اخبار

صنعت پتروشیمی در دولت دوازدهم هم توسعه پیدا می کند/ سرمایه‌گذاری 67 میلیارد دلاری

بسپار می نویسد، وزیر نفت پیشنهادی دولت دوازدهم با تشریح برنامه‌های راهبردی توسعه صنعت پتروشیمی در دولت جدید، اعلام کرد: 68 طرح جدید پتروشیمی با 67 میلیارد دلار سرمایه گذاری باید در کشور به بهره برداری برسند.

مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت پیشنهادی دولت دوازدهم با ارائه برنامه پیشنهادی خود برای اداره صنعت نفت، در تشریح مهمترین دستاوردهای توسعه صنعت پتروشیمی در دولت یازدهم، اعلام کرد: در طول فعالیت دولت یازدهم، تولید محصولات پتروشیمی ایران 10 میلیون تن در سال افزایش یافته و با حدود 24 درصد رشد از 40.6 میلیون تن به حدود 50.5 میلیون تن تا اردیبهشت ماه امسال افزایش یافته است.

وزیر نفت با اشاره به درصد 33 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی، تصریح کرد: حجم صادرات پتروشیمی کشور از 12.8 میلیون تن در سال 92 به بیش از 17 میلیون تن در سال 95 افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تولید در 11 طرح جدید پتروشیمی با سرمایه گذاری بیش از سه میلیارد دلاری در طول فعالیت دولت یازدهم آغاز شده است، تاکید کرد: ارزش تولیدات این طرح ها با احتساب قیمت پایه سال 1390 حدود سه میلیارد و 642 میلیون دلار برآورد می شود.

زنگنه همچنین از جهش دوم توسعه صنایع پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش تولید و صادرات به عنوان مهمترین برنامه راهبردی خود به عنوان وزیر نفت پیشنهادی دولت دوازدهم یاد کرد و افزود: در دولت دوازدهم، 45 طرح جدید با 35 میلیارد دلار سرمایه گذاری و با احتساب ارزش تولید سالانه 23 میلیارد دلار محصول (با قیمت پایه سال 1390) باید به بهره برداری برسد.

وزیر نفت پیشنهادی دولت دوازدهم همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر این، 23 طرح کاملا جدید با 32 میلیارد دلار سرمایه گذاری و با ارزش تولید سالانه 26 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی باید در دولت دوازدهم راه اندازی و به تولید برسد.

وی از افزایش صادرات پتروشیمی به عنوان یکی از برنامه های راهبردی در جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: برای تامین خوراک صنایع پتروشیمی ساخت و بهره برداری از طرح های جدید NGL شامل واحدهای ان.جی.ال 2300، 3100، 3200، خارگ و پالایشگاه گاز بیدبلند دو در دستور کار قرار دارد.

 

منبع:نیپنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا