اخبار

ظرفیت صادراتی مستربچ ها را به واردات بدل نکنیم

مستربچ ها در صنعت پلاستیک کاربرد زیادی دارند. تعداد واحدهای تولید مستربچ در ایران زیاد نیست اما آنها قادرند که نه تنها تمامی نیاز کشور به این محصول را تامین کنند ، بلکه از توان صادراتی خوبی هم برخوردارند.
مستربچ ها یا رنگ دهنده های پلیمر در صنعت پلاستیک کاربرد زیادی دارند.تعداد واحدهای تولید مستربچ در ایران زیاد نیست اما آنها قادرند که نه تنها تمامی نیاز کشور به این محصول را تامین کنند ، بلکه از توان صادراتی خوبی هم برخوردارند.

شرکت “ایران مستربچ” یکی ازواحدهاست که که از دو دهه پیش به عنوان نخستین تولیدکننده مستربچ در ایران،فعالیت خود را آغازکرده است.

روبن گنجی مدیرعامل این شرکت در گفتگو با ستادخبری ایران پلاست مشکل اصلی این صنعت را گرانی مواد اولیه پلیمری و مشکلات واردات پیگمنت در ایران می داند. وی معتقد است که با وجود توان مناسب تولید کنندگان داخلی حدود 30 تا 40 درصد از نیاز بازار از طریق واردات تامین می شود.

مسئول امور نمایشگاهی مستربچ ملکوتی یک تولید کننده دیگر مستربچ می گوید: محصولات ایرانی به لحاظ کیفیت پابه پای سایر کشورها پیش رفته اند و ادر حال حاضر تولید کنندگان داخل پاسخگوی همه نیازهای کشور هستند. شرایط بازارهم طوری است که محصولات تولید داخل در دسترس ترو با قیمت پایین تری عرضه می شوندوی می گوید که این شرکت پیش تر به کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان و ترکیه نیز محصول صادرکرده است اما اکنون به دلیل دشواری تامین مواد اولیه روند صادرات را متوقف کرده است.

شرکت دیگر شرکت تولیدکننده مستربچ است که تا چندی قبل صادرات هم دراین محصول داشته،اما اکنون دیگر صادرات ندارند. این شرکت نیزدرخصوص وضعیت تولید داخلی این محصول و بازارمصرف آن با ستادخبری ایران پلاست گفتگو کرد.

زجاجی مسئول امور نمایشگاهی شرکت آریا مستربچ نیز در خصوص وضعیت تولید می گوید: در صورت فقدان تامین مواد اولیه مورد نیاز ، محصولات وارداتی جای محصولات داخلی را می گیرند و هزینه واردات می تواند بر کل صنعت اثر نامطلوبی برجای بگذارد.

وی معتقد است که تولیدات مستربچ داخل ازکیفیت خوب وقابل قبولی برخوردارند و باید بازار مصرف به سمت استفاده از تولیدات داخلی مستربچ بیشتر سوق پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا