اخبار

صنعت لاستیک و تایر در انتظار مشارکت آلمان ها

سعید فائقی، معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دیروز در همایش VDMA (اتحادیه سازندگان ماشین آلات پلیمر آلمان) در تهران گفت: این همایش مصادف شده با روز دانشجو. به یاری خدا بتوانیم همیشه روحیه ی دانشجویی خود را حفظ کنیم و با تلاشمان کشور را در جرگه صاحبان تکنولوژی قرار دهیم. ما تلاش می کنیم تکنولوژی آلمانی، محصولات آلمانی و فرهنگ تولید آلمانی را در کشور ایجاد کنیم. 

اگر 10 سال گذشته را مرور کنید و نسل بعدی را ببینید متوجه می شوید استعدادهای نو ظهور و کشورهای در حال پیشرفت دارند به تدریج جایگزین می شوند و آلمان دارد جایگاه خود را در کشور ما از دست می دهد. نمونه اش همین صنعتی که ما در آن قرار گرفته ایم. سهم ماشین آلات آلمانی در ایران از 40 درصد، امروز رسیده به 5/3 درصد. اگر خود را درگیر بحران تحریم بکنیم این 5/3 درصد هم  در 2 – 3 سال آتی به صفر  می رسد.

 ما الان یکی از بزرگ ترین مشتریان حوزه صنعت لاستیک هستیم. به خاطر اینکه در سال 1404 قرار است در صنعت لاستیک به تولید 700 هزار تن برسیم و بتوانیم 3 درصد از سهم این حوزه را داشته باشیم. الان یک سالی است که تلاش می کنیم از شرکت های آلمانی استفاده کنیم. اما هر چه تلاش می کنیم آب در هاونگ می کوبیم. در صورتی که آسیای جنوب شرقی یا اقتصادهای بزرگ یا چین، ماشین آلات خود را با 60 درصد سهم جایگزین کردند. می فرمایید مشکلات مالی، در حالی که همین چینی ها یکی دو هفته پیش مشکلات مالی را پشت سر گذاشتند و حاضر شدند سرمایه گذاری و مشارکت کنند.

فائقی با تاکید بر اینکه امروز در وضعیت خاص تاریخی قرار داریم افزود: ما هنوز به لحاظ فرهنگی باور داریم شما را از دست ندهیم اما اقتصاد منتظر نمی ماند. برای 4 کارخانه لاستیک 50 هزار تنی برنامه ریزی کردیم و همین الان برای 200 هزار تن مشتری هستیم. از آقای رزاقی تشکر می کنم که طی 6 ماه اخیر برای دو بار متوالی امکان ملاقات با ماشین سازان خارجی را فراهم کردند. امیدوارم که این تعاملات به سر انجام برسد و با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

ایشان خاطر نشان کرد مزیت ما داشتن منابع نفتی و گازی و محصولات پتروشیمی است: ما در قانون بودجه 94 مجوز تبدیل 3 میلیون تن گاز به فراورده گرفتیم. این 3 میلیون تن فراورده، مواد اولیه همین صنایع پایین دستی می شود. ماشین آلات آن ما را به تعاملات با یکدیگر نزدیک می کند.
وی افزود: ما نباید معطل اجرایی شدن برجام شویم، اینها شما را به عقب می اندازد. ما باید راه خودمان را ادامه دهیم. باید تا ماه آتی این چهار کارخانه را انتخاب کنم. این همت، تعاملات و آرمانی بودن شما را می طلبد. باید قراردادها را منعقد کنیم. اگر منتظر بمانیم و همین حرف های بحران ها را تکرار کنیم، ما را به مقصد مشترکی نمی رساند.

نسل ما به تکنولوژی، دانش و محصولات آلمانی اعتماد دارد، اما نمی توانم قول بدهم نسل بعدی ما به این راه برود. من نگران این هستم که شما در این 200 هزار تن سهمی نداشته باشید و آن وقت 5/3 درصد شما صفر خواهد شد. این فعالیت آقای رزاقی نشان داد ما علاقمندیم ادامه اش عزم شما را می طلبد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا