اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ صنعت پلاستیک اروپا: خبر خوب اینکه احتمالاً اوضاع بدتر نخواهد شد!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر به گزارش Plastics Information Europe (PIE)، پیش‌بینی‌های بدبینانه برای نیمه دوم سال 2022 از سوی اعضای صنعت پلاستیک در اروپا که در نظرسنجی در ژوئن و ژوئیه 2022 شرکت کردند، محتاطانه بودند. 297 نفر از بیش از 40 کشور در این نظرسنجی که بین 5 دسامبر 2022 و 13 ژانویه 2023 انجام شد، شرکت کردند. در جدیدترین نظرسنجی که توسط رسانه اطلاعات صنعت پلاستیک اروپا در اواخر سال 2022 و اوایل سال 2023 انجام شد، کمی کمتر از نیمی از شرکت‌های مورد بررسی گفتند که تجارت در نیمه دوم سال 2022 نسبت به نیمه اول سال بدتر بوده است. البته تفاوت‌های منطقه‌ای وجود داشت: بیش از 81 درصد از پاسخ‌دهندگان ایتالیایی  و 55 درصد در کشورهای آلمانی زبان رکود را گزارش کردند.

بدترین بخش‌ها در حوزه بازیافت پلاستیک با 73.3٪ کاهش کسب و کار در نیمه دوم و نیز توزیع و آمیزه سازی مواد خام بودند که کمتر از دو سومشان اعلام کردند که کسب و کارشان در این بازه زمانی آسیب دیده است.

نتایج جدیدترین نظرسنجی این است که اکثر شرکت‌های پلاستیک اتحادیه اروپا معتقدند که اوضاع بدتر نخواهد شد. روشن‌ترین انتظارات مربوط به اسپانیا و پرتغال است، جایی که 54 درصد از پاسخ دهندگان پیش بینی می‌کنند که کسب و کار در نیمه اول سال جاری به وضع خوبی بازگردد. در فرانسه و بنلوکس، 42 درصد از پاسخ دهندگان انتظار دارند که شاهد بهبود باشند.

همچنین، نزدیک به یک سوم شرکت‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفتند که قصد دارند هزینه‌های سرمایه‌گذاری در سال جاری را افزایش دهند؛  در نیمه دوم سال 2022 یک چهارم شرکت کنندگان چنین نظری داشتند. با این حال، تقریباً 24 درصد در جدیدترین نظرسنجی گفتند که قصد دارند در سال 2023 هزینه‌ها را کاهش دهند.

در میان نگرانی‌های اصلی پاسخ‌دهندگان نظرسنجی که در نیمه دوم سال 2022 با آن مواجه شدند، جای تعجب نیست که هزینه‌های مربوط به مواد (80%) و انرژی (76%) است. در حالی که تورم و جنگ در اوکراین نیز سنگین بود، هزینه مواد خام به عنوان یک نگرانی در سال 2023 کاهش داشت.

تعداد بسیار کمی از شرکت‌ها – 2.4٪ – معتقدند که هرگز به سطح فعالیتی که قبل از همه گیری کرونا داشتند باز نخواهند گشت. اما اکثر پاسخ دهندگان از اروپای آلمانی زبان و صاحبان برند انتظار ندارند تا سال 2024 شاهد بازگشت کامل باشند. تقریباً یک چهارم از پاسخ دهندگان انتظار دارند تا نیمه دوم سال جاری شروع به بازگشت مجدد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا