اخبار

صنعت پلاستیک ایران، فرصتی برای ارتباط جهانی

مقاله ی کوتاه پیوست نگاه یک مجله ی صنعتی به بازار ایران است که خواندن آن خالی از لطف نیست و نگاه ارزیابان بازار در خارج (در اینجا موسسه AMI) به بازار ایران را نشان می دهد. البته برخی از اطلاعات آن صحیح نیست (مثلا این که صنعت خودرو 10% تولید ناخالص مالی است) و خیلی از اطلاعات نیز در آن نیست. نکته ای که شاید بتوان از آن درس گرفت این است که ایرانی ها به اندازه ی کافی اطلاعات درست در مورد بازارشان در اختیار دیگران نمی گذارند و این امر باعث می شود از فرصت های همکاری با دیگران بازبمانند، به نظر بسیار مهم است که انجمن های مختلف ملی و منطقه ای بخش هایی برای تولید اطلاعات و به روزآوری و در اختیار قراردادن آنها داشته باشند که از فرصت های گفتگو با شرکت های خارجی که اکنون به ایران علاقمند هستند استفاده کنند. 
 
درآمد 
پایان تحریم های سازمان ملل متحد در سال گذشته، اقتصاد ایران را تحریک کرده و پتانسیلی برای رشد بخش پلاستیک به وجود آورده است. در این گزارش، بررسی بازار ایران از نگاه AMI آورده شده است. 
 
لغو تحریم های خاص سازمان ملل متحد در سال 2016 (پس از یک دهه سرمایه گذاری و فرصت های تجاری محدود) بدین معنی است که ایران اکنون می تواند با جامعه بین الملل آزادانه تر تجارت کند و به عنوان بزرگ ترین بازار برای ورود به اقتصاد جهانی، پتانسیل واقعی برای صادرکنندگان در اکثر بخش ها، از جمله مواد پلاستیکی و ماشین آلات را ارایه دهد. فرصت های تجاری در ایران به خاطر ویژگی های بسیاری است که عبارتند از: 
• جمعیت حدود 80 میلیون نفر (دومین کشور بزرگ خاورمیانه پس از مصر است)؛ 
• جمعیت جوان (تخمین زده شده است که 60 درصد جمعیت زیر 30 سال سن دارند)؛ 
• نیروی کار بسیار تحصیل کرده؛ 
• منابع طبیعی فراوان؛ 
• موقعیت راهبردی بین بازارهای غربی و شرقی. 
در سال 2016، اتحادیه اروپا بیش از 2/8 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرد که نسبت به سال گذشته 8/27 درصد افزایش داشته است. صادرات عمدتا شامل ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی و کالاهای تولیدی بود. واردات اتحادیه اروپا از ایران تقریبا 350 درصد افزایش یافته است، اگرچه سه چهارم آن به فراورده های نفتی مربوط بوده است. 
در میان بزرگ ترین پیشرفت های تجاری، قرارداد با تولیدکنندگان هواپیمای ایرباس و بوئینگ برای تحویل حدود 200 دستگاه هواپیما به ایران و توافق با خودروساز فرانسوی برای تولید پژو سیتروئن (PSA) با سرمایه گذاری 400 میلیون یورو با مشارکت 50/50 یک شرکت ایرانی بود (شکل 1). اخیرا شرکت نفتی فرانسوی Total با شرکت ملی نفت ایران قراردادی برای توسعه دو میدان نفتی با بیش از 30 چاه نفت تنظیم کرد. طبق اظهارات Total، ارزش پروژه 9/1 میلیارد یورو برآورد شده است. 
 
تولید پلاستیک 

انتظار می رود سرمایه گذاری خارجی در ایران فرصتی چشم گیر برای توسعه بیشتر صنایع پتروشیمی و پلاستیک باشد. ایران در حال حاضر یک ابرقدرت گاز و نفت با بسیاری از پروژه های متوقف از زمان اعمال تحریم های سازمان ملل متحد در سال 2006 است، با این حال هنوز هم به عنوان یک منبع تامین کننده مواد اولیه و بسپارها، پتانسیل فراوانی دارد. انتظار می رود با مشارکت های در حال شکل گیری و برنامه های توسعه برای افزایش تولید پس از لغو تحریم ها، صنایع پتروشیمی و پلاستیک به طور قابل توجهی رشد کنند. بسیاری از شرکت¬های جهانی مشتاق ورود به بازارهای ایران هستند و سفرهای اولیه را برای زمینه سازی برای مشارکت یا سرمایه گذاری در ایران انجام داد اند. بر اساس طرح چشم انداز دولت ایران تا سال 2025 برای رشد اقتصادی و توسعه کشور، این کشور در پی تلاش برای تبدیل شدن به بزرگ ترین تولیدکننده پتروشیمی در منطقه و همچنین تامین کننده اصلی محصولات پایین دستی مانند رنگ ها، بسپارها و چندسازه ها است.

(ادامه  دارد …)


متن کامل این مقاله را در شماره 181ام ماهنامه بسپار که در مهر ماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا