اخبار

صادرات ۳.۶ میلیون تنی پلیمرها در سال جاری

بسپار/ایران پلیمر یک کارشناس صنعت پتروشیمی گفت: حجم صادرات محصولات عمده پلیمری ایران در همین سال حدود ۳.۶ میلیون تن بوده که نسبت به جهان و خاورمیانه به‌‌‌ترتیب سهمی حدود ۳ و ۱۵‌درصد را به خود اختصاص می‌دهد.
به‌‌‌گزارش «ایسنا»، سعید اسماعیلی در نشستی خبری، با بیان اینکه پلیمرها یکی از پرمصرف‌‌‌ترین محصولات شیمیایی در همه زیربخش‌‌‌های پزشکی، فضایی، بسته‌‌‌بندی، خودروسازی، ساخت‌وساز و لوازم الکتریکی بوده و به همین دلیل بازار جهانی پلیمر بسیار پر رونق است، اظهار کرد: درحال حاضر ظرفیت اسمی تولید محصولات پلیمری ایران ۸.۸ میلیون تن در سال است.

وی افزود: ظرفیت اسمی ۸.۸ میلیون تنی تولید محصولات پلیمری در ایران در شرایطی بوده که ظرفیت تولید محصولات پلیمری در جهان بالغ بر ۴۹۰ میلیون تن و ظرفیت تولید محصولات پلیمری در خاورمیانه ۴۲ میلیون تن است. درواقع ایران سهمی ۱.۸درصدی از ظرفیت تولید محصولات پلیمری جهان و سهمی ۲۱ درصدی از ظرفیت تولید محصولات پلیمری در خاورمیانه دارد. این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه میزان تولید واقعی محصولات پلیمری در جهان بالغ بر ۳۹۰ میلیون تن و در خاورمیانه ۳۶ میلیون تن است، گفت: سهم تولید عملی محصولات پلیمری در ایران با ۸.۱میلیون تن از مجموع ظرفیت اسمی ۸.۸میلیون تنی، از تولید عملی محصولات پلیمری جهان و خاورمیانه به ترتیب ۲ و ۲۳‌درصد است. اسماعیلی با تاکید بر اینکه صادرات محصولات پلیمری در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲ میلادی) در جهان حدود ۱۱۷ میلیون تن و در خاورمیانه حدود ۲۴ میلیون تن بوده است، اظهار کرد: برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های صنعت پتروشیمی کشور بر مبنای توسعه جایگاه پلیمرها در صنعت پتروشیمی ایران است.

به گفته وی درحال حاضر ۳۰ مجتمع تولیدی پلیمری در کشور داریم و ۳۱ طرح پلیمری در حال ساخت وجود دارد. در خصوص افزایش ظرفیت تولید محصولات پلیمری در ایران به‌‌‌گونه‌‌‌ای هدف‌گذاری شده که ظرفیت تولید در پایان دولت (۱۴۰۴) به ۱۱ میلیون تن در سال و در سال ۱۴۰۶، به ۱۹.۸ میلیون تن در سال برسد. این کارشناس با بیان اینکه ارزش جهانی بازار پلیمرها تا سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار بوده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۷۵۰ میلیارد دلار آمریکا برسد، افزود: این به آن معناست که بازار جهانی پلیمرها بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به طور متوسط سالانه به اندازه ۱.۵‌درصد رشد خواهد کرد. وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ قطعه موردنیاز را از تولیدکنندگان داخلی تامین کرده‌‌‌ایم که بسیار بهتر از نمونه جایگزین خارجی در مدار بهره‌‌‌برداری هستند، گفت: گرید جدید LEC۱۹۶۹ و گرید باک خودرو را به تولید رسانده‌‌‌ایم، گرید باک خودرو برای اولین بار در ایران به تولید رسیده و موفق شدیم این گرید را در یکی از کشورهای خارجی به‌‌‌خوبی تست کنیم و پس از تست موفقیت‌‌‌آمیز این گرید، گواهی‌‌‌نامه‌‌‌های مربوطه را دریافت کرده‌‌‌ایم، اکنون این گرید در خودروسازی‌‌‌های داخلی در حال گذراندن مراحل تست است.

در ادامه این نشست، روح‌‌‌الله پورکاویان، کارشناس و فعال در صنعت پتروشیمی با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت صنعت پتروشیمی رفع نیازهای داخل است، اظهار کرد: گریدهای متنوع و بسیار پرکاربردی در صنعت پتروشیمی ایران به تولید می‌رسد که امروز نیاز به واردات آنها نیست و این توسعه صنعت پتروشیمی منجر به کاهش خام‌‌‌فروشی شده است. وی با بیان اینکه در گذشته به فروش بالاتر نفت افتخار می‌‌‌کردیم اما امروز به فروش بیشتر محصولات با ارزش افزوده مفتخریم و در صنعت نفت به سمت کاهش خام‌فروشی و تولید و صادرات بیشتر محصولات با ارزش افزوده حرکت می‌‌‌کنیم و این دستاورد امروز صنعت پتروشیمی در ایران است، اظهار کرد: محصولات پلیمری در کاهش خام‌‌‌فروشی و ارزش‌‌‌آفرینی برای اقتصاد کشور نقش دارند.

 

دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا