اخبار

ظرفیت ۵ میلیارد دلاری صندوق ضمانت صادرات برای حمایت از صادرکنندگان

بسپار / ایران پلیمر یکی از موضوعات اصلی که در سالیان گذشته مخاطرات فراوانی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است، مساله ریسک‌های فراوان پیش پای آنان است.

وجود ریسک های سیاسی و تجاری در روند صادرات موجب عدم وصول وجه کالا و خدمات صادره می شود. عدم وصول بموقع مطالبات از خریداران خارجی در اغلب اوقات صادر کننده را در تنگنای مالی قرارداده و در نتیجه باعث ناتوانی وی در ایفای تعهدات مالی وی به اعتبار دهندگان داخلی و گاهی اوقات منجر به ورشکستگی کامل وی می‌شود.

به منظور تامین امنیت مالی صادرکنندگان ایرانی و در نتیجه توسعه موثر صادرات غیر نفتی کشور، صندوق ضمانت صادرات ایران با همکاری آنکتاد، بعنوان تنها شرکت دولتی بیمه اعتبار صادراتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۵۲ تاسیس گردیده و فعالیت خود را تحت نظارت مرکز توسعه صادرات ایران آغاز نمود.

این صندوق به پشتوانه حمایتهای مالی دولت، علاوه بر پوشش ریسکهای سیاسی و تجاری صادرات، با صدور انواع ضمانتنامه اعتباری، به تامین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان نیز کمک می نماید.

صندوق ضمانت صادرات در چند محور صدور بیمه نامه های صادراتی کوتاه مدت، صدور بیمه نامه های صادراتی میان و بلند مدت، صدور ضمانت نامه های صادراتی و تعیین رتبه اعتباری دولت های جهان، بانکهای جهان و خریدار خارجی می باشد.

روند کاری صندوق ضمانت صادرات در سال های گذشته به شدت صعودی بوده است و 3.5 برابر شده است. در ۱۰ ماهه سال جاری صندوق حدود 2.8 میلیارد دلار از صادرات کشور را تحت پوشش قرارداده که معادل ۱۰ درصد صادرات کشور است. صندوق ضمانت صادرات ایران از ابتدای سال جاری تاکنون ( ۱۰ ماهه) معادل ۳.۰۶ میلیارد دلار پوششهای صادراتی ارائه نموده که در مقایسه با مدت مشابه یکساله گذشته که ۲.۶۴۵ میلیارد دلار بوده رشد ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.

میزان صدور انواع بیمه نامه های اعتبار صادراتی این موسسه از ابتدای سال جاری تاکنون ( ۱۰ ماهه) به میزان ۲.۵۷۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۱ درصدی داشته است.

ضمنا ضریب پوشش صادرات ( سهم پوشش صندوق از صادرات غیر نفتی ) در سال گذشته ۶.۴ درصد بوده که در سال جاری به ۱۰ درصد رسیده است و این درحالی است که متوسط این ضریب درموسسات همتای صندوق در کشورهای توسعه یافته ۲ درصد بوده ودر کشور ترکیه به عنوان رقیب صادراتی ۷ درصد می باشد.

سید عبدالله سجادی رئیس هیات مدیره ومدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران می گوید: درهای صندوق برای تمامی صادرکنندگان کشور از کوچک تا بزرگ با هرمقیاس و در هرصنف گشوده است. سیاست ما در صندوق این است که صادرکنندگان کوچک و متوسط را که کمتر برخوردار هستند با اولویت بیشتری تحت پوشش حمایت قراردهیم.

صندوق ضمانت صادرات زیر نظر وزارت صمت فعالیت داشته و وظیفه دارد با ایجاد امنیت برای صادرات کشوراز طریق پوشش ریسک های تجاری و سیاسی صادرات دغدغه صادرکنندگان را در برابر مخاطراتی که خارج از کنترل آنان است، برطرف کند تا صادرکنندگان با خیال آسوده به بازاریابی و بازارگشایی بپردازند.

صندوق ضمانت صادرات به دنبال آن است تا پایان سال ۲۰۰ میلیون یورو افزایش سرمایه خود را محقق کند تا ظرفیت ریسک پذیری صندوق را تا ۵ میلیارد دلار افزایش دهد.

صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان تنها موسسه بیمه اعتبار صادراتی در شرایطی که مشکلات عدیده ای روابط بانکی و بیمه ای ناشی از تحریم ها ، فشار اقتصادی و بیماری کرونا تاثیر نامطلوبی بر روابط تجاری کشور با بازارهای خارجی ایجاد کرده با طراحی محصولات جایگزین تلاش کرده خلاء های بانک های ایرانی و تجارت خارجی را تاحدود قابل توجهی مرتفع نماید.

 

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا