اخبار

ضرورت توجه به صنایع پایین‌دست و زنجیره ارزش در خوزستان

بسپار/ایران پلیمر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به ضرورت توجه به صنایع پایین دست و تکمیل زنجیره ارزش در خوزستان، گفت: طبیعتا برنامه‌ریزی در زمینه زنجیره ارزش، می‌تواند منجر به اشتغال خوب و درآمدزایی برای مجموعه‌های صنعتی شود.

محمد راضی‌جلالی  (۱۶ بهمن) در سی و پنجمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید خوزستان که در محل اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهارکرد: بهره‌وری، کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان تولید از موضوعاتی هستند که در زمینه آن‌ها در استان و کشور با چالش روبرو هستیم. اگر در بخش‌های انرژی برق، گاز، سوخت و آب، بهره‌وری نداشته باشیم، با توجه به شرایط اقلیمی جهان، با بحران‌هایی در آینده در سطح جهان روبرو خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بنابراین باید در خصوص میزان مصرف انرژی و تاثیر آن بر تولید بازنگری شود و کسی جز فعالان این حوزه، اشراف دقیقی بر این بخش ندارند. فعالان حوزه انرژی می‌توانند راهکار و پیشنهادات خود را در زمینه افرایش بهروری انرژی ارائه دهند.

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش، گفت: اتفاق نظر خوبی در زمینه این موضوع در وزارتخانه‌ها وجود دارد. با توجه به اینکه خوزستان، یکی از استان‌های تولیدی در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد است، طبیعتا برنامه‌ریزی در زمینه زنجیره ارزش، می‌تواند منجر به اشتغال خوب و درآمدزایی برای مجموعه‌های صنعتی شود.

راضی‌جلالی ادامه داد: الکل‌سازی، یکی از صنایع جانبی و زنجیره ارزش نیشکر است. اینکه نیشکر کاشته شود و در نهایت شکر از آن استحصال شود، خام فروشی است اما اگر از شکر، الکل، از ملاس، مایه خمیر و از باگاس، نئوپان و ام دی اف تولید شود، زنجیره ارزش فعال می‌شود.

وی با اشاره به میزان اشتغال در صنایع پایین دست، عنوان کرد: میزان اشتغال در صنایع پایین دست حداقل ۱۰ برابر صنایع بالادست خواهد بود و این مساله می‌تواند چالش استان و بیکاری را به خوبی مرتفع کند.

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: ملحق شدن توانمندی صنایع به دانش دانشگاه‌ها و واحدهای آموزشی، می‌تواند زمینه‌ساز آماده‌سازی نسل بعدی و جانشین‌پروری در راستای نهضت مهارت‌آموزی باشد.

راضی‌جلالی افزود: یکی از دغدغه‌های استان، تربیت نیروی کار ماهر و توانمند است و باید برای نسل بعدی برنامه‌ریزی کرد. این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه آموزش و پرورش، فنی حرفه‌ای و دانشگاه، پای کار باشند و بستر نهضت مهارت‌آموزی در استان خوزستان فراهم شود؛ تاکنون نیز در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا