اخبار

ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی چقدر است؟

بسپار/ ایران پلیمر مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات خدمات فنی و مهندسی زیر یک میلیارد دلار است، گفت: اگر ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور را ۲۰ میلیارد دلار در نظر بگبریم، در بهترین حالت که صادرات این خدمات به چهار تا پنج میلیارد دلار رسیده بود، فقط از ۲۵ درصد ظرفیت کشور استفاده کردیم.

به گزارش ایسنا، محمد وحیدی در حاشیه پنجمین همایش تخصصی شورای راهبردی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و صنعت احداث و انرژی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به ظرفیت بالای کشور در حوزه خدمات فنی و مهندسی، رویکرد مجموعه مرکز آموزش بازرگان، توانمندسازی شرکت‌های فنی و مهندسی و جامعه مهندسین کشور است که جمعیت زیادی دارند و شاید مازاد بر نیاز کشور هم باشند.

وی با بیان اینکه شعار ما این است که هر مهندسی به عنوان یک صادر کننده خدمات فنی و مهندسی آموزش ببیند و مهارت کسب کند، اظهار کرد: برخی شرکت‌های فنی مهندسی توانایی بالا دارند و در حوزه صادرات توانمند کار کردند که خیلی مخاطب مرکز نیستند. هدف مرکز آموزش بازرگانی استفاده از شرکت‌های توانمند که در این زمینه تجربه دارند است تا بتوانیم دانش صادرات خدمات فنی و مهندسی را به کسانی که تجربه ندارند منتقل شود. در اصل هدف ما مهارت آموزی کسانی است که تاکنون در این زمینه فعالیت نکرده، اما علاقه‌مند هستند.

وحیدی با اشاره به ارز آوری صادرات خدمات فنی و مهندسی، تصریح کرد: بخشی از چالش‌ها و مشکلات صدور خدمات فنی و مهندسی مرتبط با مسائل سیاسی و بخشی هم متاثر از اپیدمی کووید در سال قبل بود. به طور کلی روند میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی فراز و نشیب داشته است.

به گفته وی در سال‌های اخیر در بهترین حالت صادرات خدمات فنی و مهندسی چهار تا پنج میلیارد تومان بوده که رقم زیادی نیست.

مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی با بیان اینکه در صورت فراهم بودن شرایط سیاسی و اقتصادی، در مورد توانمندی کشور در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، دو روایت وجود دارد، تصریح کرد: عده‌ای معتقدند ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی در حال حاضر ۲۰ میلیارد و گروه دیگری اعتقاد دارند این ظرفیت ۴۰ میلیارد دلار است. اگر بدبینانه عدد ۲۰ میلیارد را هم در نظر بگیریم در بهترین حالت ۲۵ درصد ظرفیت کشور را استفاده کرده‌ایم.

ظرفیت‌های موجود خیلی بیشتر از میزان فعلی صادرات خدمات فنی و مهندسی است که کمتر از یک میلیارد دلار اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا