اخباراخبار ویژه

صعود رشد اقتصادی گروه بریکس

بسپار/ ایران پلیمر پنج عضو فعلی گروه بریکس، فعالیت تجاری خود از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ را به میزان ۵۶ درصد افزایش دادند و در سال گذشته حدود ۴۲۲ میلیارد دلار گردش مالی ثبت کردند.

در حال حاضر، بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است اما آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات در ژانویه آینده به آن ملحق خواهند شد. تصمیم پذیرش اعضای جدید طی نشست ماه آگوست این گروه در ژوهانسبورگ گرفته شد.

بر اساس برآوردهای تحلیلگران، این گروه توسعه یافته تقریبا نیمی از تولید جهانی را تا سال ۲۰۴۰ تشکیل خواهد داد که دو برابر سهم گروه هفت (G۷) شامل ایالات‌متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و ژاپن است.

در اوایل سال جاری، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مدعی شد که بریکس از نظر برابری قدرت خرید (PPP) از کشورهای گروه هفت پیشی گرفته است.

کارشناسان پیش‌بینی کردند که مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP) بریکس توسعه‌یافته برحسب برابری قدرت خرید حدود ۶۵ تریلیون دلار خواهد بود. این امر سهم این گروه از تولید ناخالص داخلی جهانی را از ۳۱.۵ درصد فعلی به ۳۷ درصد خواهد رساند. در مقایسه، سهم گروه هفت که در حال حاضر حدود ۲۹.۹ درصد است.

بریکس در اصل اصطلاحی است که اقتصاددانان با استفاده از حرف اول چهار کشور برزیل، روسیه، هند و چین که پتانسیل تسلط بر اقتصاد جهان در قرن بیست و یکم را دارند، ابداع کردند. این کشورها ابتدا در سال ۲۰۰۶ گرد هم آمدند و بعدها از آفریقای جنوبی به‌ عنوان عضو جدید استقبال کردند و حرف S را به مخفف اضافه کردند.

این گروه که در ابتدا عمدتا با هدف برجسته کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در میان اعضا تشکیل شد، در ساختن نظم جهانی جدید «چند قطبی» به جنوب جهان کمک کرده و نقش اساسی داشته است.

گروه بریکس در سال ۲۰۱۴، وام‌دهنده بین‌المللی خود، بانک توسعه جدید (NDB) را راه‌اندازی کرد که به‌ عنوان جایگزینی برای موسسات مالی تحت تسلط ایالات‌متحده مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تلقی می‌شد و بودجه برای پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار فراهم می‌کند.

این بانک به‌ طور رسمی در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد و بعدها بنگلادش، امارات، مصر و اروگوئه به آن ملحق شدند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا