اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پیشرفت‌‌ها در اندازه‌‌گیری رنگ در پلاستیک ها

گروه تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر داده‌‌هایی که رنگ مواد پلاستیکی را مشخص می‌‌کند باید از همیشه سریع‌‌تر و دقیق‌‌تر تعیین شود. نیاز به ارتباط موثر داده‌‌های رنگی رقمی (digital) در چندین موقعیت جهانی و در کل زنجیره عرضه پلاستیک یک محرک کلیدی برای نوآوری در توسعه اندازه‌‌گیری رنگ است. همه‌‌گیری جهانی و مشکلات فعلی عرضه مواد، مشکلاتی که سازندگان تجهیزات قصد دارند برای اندازه‌‌گیری رنگ حل کنند را تشدید کرده است. اندازه‌‌گیری رنگ درون‌‌خط به معنای پاسخ سریع‌‌تر به تغییرات محصول یا فرایند، بهبود کیفیت و کاهش هزینه است و تولید ضایعات را به حداقل می‌‌رساند و مواد پرهزینه خارج از مشخصات را کاهش می‌‌دهد. در این مقاله نگاهی به آخرین پیشرفت‌‌ها در حوزه اندازه‌‌گیری رنگ شده است.

————————

صنعت آمیزه‌‌کاری پلاستیک به‌‌سرعت به‌‌سمت گردش‌‌کارهای رنگ رقمی درباب مدیریت رنگ پیش می‌‌رود. طبق گفته شرکت X-Rite کووید-19 چالش‌‌های جدیدی برای نام‌‌های تجاری که نیاز به ارتباط اهداف رنگ و کنترل ثبات رنگ دارند ایجاد کرده‌‌است. این برای آمیزه‌‌کارها و تولیدکنندگان مستربچ برای بررسی نیازهای رنگی سبد محصولات خود، از ادغام نیازهای طراحی و از طریق ایجاد دستورساخت برای کنترل تولید بسیار مهم است.

این شرکت به‌‌دنبال افزایش تقاضا برای اتصال مراحل گردش‌‌های کاری رنگ رقمی برای سرعت بخشیدن به فرایند و بهبود کیفیت است. کلید گردش‌‌کاری رنگ رقمی، استفاده از قالب‌‌های پیشرو در صنعت مانند CXF (پوشه تبادل رنگ) و AXF (پوشه تبادل ظاهر) شرکت X-Rite برای پشتیبانی از ارتباط رنگ و ظاهر است. با یک بوم‌‌سازگان (ecosystem) متصل از ابزار و نرم‌‌افزار یکپارچه اندازه‌‌گیری رنگ، آمیزه‌‌کاران و تولیدکنندگان مستربچ می‌‌توانند بلافاصله به استانداردهای رنگ دسترسی داشته باشند و به‌‌سرعت به رنگ مناسب دست یابند، ضمن این‌‌که خطاهای رنگ و دوباره‌‌کاری را به حداقل می‌‌رساند.

این شرکت بر افزایش استفاده از مواد بازیافتی به‌‌عنوان یک روند که منجر به پیشرفت مدیریت رنگ می‌‌شود تاکید می‌‌کند. علاوه براین، الزاماتی برای انتخاب و تشخیص موادی که با سامانه‌‌های حسگر خودرو سازگار هستند وجود دارد. چالش‌‌های انبارش مواد و هم‌‌چنین افزایش هزینه‌‌ها بسیاری از آمیزه‌‌کارها را مجبور به یافتن عرضه‌‌کنندگان و مواد تشکیل‌‌دهنده جدید که تطبیق رنگ برای بهینه کردن تعادل مواد را برآورده می‌‌کند، کرده است.

این روندها باهم منجر به ایجاد راه‌‌حل‌‌هایی می‌‌شوند که ویژگی‌‌هایی ازجمله اندازه‌‌گیری و انتخاب خودکار، قابلیت اندازه‌‌گیری گسترده‌‌تر، دقت بالاتر و بهبود فرمول‌‌بندی و تصحیح نرم‌‌افزار (که به‌‌گفته شرکت می‌‌تواند به استفاده بهینه پسماند و مواد بازیافتی کمک کند) ارایه می‌‌دهند.

به گفته شرکت X-Rite نسخه 10.6 نرم‌‌افزار Color iMatch، عملکردی جدید برای کمک به کاربران برای یافتن آزمایش‌‌ها و انجام انطباق برای رفع بهتر نیازهای مشتریان عرضه کرده است (شکل 1). این نرم‌‌افزار شامل افزودن جستجو و انطباق با عملکردهای کدری (opacity) و رواداری رنگ و نیز خواص پالایش (filtering) با استفاده از برچسب‌‌گذاری ویژگی مواد مورداستفاده، برای مثال مقاومت در برابر دمای زیاد، ثبات نوری (light fastness، مقاومت در برابر نور خاصیت رنگی رنگ یا رنگدانه است که مقاومت آن را در برابر محو شدن هنگام قرار گرفتن در معرض نور توصیف می‌‌کند. مترجم) و ضخامت است. استفاده از برچسب‌‌گذاری رنگ‌‌بخش (colorant) و قوانین می‌‌تواند در جابه‌‌جایی مواد بازیافتی و بهبود مدیریت اجزا با توجه به مسایل جاری زنجیره عرضه کمک کند.

برای کنترل رنگ­دانه‌‌های پلاستیکی درون‌‌خط، سامانه ERX130 شرکت X-Rite می‌‌تواند در یک سامانه حلقه بسته برای ارایه اصلاح رنگ در لحظه براساس تنوع کیفیت مواد خام و بازیافتی عمل کند.

 

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر [email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 245 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا