اخبار

صادرکنندگان نمونه کشور به دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رفتند

بسپار به نقل از خبرآنلاین می نویسد، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و صادرکنندگان و تشکل‌های صادراتی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهمترین خواسته صادرکنندگان را فروش ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات به قیمت واقعی در داخل کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سازمان توسعه تجارت، ولی ‌الله افخمی‌راد، ظهر یکشنبه(16/3/954) در دیدار مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و صادرکنندگان و تشکل‌های صادراتی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: “صادرکنندگان می‌توانند با فروش ارز حاصل از صادرات به قیمت واقعی، کاستی‌های صادراتی کشور را جبران کرده و در بازارهای خارجی رقابت‌پذیر شوند”.

وی به ارائه آماری از میزان صادرات کشور در یک سال گذشته پرداخت و گفت:” صادرات ایران در سال گذشته با کاهش 15 درصدی به حدود 42.5 میلیارد دلار رسید”.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از دلایل کاهش میزان صادرات غیرنفتی را کاهش قیمت جهانی نفت عنوان کرد و افزود: “بیشتر بازارهای هدف صادراتی ما با توجه به کاهش قیمت نفت، توان خرید خود را از دست داده یا با کمبود بودجه مواجه شده‌اند؛ همچنین ناامنی نیز مزید بر علت شده است”.

وی افزود: “واردات نیز در یک سال گذشته با کاهش 22 درصدی مواجه شده است؛ بیشترین کاهش واردات مربوط به کالاهای ساخته شده و محصول های کشاورزی بود که به دلیل خودکفایی ایران در تولید و همچنین کاهش قیمت جهانی این کالاها بوده است”.

افخمی‌راد تراز تجاری ایران در سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و گفت:” برای امسال به دنبال افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی و رسیدن به رقم 50 میلیارد دلار هستیم؛ این هدف با 37 میلیارد دلار صادرات در بخش پتروشیمی، هفت میلیارد دلار در بخش میعانات و پنج میلیارد دلار در بخش کشاورزی محقق خواهد شد”.

وی یادآورشد: “راهکارهای رسیدن به این اهداف در قالب بسته حمایت از صادرات، بسته حمایت از تولید و همچنین ایجاد و تقویت شرکت‌های بزرگ صادراتی برنامه‌ریزی شده است”.

براساس این گزارش، برخی از صادرکنندگان ممتاز و نمونه کشوری نیز در این نشست، دغدغه‌ها، خواسته‌ها و نیازهای خود از جمله کاهش نرخ سود بانکی، تقویت زیرساخت‌های کشور و ثبات در تصمیم ‌گیری‌های سیاسی، دریافت نکردن مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان، حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و مبارزه با شرکت‌های تولیدی نما را مطرح کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا