اخبار

ظرفيت پتروشيمي ايران تا سال ٢٠٢٥ سه برابر می شود

بسپار می نویسد، ايران برنامه ريزي كرده است تا مجموع ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي را طي ده سال آينده از ٥٩ ميليون تن به ١٨٠ ميليون تن برساند، اين خبر را يك مدير اجرايي از شركت امريكايي فراست و ساليوان در حاشيه چهارمين نشست پتروشيمي CMIR در سئول اعلام كرد.

افزايش حجم محصولات پتروشيمي شامل طيف گسترده اي از محصولات مانند ميعانات گازي، مواد شيميايي پايه، پليمرها، كود و محصولات آروماتيك خواهد بود. 

اين خبر را علي مير محمد مشاور ارشد مدير توسعه و كسب و كار براي ايران در مركز مشاوره تگزاس اعلام كرد. 

با اين حال ايران تمايل دارد بر متانل و در ادامه زنجيره ارزش آن، پلي پروپيلن، دي متيل اتر، فرمالدئيد، MTBE, متيل امين و اسيد استيك تمركز كند. 

مير محمد همچنين اعلام كرد تمركز اصلي براي توليد پروپيلن از متانل خواهد بود. 

پلي پروپيلن جدا از ديگر پليمر ها داراي كاربرد گسترده اي در بسياري از صنايع بويژه خودرو، لوازم خانگي و ساير بخشها بويژه در داروسازي و صنايع بسته بندي است. پلي پروپيلن ايمن تر و مقرون به صرفه تر از پلي اتيلن و پي وي سي است و بنابراين براي آن انتظار تقاضاي بيشتر مي رود. 

ميرمحمد همچنين اعلام كرد ميزان ظرفيت توليد متانل مي تواند از ٥ ميليون تن جاري به ظرفيت ٢٤ ميليون تن تا سال ٢٠٢٠ و حتي ٣٤ ميليون تن تا پايان سال ٢٠٢٥ افزايش يابد. 

وی همچنين اعلام كرد ايران در صدد است طي ده سال آينده محصولات با ارزش بر پايه متانول را صادر كند و همچنين در صدد است طي سه سال آينده يكي از بزرگترين توليد كنندگان ESBR در منطقه باشد . 

انتظار مي رود معدن و توليد نيز به رشد قابل توجهي دست يابد يعني  از رشد سالانه   ٩.٨ ٪‏  در سال ٢٠١٥ به ٢٥٪‏ تا سال ٢٠٢٥ براي معدن و و در بخش صنعت از ٦.٧ به ١١.٢ درصد . 

مير محمد همچنين اعلام كرد ايران در صدد است بر اساس نقشه راه دولت كه سال گذشته اعلام شد  ميزان وابستگي به صادرات نفت و گاز را كاهش داده و بر توسعه صنايع پايين دستي توجه كند . 

اين صنايع  بر پايه محصولات پتروشيمي عبارتند از لوازم خانگي، داروسازي، پليمرهاي كاربردي در صنعت خودرو و قطعات لاستيك و پلاستيك به طور کلی. 

او اضافه كرد ، ايران براي فشار به توسعه صنعت پتروشيمي  تا  ٢٠٢٥ به حدود ٨٠ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد و در صورت موفقيت در جذب اين سرمايه مي تواند صادرات محصولات صنعت پتروشيمي را از ١٣ ميليارد دلار در سال ٢٠١٥ به ٤١ ميليارد دلار در ده سال آينده افزايش دهد . 

ميرمحمد گفت با اين حال چالشهايي در مسير راه وجود دارد و او انتظار احياي اقتصاد ايران در سال ٢٠١٧ را ندارد. 

تامين مالي يكي از نگراني هااست ، ١٠٠ ميليارد دلار از دارايي هاي ايران هنوز در بانكهاي سراسر جهان قفل شده است ، وي اضافه كرد قبل از آن براي رفع مشكلات بين المللي بانكي كشور به چندين سال وقت نياز است . 

همچنين چالش بعدي ميزان نقدينگي خصوصي ٣٥٠ ميليارد دلاري موجود در بانكهاست . نرخ بهره نسبتا بالاي ٢٤٪‏ در داخل كشور طي ٤ – ٥ سال گذشته ، سرمايه گذاري در صنايع كليدي را مختل كرده بود او گفت در حال حاظر تلاش براي كاهش اين نرخ به ١٥-١٨ درصد وجود دارد . وي همچنين افزود ، انتخابات ماه مي سال آينده در ايران نيز يك عامل محدود كننده براي احياي اقتصاد است ، به اين دليل كه به محض اينكه رييس جمهور در دفترش مستقر شود همه كارها در انتظار خواهد ماند تا وزيران جديد، سياستهاي جديد و قوانين جديد مشخص شود بنابراين تا اواسط سال ٢٠١٨ چيزي تغيير نخواهد كرد. 

او گفت دولت به تشويق در سرمايه گذاري خارجي ادامه خواهد داد و وزير خارجه نيز تلاش كرده است تا در مذاكرات با بسياري از بانكها ، آنها  را تشويق به حضور در ايران براي سرمايه گذاري مشترك كند . 

مير محمد گفت : اين مسير يك تا دو سال طول خواهد كشيد و به همين دليل است كه تا اواسط سال ٢٠١٨ وقت نياز است تا مسير هموار شود. 
منبع : 
‏http://www.platts.com/latest-news/petrochemicals/seoul/irans-petrochemical-capacity-to-grow-threefold-27703278

ترجمه: ‏INS GmbH -Germany , [email protected]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا