اخبار

ظرفیت تولید ایزوسیانات در کشور افزایش یافت

بسپار/ایران پلیمر مدیرعامل پتروشیمی کارون گفت: با راه اندازی طرح توسعه ای هایکو در زمستان 1400 پایداری تولید برای پتروشیمی کارون مداوم خواهد بود و 30 تا 35 درصد به ظرفیت تولید ایزوسیانات در کشور نیز افزوده خواهد شد.

علیرضا صدیقی زاده مدیر عامل پتروشیمی کارون درنشستی با اصحاب رسانه درمورد رکوردهای تولید ثبت شده در این پتروشیمی و آغاز پروژه هایکو توضیح داد و گفت: محصولات پتروشیمی کارون به منظور تکمیل زنجیره ارزش تولید می‌شود که نقش بی بدیلی برای خروج ارز از کشور و جلوگیری از خام فروشی است. ما تنها تولید کننده کشور در ایزوسیانات و بزرگترین تولیدکننده در خاورمیانه هستیم.

وی ادامه داد: دو محصول هیدروژن و مونو اکسید کربن خوراک حیاتی برای تولید محصول در پتروشیمی کارون است. به عبارت دیگر خوراک استراتژیکی پتروشیمی کارون است. بر این اساس برای رفع تنگناهای تولید و افزایش بهره‌وری و تولید با 100 درصد ظرفیت اسمی کارخانه طرح هایکو با سرمایه گذاری 50 میلیون یورویی در حال اجرا است. ماموریت هایکو تولید خوراک هیدروژن و مونو اکسید کربن برای پایدار سازی تولیدات در کارون است تا تولید این پتروشیمی از وابستگی خارج شده و از تولید پایدار اطمینان حاصل کنیم. با راه اندازی این خط در زمستان 1400 پایداری تولید برای کارون مداوم خواهد بود و 30 تا 35 درصد به ظرفیت تولید ایزوسیانات در کشور نیز افزوده خواهد شد.

صدیقی زاده در مورد میزان اشتغال مستقیم و غیر مستقیم پروژه هایکو گفت: پیش بینی می شود که در دوره ساخت بین 450 تا 500 نفر اشتغالزایی داشته باشیم اما بعد از راه اندازی این پروژه بین 1000 تا 1500 نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود. در بحث داخلی سازی در این پروژه نیز عمده تجهیزات اصلی واحد از جمله برج ها، مبدل ها، تانکها، پایپینگ ، کابل‌های کنترلی و قدرت، تابلو برق و تابلو کنترلی پروژه از توان داخل استفاده می شود.

وی در مورد صنایعی که از محصولات پتروشیمی کارون استفاده می کنند گفت: چندین صنعت بزرگ کشور از جمله خودرو ساختمان و لوازم خانگی به عنوان مشتری اصلی ما هستند به عنوان مثال در صنعت خودرو محصولات ما در تولید فرمان، داشبورد، صندلی، سپر جلو و عقب و رنگ ماشین استفاده می شود یا در عایق بدنه یخچال از پلی یورتان و در تولید اسفنج مبلمان و تشک از محصولات پتروشیمی کارون استفاده می شود.

در حوزه TDI 100 درصد نیاز کشور را تامین می‌کنیم و در حال حاضر در زمینه MDI 40 درصد نیاز را تامین می کنیم و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم که در زمینه تولید MDI نیز 100 درصد را تامین خواهیم کرد البته در TDI محصول مازاد داریم و به کشورهای مختلفی چون عراق، افغانستان، آذربایجان و کشورهای دیگر صادر می‌کنیم. تمام محصولات برای فروش داخلی در بورس کالا عرضه می‌کنیم اگر سه هفته در بورس کالا عرضه کردیم و خریدار نداشت مجوز صادرات خواهیم داشت بنابراین هر چه که مازاد نیاز در داخل باشد به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

آب ژاول یک محصول فرعی در کارخانه است که بصورت اجباری در خط تولید کارون تولید می‌شود. بعد از همه گیری ویروس کرونا در ایران، از اوایل اسفند پتروشیمی کارون تولید آب ژاول را به عنوان ماده ضدعفونی کننده برای اماکن عمومی و بیمارستانها در دستور کار خود قرار داد. بر این اساس خط تولید را تا سه برابر افزایش دادیم و بالای 6 میلیون لیتر آب ژاول را به بیش از 15 استان کشور ارسال کردیم. در این ایام تلاش کردیم که تولید آب ژاول فراتر از نیاز و مصرف باشد.

وی د رمورد میزان تولید در سال گذشته گفت: با توجه به فعالیت های مدیران از ابتدای سال جاری با حداکثر خوراک تولید کردیم بطوریکه در سه ماهه نخست سال جاری میزان تولید نسبت به سه ماهه مشابه در سال 98 بالای 90 درصد افزایش داشته ونزدیک به دوبرابر شده است

وی در پایان به حادثه نشت کلر اشاره کرد و گفت: در کشورهای یونان، ترکیه، هندوستان و آذربایجان کلر را از طریق کپسول و ایزوتانک جابجا می‌کنند ما نیز برای تامین کلر منطقه از این تجربه استفاده می کردیم اما در این حادثه نشت کلر از یک ایزوتانک که ساعت مناسبی برای تخلیه مخزن انتخاب نشده بود به دلیل گرمای هوا کلر به مدت یک دقیقه به بیرون نشت کرد و درمدت 30 دقیقه حادثه تحت کنترل در آمد.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا