اخبار

صنعت پلاستیک هم برای کمک به آسیب دیدگان زلزله دست به دست هم دادند/ اهمیت مدیریت یکپارچه بعدی

بسپار می نویسد، با فراخوان انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر (که طی هفته گذشته از طریق این رسانه نیز بازنشر شد)، دست در کاران صنعت پلاستیک تا هم اکنون حدود 200 میلیون تومان وجه نقد را در راستای کمک و حمایت از آسیب دیدگان زلزله به حساب خزانه داری این انجمن واریز کرده و همدلی خود را با هموطنان خود در این واقعه دردناک نشان دادند. عددی که در پویشی 500 میلیون تومان را نشانه گرفته است. 

علاوه بر کمک های نقدی یاد شده، ارسال انبوه آب معدنی، پتو، فیلم های پلاستیکی عریض، مخازن آب و سوخت و … نیز در طی روزهای نخست بعد از حادثه از سوی صاحبان و کارکنان صنعت پلیمر به منطقه فرستاده شد. 

کمک های خودجوشی که در مجموع کسی انتظارش را نداشت و توانست در کنار امدادرسانی های عمومی و رسمی در طی سه روز کلیه نیازمندی های اولیه و اضطراری آسیب دیدگان را تامین کند. 

از آنجا که اعلام نهادهای مسوول از جمله سازمان هلال احمر نشان از گذر از مرحله بحران دارد، به نظر می رسد مدیریت  کمک های گردآوری شده، اهمیت بسیاری خواهد داشت. 

ما در بسپار معتقدیم که نشر بی اعتمادی نسبت به مراکز و سازمان های ملی و بین المللی مسوول و آموزش دیده برای بحران های این چنینی، به نفع هیچ کس خصوصا آسیب دیدگان نخواهد بود و متاسفانه آنچنان که در سطح عمومی جامعه بعضا شاهد آن هستیم به نمایشی دردآور از خودنمایی های پوچ تبدیل خواهد شد. تهییج احساسات مردم و نقش رسانه ها در انعکاس ابعاد عمیق فاجعه قطعا در روزهای نخست ضروری و هر نمود فردی و جمعی در این راستا پسندیده و در ایجاد همبستگی و تخصیص منابع خصوصی بسیار کارمد و لازم است. اما فراموش نکنیم که متاسفانه ما در ایران تجربیات تلخی از زلزله های پر آسیب داریم … زلزله منجیل و رودبار در سال 69، بم در سال 82، آذربایجان شرقی در سال 91 و آن دیگران. کمی وقت بگذاریم و مستندهایی را که در مورد این بلایا تهیه شده است بخوانیم، ببینیم و بشنویم. اینکه اتلاف منابع بعد از فروکش کردن هیجان روزهای نخست تا چه حد می تواند به رغم وجود امکانات، زندگی را برای مردم مناطق آسیب دیده تا ماهها و سالها سخت و طاقت فرسا باقی بگذارد. 

امیدواریم نه تنها دوستان ما در انجمن ملی صنایع پلاستیک (ضمن قدردانی و پاسداشت و همراهی) که راه اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک را در زلزله آذربایجان شرقی ادامه دادند، بلکه تمامی کسانی که با برخورداری از اعتماد مردم توانستند کمک های غیرقابل انتظاری را جمع آوری کنند در نهایت در یک بستر هدفمند، برنامه ریزی شده و یکپارچه که تحقق آن را تنها توسط نهادهای متخصص ملی ممکن می دانیم با نظارت و توجه کافی در راستای ایجاد زیرساخت های یک زندگی جدید برای مردم مناطق زلزله زده، قدم بردارند. 

عکس از باشگاه خبرنگاران جوان (خواهری که پس از مرگ مادر خواهر کوچکتر خود را در آغوش مهر دارد)  


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا