز شود.

 سید روح اله لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگاران و همزمان با سفر رئیس جمهوری به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۹ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۸۳۲ دلار به ونزوئلا صادر شده که این میزان ۴۱۶ درصد نسبت به سال قبل تر افزایش داشته ، در این سال صادراتی به کوبا و نیکاراگوئه انجام نشده است .

وی افزود: واردات کشورمان از کشور  ونزوئلا در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ تن به ارزش ۸۱۶ هزار دلار و از کشور کوبا حدود ۱۸۸ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار بوده ، اما در  ۱۰ سال اخیر از کشور نیکاراگوئه هیچ کالایی به ایران به صورت مستقیم وارد نشده و از ایران نیز کالای غیر نفتی به این کشور صادر نشده است .

سخنگوی سابق گمرک درباره تجارت ایران با ونزوئلا گفت: عمده کالاهای غیر نفتی صادراتی ایران به ونزوئلا، خودرو، لوازم یدکی و بدنه، محصولات شیلاتی، شیرینی و شکلات، رب گوجه فرنگی، روغن موتور، مواد شیمیایی، دارو و واکسن، کود، شوینده ها، پوشاک، صنایع دستی، کاشی و سرامیک، انواع لوله و پروفیل، شیرالات، ماشین آلات ریخته گری، تراکتور، تانکر ، سرنگ و لوازم الکترونیکی بوده و واردات سال گذشته از این کشور به ایران اجزا و قطعات وسائط نقلیه هوایی و تجهیزات الکترونیکی بوده است.

وی افزود: صادرات ایران  به ونزوئلا از زمان دولت نهم و دهم افزایش یافت و در سال  ۱۳۹۲ به ۱۲۰ میلیون و ۶۲۶ هزار دلار رسید ولی در دولت یازدهم مسیر کاهشی را در این امر شاهد بودیم تا جایی که در سال ۱۳۹۶ به ۳۶۳ هزار رسید ، اما در سال پایانی  دولت دوازدهم مجددا به ۱۱۹ میلیون دلار رسید  و در سال ۱۴۰۰ مجددا با کاهش، ۲۳میلیون دلار کالا صادر شد و در سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۱۶ درصدی به بیش از ۱۱۸ میلیون دلار رسید.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درباره تجارت با کوبا گفت: تا سال  ۱۳۹۱ به صورت محدود  اما سالانه کالای ایرانی به کوبا صادر می شد اما از سال  ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ صادراتی به این کشور انجام نشده و فقط ۶۰ هزار دلار در سال  ۱۳۹۷ صادرات صورت گرفته و مجددا بعد از آن تاکنون صادراتی به کوبا اتفاق نیفتاده ، اما واردات از کوبا که عمدتا دارو و تجهیزات پزشکی است در سالهای مختلف انجام شده ، که بالاترین میزان  آن در ۱۲سال گذشته در سال  ۱۳۹۷ با ۶۰ هزار تن به  ۲۱ میلیون و ۲۱۵ هزار دلار رسیده است.

لطیفی درباره تجارت با نیکاراگوئه نیز گفت: متاسفانه جمهوری اسلامی ایران  هیچگونه واردات کالا  و صادراتی(غیر نفتی) در یک دهه گذشته با نیکاراگوئه نداشته که امیدواریم با سفر رئیس جمهوری به این کشور شاهد آغاز تعامل تجاری با نیکاراگوئه باشیم .

وی افزود: در چارچوب سیاست ورود یا توسعه روابط  تجاری و اقتصادی دولت سیزدهم  به بازارهای بکر و جدید  ، منطقه ای و بین المللی همراه با رویکرد چندجانبه گرایی ، سفر رئیسی به آمریکای لاتین با برنامه‌ها و گفت‌وگوهای مد نظر،  می‌تواند علاوه بر دستاوردهای سیاسی ، در توسعه روابط تجاری و اقتصادی و صادرات خدمات فنی و مهندسی نقش سازنده ای ایفا کند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا