اخبار

صنایع بزرگ در صورت همکاری با دانش‌بنیان‌ها مشمول امتیاز اعتبار مالیاتی می‌شوند

بسپار/ایران پلیمررئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ضرورت همکاری متقابل اکوسیستم نوآوری و صنایع بزرگ در کشور گفت: این مساله در قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز منعکس شده است، چرا که صنایع بزرگ می‌توانند در صورت همکاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و هزینه در بخش تحقیق و توسعه، از امتیاز اعتبار مالیاتی برخوردار شوند.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در راستای تأمین نیازهای مالی زیست‌بوم نوآوری و فراهم کردن زمینه‎‌های توسعه فناوری‌های نوظهور نظیر اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و افزایش عمق بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی به‌ویژه الکترونیک و میکروالکترونیک صبح امروز ۲۳ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد.

محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم با بیان اینکه در طول یک‌دهه گذشته، یعنی از زمان تصویب قانون حمایت از کسب و کارهای دانش‌بنیان در سال ۱۳۸۹ تا امروز، تلاش بر این بود که فرهنگ نوآوری شکل گیرد و متناسب با آن شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شوند و بتوانند دستاوردهای خود را ثابت کنند، گفت: البته نباید از این نکته غافل شد که هنوز جا دارد فرهنگ دانش‌بنیان‌شدن اقتصاد را ترویج دهیم که عموم مردم با آن آشنا شوند.

وی افزود: با این همه در دوره جدید و با توجه به رویکردی که معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری دنبال می‌کنند، به دنبال آن هستیم تا اکوسیستم نوآوری در کشور به صورت ساختارمند و در تعامل با صنایع و بنگاه‌های بزرگ فعالیت خود را ادامه دهد.

خیاطیان با تاکید بر اینکه اکوسیستم نوآوری کشور برای توسعه باید وارد همکاری‌ با پروژه‌های بزرگ در صنایع شود، خاطرنشان کرد: این مساله در قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز منعکس شده است، چرا که صنایع بزرگ می‌توانند در صورت همکاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و هزینه در بخش تحقیق و توسعه، از امتیاز اعتبار مالیاتی برخوردار شوند، از همین‌رو قانون جهش دانش‌بنیان بستر مهمی را برای حضور شرکت‌های بزرگ در این زیست‌بوم فراهم کرده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه شرکت ایرانسل به عنوان یک اپراتور بزرگ هم خودش دانش‌بنیان است و هم حامی دانش‌بنیان‌هاست، ادامه داد: اهمیت فعالیت‌ بخش‌هایی مانند ایرانسل در حوزه اقتصاد دیجیتال از چند جهت حائز اهمیت است. نخست از منظر اقتصادی، زیرا با نگاه زنجیره‌ای، در پایین‌دست این صنعت فعال شده‌ایم و بخش زیادی از ارزش‌افزوده این صنعت در بالادست و حوزه‌هایی نظیر میکروالکترونیک نهفته است؛ بنابراین تا می‌توانیم باید عمق ساخت داخل و بومی‌سازی را افزایش دهیم.

وی افزود: فایده دوم این کار از منظر ایجاد اشتغال است. تعداد زیادی دانشجو و دانش‌آموخته رشته‌های مرتبط با این صنعت داریم و این اقدام می‌تواند از مهاجرت آن‌ها جلوگیری کند. از منظر امنیت ملی نیز همکاری اپراتورها با شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مؤثر خواهد بود، زیرا بخشی از این صنعت با داده‌ها و حریم خصوصی شهروندان و اطلاعات حیاتی ما سروکار دارد.

خیاطیان در پایان یادآور شد: از منظر تاب‌آوری نیز این همکاری اهمیت دارد، زیرا مصداق فناوری پیشرفته است و کشورها و شرکت‌های دارنده این فناوری‌ها، حتی در شرایط غیرتحریمی هم آن‌ها را به راحتی در اختیار کسی نمی‌گذارند. از حیث ارتقاء بهره‌وری در همه صنایع به عنوان یک حوزه زیربنایی، به‌ویژه حالا که انقلاب صنعتی چهارم و بحث هوشمندسازی و دیجیتال‌سازی فرا رسیده نیز این همکاری حائز اهمیت است، چرا که این فناوری‌ها می‌توانند بهره‌وری را در سایر صنایع افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا